Binge-watch - това е съчетанието, което речникът Collins избира за дума на годината през 2015-а. Причина е масовото навлизане на стрийминг платформите, подобни на Netflix, които променят навиците на телевизионните зрители. Самата дума обозначава гледането без прекъсване на епизод след епизод от един сериал, буквално - "преяждане с гледане".
Шест години по-късно по всичко личи, че манията на поглъщането на сериали на един дъх отминава и страстното чакане на следващия епизод отново намира своето място в сърцата на зрители и продуценти.
Всичко започва с "Къща от карти"
Трябва да отбележим, че думата binge-watch се използва още през 90-те години, а огромна роля за това имат видеокасетите, които позволяват запис и презапис. Активното ѝ въвеждане в употреба обаче се случва по-късно.
През 2013 г. тенденциите в телевизията се променят благодарение на сериал на стрийминг платформа, който задава нова посока. Вместо пилотен епизод да провери настроенията на телевизионната мрежа, а после реакцията на зрителите да се следи епизод по епизод, Netflix пуска накуп целия първи сезон на новия си сериал с Кевин Спейси - "Къща от карти" (House of Cards).
Успехът на продукцията насърчава стрийминг компанията да превърне изключението в правило и няколко месеца по-късно следващият ѝ сериал - "Оранжевото е новото черно" (Orange is the New Black), се опира на същия подход, а постепенно Netflix става компанията лидер в binge-watch продукциите.
Оказва се обаче, че тази тенденция може би е към края си по-малко от 10 години след появата си. Въпреки че за момента платформата не изглежда готова да се откаже от запазената си марка, има повод да се замисли за промяна на стратегията.
Докато Netflix бълва сериал след сериал с епизоди накуп, останалите стрийминг платформи масово се придържат към стария утвърден модел от телевизията, който кара зрителите търпеливо да изчакват следващия епизод.
А защо това има значение? Защото кара зрителите да говорят, да обсъждат, да обменят своите версии и теории. Спомнете си манията по "Игра на тронове" (Game of Thrones) на HBO и всички интерпретации в очакване на следващия епизод.
Добър пример е и The Boys на стрийминг платформата Amazon Prime Video. Първият му сезон се появява на 26 юли 2019 година, като всички епизоди излизат накуп. Година по-късно вторият сезон следва друг подход - първите три епизода са заедно, а следващите капка по капка наливат вълнения в сърцата на феновете веднъж седмично.
Сценаристът и продуцент Ерик Крипке обяснява това решение с желанието нещата да се движат по-полека, така че да се отвори време за дискусии. По информация на списание Variety в резултат на това гледаемостта на сериала се е увеличила с 89%. Това само по себе си е повод за разговор.
Ако зрителите изгледат всички епизоди наведнъж, заглавието на сериала е тема на дискусии няколко дни, докато предлагането на серия седмично дава нов въпрос за дискутиране всяка седмица, от което популярността на сериала расте.
От друга страна съществува страхът от спойлери. Ако всички епизоди на един сериал се "изсипят" накуп, не всеки зрител може да си отдели часове (ако продукцията има 10 едночасови епизода, това означава 10 часа), за да изгледа всичко. Това неминуемо означава риск от спойлери, които разкриват елементи от сюжета и развалят удоволствието на онези, които все още не са гледали сериала. А това може да откаже и най-запалените зрители не само от избрано заглавие, но и от целия месечен абонамент.
Тук се крие и другата причина за обмисляне на нова стратегия.
Ако искате да гледате например "Игра на калмари" (Squid Game) заради шумното медийно отразяване на сериала, не ви трябва да имате абонамент за девет седмици, колкото са епизодите, а само за един месец, в който освен корейския суперсериал, да изгледате и другите по-популярни продукции на платформата, без дълготрайно да се обвързвате с нея.
От друга страна, доказателство, че седмичният подход работи, е и "Ривърдейл" (Riverdale) - сериалът по комикс на The CW, който в Netflix се излъчва веднъж седмично и продължава да се радва на зрителска аудитория.
Дали това ще сложи край на гледането на един дъх?
Разбира се, че не. Има сериали, които биха донесли повече и на зрителите, и на продуцентите, ако се излъчват веднъж седмично и вдигат постоянен шум около съдбата на героите си. Има и такива, които можете да гледате между другото в сив скучен ден.
Наведнъж или веднъж на седмица?
Според когнитивния невролог Дж. Бенджамин Хътчинсън от Североизточния университет в Бостън гледането на един дъх е свързано с влошена памет. В интервю за информационния портал на университета той прави сравнение между ученето за изпит малко преди теста и гледането на сериал наведнъж - и в двата случая запаметяването не е особено качествено.
Едно от обясненията е, че сред най-добрите начини да запомниш нещо, е да се върнеш назад, в миналото. Ако се опитваш да си спомниш нещо, по-добре е да имаш седмица, за да се ровиш в паметта си, отколкото няколко минути. Другият фактор е сънят.
"Ако стоите будни 18 часа, за да гледате сериал, няма да имате време да спите и да затвърдите наученото. Ако гледате един епизод седмично, от друга страна, имате много възможности за това при всеки един епизод", казва той.
Значение има и обстановката - ако гледате един епизод вкъщи, а следващия - у приятели, средата се променя и това води до връзки между предметите, мястото и изгледания епизод. Ако обаче поставите в контекста на дивана си в хола всички епизоди от един сезон, тези трикове за запаметяване отпадат и ще ви е по-трудно да възстановите сюжета.
Има и още една тема, свързана с binge-watch културата, и това е как тя влияе на здравето. Изследване от Университета Джорджия Саутърн показва, че има връзка на бинджването с тревожността и депресията.
Учените съветват, ако искате да промените навиците си и вместо да изгледате още три епизода, да си легнете, то трябва да използвате прост трик: да изключите телевизора/компютъра си на средата на серията. Така избягвате cliffhanger-момента, т.е. "кукичката" в края на всеки епизод, която да ви накара да гледате следващия.
И така: да бинджваш или да не бинджваш? Зависи какво, кога и колко. И дали платформата, която използвате за гледане, го насърчава.