Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Citadel: За 300 млн. долара Amazon създадоха скучен и безличен шпионски сериал

"Една много скъпа грешка" - това гласи едно от ревютата за новия шпионски сериал на Amazon Prime Video с Ричард Мадън и Приянка Чопра - Citadel / "Цитадела".

Шоуто, за чието създаване се казва, че са дадени около 200 до 300 млн. долара (вторият най-скъп сериал в историята до момента), просто не е достатъчно добро, за да оправдае тези пари.

Нещо повече - от това е една скучна, предвидима и остаряла като идея история, която се опитва да бъде нещо като модерен прочит на Джеймс Бонд, без да съзнава, че дори Джеймс Бонд се е променил значително от онзи си вид от 80-те и 90-те.

Или казано с други думи - ако до момента не сте гледали нито един шпионски филм или сериал, "Цитаделата" може и да ви се стори нещо впечатляващо.

Проблемът идва, когато не сте живели в затъмнение от подобни истории, и гледайки този сериал, осъзнаете, че всичко вътре вече сте го виждали. При това в по-добро представяне.

Самата история на "Цитаделата" се върти около могъща мултинационална шпионска организация, създадена от бивши разузнавачи с идеята да бъдат морален устой на света и да се грижат света да продължи да се върти въпреки всички идиоти на него.

Нека сме честни - за тези пари Amazon можеше да изкара нещо далеч по-интересно за гледане. Снимка: Amazon Prime Video
Нека сме честни - за тези пари Amazon можеше да изкара нещо далеч по-интересно за гледане.

Само че в един момент се появява не по-малко могъщ конгломерат от 9 безбожно богати фамилии, наречен "Мантикора" по името на чудовището от гръцката митология, и за отрицателно време унищожава "Цитаделата".

На практика единствените останали са героите на Мадън и Чопра - Мейсън Кейн и Надя Синх, както и техния оперативен ръководител Бернард Орлик (Стенли Тучи, който в случая е може би най-забавното нещо в целия сериал).

Двамата обаче са пометени от експлозия във влак в Италия, а Орлик е принуден да се крие. Резултатът от това е, че и Мейсън, и Надя страдат от амнезия и са принудени да започнат свой си живот всеки по пътя си.

И така, докато един ден "Мантикора" не успява да се докопа до едно от изключително зорко пазените куфарчета с тайни на "Цитаделата". Орлик успява да издири Кейн, живеещ под ново име с жена и 8-годишна дъщеря, и да го убеди, че двамата трябва да спрат лошите шпиони, преди те да се доберат до тайните в куфарчето, защото след това може да настъпи края на света такъв, какъвто го познаваме.

И приключението започва.

Ако искате да научите повече за драмите в самата продукция и войната за контрола върху шоуто, можете да намерите повече тук: 

Сериалът е пълен с обрати, разкрива тайните си бавно и акцентира щедро върху физическото привличане на двамата си изключително привлекателни главни герои, докато останалите изглеждат интелигентно и говорят саркастично.

Сама по себе си актьорската игра не е лоша. Братята Русо, които стоят зад този гигантски проект, са подбрали добър актьорски състав. Мадън и Чопра може би не са най-доказаните имена в бранша, но и двамата са доказвали, че в подобен род сериали могат да се справят добре. 

Преди няколко години звездата от "Игра на тронове" успя да ни спечели с ролята си на страдащ от посттравматичен стрес бивш военен, на когото е поверена охраната на противоречива британска министърка. 

В "Бодигард" Ричард Мадън беше далеч по-впечатляващ, честно казано.
В "Бодигард" Ричард Мадън беше далеч по-впечатляващ, честно казано.

Чопра пък има опита от сериала "Куантико", където в продължение на няколко сезона играеше млад агент на ФБР, борещ се срещу конспирации. 

И стината е, че и тук не е като да се справят и чак толкова зле с материала, който им е даден. Проблемът обаче идва именно от материала - на ниво концепция, на ниво история и на ниво герои.

Дори да приемем, че културните влияния на 80-те стават достатъчно силни, за да може да се откъснем от доминиращата през последните години идея, че сериалите и филмите трябва са супер реалистични, тук говорим за един крайно изтъркан сюжет.

Вече имаме безкрайно много шпионски филми и сериали, в които нереалистични суперорганизации спасяват света от злодеи, чиято основна мотивация да са злодеи е... абе просто заради едната жажда за власт. Сега просто имаме още една такава продукция. 

Лесли Манвил в ролята на лошата британска посланичка в САЩ Далия Арчър също е многократно предъвкан образ на безскрупулен политик, криещ се зад маска от превъзходство и добри маниери.

Преследванията, бойните сцени, идеята за загубата на паметта дори - всичко това сме го гледали и другаде, а създателите на "Цитадела" не ни предлагат нищо, с което да надградят тези познати вече тропи и образи.

До момента от сериала са излезли три епизода от сериала, като за това време повечето герои изглеждат наистина плоски и неразвити. В тях много често няма елемент, който да ги отличава от толкова много други персонажи преди тях, което прави наистина трудно това да ти пука за тях.

Стенли Тучи играе за пореден път морално сив герой, който не се притеснява да си нацапа ръцете. Снимка: Amazon Prime Video
Стенли Тучи играе за пореден път морално сив герой, който не се притеснява да си нацапа ръцете.

Изключение до известна степен е героят на Стенли Тучи - Бернард Орлик, като причината той да се отличава, са първо уменията на актьора, и второ - факта, че Орлик е морално гъвкав образ, който може да си позволи да прави лоши неща за добра цел, лъже постоянно и не можеш да го разгадаеш съвсем.

Отвъд това обаче сериалът за около 300 млн. долара на Amazon Prime Video се бори със зъби и нокти да не бъде безлично скучен. И не му се получава особено.

Или казано иначе, компанията на Джеф Безос можеше много по-смислено да похарчи тези пари, вместо да ги дава за сериал, който като реализация е по-скучен от българския "Войната на буквите".

 

Най-четените