Една от многото грозни истини за Холивуд е, че макар да се представя за прогресивна индустрия, тя разчита твърде много на расови и етнически стереотипи. По този начин оформя и спомага за предразсъдъците, които преобладават сред аудиторията й. Това е особено вярно, когато става дума за това какви хора биват избирани за ролите на злодеите.
Въпреки че Студената война приключи преди десетилетия, руснаците остават предпочитаните "лоши”. Германците са малко по-назад в списъка с любими злодеи, благодарение на безбройни нацисти, които сме виждали на голям екран от Втората световна война насам.
Но от началото на новото хилядолетие една друга група без съмнение се е превърнала в основен обект на демонизация – мюсюлманите.
Дори преди събитията от 11 септември 2001 г. те най-често бяха представяни като отблъскващи петролни магнати, екзотични и покорни жени, женомразци и/или терористи. След случилото се преди 18 години в САЩ и последвалата "война срещу терора” негативните образи на мюсюлманите станаха много повече.
Повечето свързани с екстремизъм убийства в САЩ, извършени през последните 15 години, са били дело на бели расисти или представители на крайнодесни движения. Въпреки това според Холивуд това, от което публиката трябва най-много да се страхува, са мюсюлманите. Това впечатление се налага с трилър сериали като 24 и Sleeper Cell – доказателства, че телевизията в САЩ беше решила да превърне исляма и изповядващите го враг №1.
Кой е най-ислямофобския сериал в ефира?
Нито един сериал обаче не успява да отрази в такава крайна степен изказването на бившия президент Джордж Буш "Или си с нас, или си с терористите” така, както го прави Homeland на Showtime.
Там персонажите, които са мюсюлмани, са представени или като терористи, или като доброволни сътрудници на американското правителство. Осмият и последен сезон на сериала започва по-късно тази година и за мнозина от мюсюлманската общност колкото по-скоро свърши, толкова по-добре.
От премиерата си през 2011 г. досега Homeland доказа, че е едно от най-предубедените шоута по телевизията. Не стига, че вмъква в историите си всеки познат негативен стереотип за мюсюлманите, но също така намеква, че тези хора са скрита заплаха за американците.
Макар да става дума за сериал, който е получил множество похвали от критиката и се е превърнал в попкултурен феномен (дори бившият президент на САЩ Барак Обама му е фен), създателите на Homeland през годините обръщат депресиращо малко внимание на основни детайли, свързани с ислямския свят.
Има сцена, в която американския военен, приел исляма - Никълъс Броуди, заравя Коран, защото е бил "осквернен”; арабски персонажи получават персийски имена; градът Исламабад е описан като "адска дупка и военна зона”… Списъкът с пример продължава още, и още.
Сю Обейди е директор на холивудското бюро на Американския съвет за обществени дела на мюсюлманите (MPAC). Тя отбелязва, че промотирането на негативни стереотипи от страна на развлекателната индустрия има своето отражение върху цялото западно общество. Създава се "ситуация, в която някой, който не е представител на дадена вяра или дадена общност, може да оформя мнението на обществото на базата на информация, която е невярна или изпълнена със стереотипи”. А това може да има "ужасни последствия”.
Изследвания са показвали връзка между това доколко хората са изложени на негативно представяне на мюсюлманите в медиите и доколко същите тези хора са готови да подкрепят политики, които са вредни за изповядващите исляма или ограничават правата им – включително и военни действия. От друга страна директният контакт с мюсюлмани или достъпа до позитивно съдържание в медиите имат обратен ефект.
Холивудската звезда, която се бори активно
Обейди обяснява, че автентичното показване е важно не само защото влияе на това как другите хора гледат на мюсюлманите, но и на това как самите мюсюлмани гледат на себе си. На този проблем обръща внимание актьорът Риз Ахмед, участвал във филми като Venom и Rogue One, както и сериала The Night Of, и вероятно най-успешният актьор мюсюлманин в Холивуд в момента.
През 2017 г. в реч пред Камарата на общините на британския парламент, Ахмед посочва, че липсата на адекватно представяне на мюсюлманите по телевизията ги превръща в потенциални цели на екстремистка пропаганда.
Ахмед обяснява, че в главата на човека, вербуван от "Ислямска държава”, той е нещо като Джеймс Бонд – т.е. мисли си, че е добрият. Актьорът дава пример с някой от пропагандните видеа на терористичната организация, заснети и монтирани като екшън филм. Ахмед посочва, че в същото време от другата страна няма такива примери и на децата от мюсюлманските общности не се казва, че могат да бъдат герои в историите на Запада.
"Хората търсят послание, че принадлежат към нещо, че някой ги забелязва, слуша и въпреки, а може би и заради своя опит са ценени. Те искат да бъдат представени. А в изпълнението на тази задача ние сме се провалили”, казва Ахмед.
Може ли краят на Homeland да отбележи и края на ерата на ислямофобската телевизия? Със сигурност американските телевизионни мрежи вече си взимат бележка по темата. През последните години нова вълна от трилъри показва герои, които са мюсюлмани, вероятно като осъзнат опит за дистанциране от предишните негативни примери.
Новите мюсюлмански герои
В поредицата от сериали NCIS също е имало спорни моменти при представянето на мюсюлмани. Критици са обвинявали създателите на франчайза в намеци за това, че всеки мюсюлманин е потенциален терорист. Оставяйки това настрана, с NCIS: Los Angeles се прави опит тези грешки по някакъв начин да бъдат поправени.
В епизод от деветия сезон на сериала специалният агент Сам Хана (Ел Ел Куул Джей) разкрива, че е мюсюлманин. Това го превръща в един от първите основни персонажи в американската телевизия, които изповядват исляма. Вярата му обаче е само един аспект от героя, който същевременно е обичайният американски патриот.
В 10 сезон е представен и нов персонаж – специален агент Фатима Намази, която дори носи хиджаб. Положени са усили религията й да не е основата а персонажа като вместо това от диалозите става ясно, че Фатима всъщност е типичното момиче от Бевърли Хилс с твърде скъпи вкусове.
В друг криминален сериал – Blindspot нa NBC, също има жена, носеща хиджаб. Става дума за работещата за ФБР Африйн. Но и тук фокусът не е върху облеклото й, а върху шегите, които пуска. Това безспорно е стъпка напред, макар че постоянното представяне на мюсюлманите с акцентиране върху неща като хиджаб, молитвени шапки и броеници също не е от особена полза.
Нормалното представяне на тези женски персонажи още по-силно контрастира с това как в Homeland беше представена Фара – агент на ЦРУ и мюсюлманка. Тя е порицана от шефа си Сол – често поставян в ролята на моралния компас на сераиала – заради това, че проявява неуважение към колегите си чрез носенето на хиджаб, тъй като това им напомняло за враговете им. С напредване на Homeland Фара спира да се появява с хиджаб без много обяснения по темата.
Мюсюлманин и патриот
Друг сериал, който се опитва да пребори старите предразсъдъци, е Tom Clancy’s Jack Ryan на Amazon. В него шефът на Райън – директорът на ЦРУ Джеймс Гриър (Уендъл Пиърс), е рекастнат като тъмнокож американец, който е избрал да изповядва исляма. В първи сезон на сериала дори има сцена, в която той мъмри френски полицай за това, че има ислямофобски възгледи.
Наличието на такива персонажи – мюсюлмани, които са патриоти и са добри по рождение, в ролите на герои или на хора с власт, е важна културна стъпка – съзнателна подкрепа от Холивуд за факта, че мюсюлманите не само могат да изповядват традиционни американски ценности, но и залагат живота си, за да ги защитават. Освен това сценариите на тези сериали също са се променили – сега те показват, че хората, които изповядвам исляма мирно и позитивно, са нормата, а не изключението.
Друг сериал, който няма как да не попадне сред примерите, е FBI на CBS. Това е първият голям екшън сериал в американска телевизия, в който актьор-мюсюлманин игра един от основните протагонисти. Зийко Заки е в ролята на специален агент Зидан – персонаж, който е от същия етнос и със същата религия като актьора, който го играе.
В интервю за Harper’s Bazaar Заки разкрива, че преди този сериал той редовно е получавал предложения да играе терористи или злодеи.
Сам отбелязва, че филмовата и телевизионна индустрия продължава да предлага стереотипни роли и е нужна културна промяна. Но докато някакъв прогрес се усеща в представянето на мюсюлманите в трилърите, историите за обикновени мюсюлмани и ежедневието им все още се намират трудно.
Писателят и продуцент Реза Аслан е на позицията, че не са нужни повече позитивни представяния на мюсюлмани, а по-автентични и нюансирани такива, в които мюсюлманската идентичност е само един фактор в разнообразието от идентичности, които мотивират тези персонажи.
Аслан вече вижда промяна към по-добро - повече творци мюсюлмани – актьори, сценаристи и продуценти – получават възможност да разкажат историите, които искат. Обейди е съгласна и дава пример с комедийния сериал Remy – историята за мюсюлманин милениал, главната роля в който е поверена на американеца от египетски произход Рами Юсеф.
Обейди обаче посочва, че нормализирането на това как се представят мюсюлманите в киното и телевизията не е път, който да има ясен край, и скоро няма да има маргинализирана група, която да получи перфектна представителност на екран.
"Холивуд няма добра или лоша мотивация. Холивуд има една мотивация. И това е да изкарва пари. Там се мисли само за това. Важно е само това”, казва Реза Аслан и посочва, че този бизнес не цели да причинява добро или зло, а просто да печели.
По думите му ако Холивуд бъде убеден, че можеш да изкарваш пари като не наблягаш на стереотипите за мюсюлманите, то тогава хората в тази индустрия ще спрат да го правят.