На пазара Хуакянбей в Шенжен можете да си направите за няколко часа сами смартфон като започнете от нулата.
На няколко етажа, на територия от стотици хиляди квадратни метри, пазарът приютява търговци, които продават частите, съставящи стандартния ви телефон - камери, дънни платки, рамки, екрани и така нататък. Единственото, което е нужно, е да купите правилните части и да знаете как да ги сглобите.
И не става дума само за смартфони. Можете да намерите и части за почти всякаква потребителска електроника, която може да ви дойде наум - например портативни външни батерии и дронове.
Несъмнено тук има и имитации. Дизайнът на устройствата на Apple и Samsung редовно се "заимства". Интелектуалната собственост, един от най-големите проблеми на Америка с Китай, тук практически не съществува. Има обаче и изобретения. Някои хора се опитват да използват компонентите, за да направят нови и подобрени версии на съществуващи джаджи.
Оживеният, хаотичен пазар подчертава начина, по който иновациите понякога работят в Китай. Експерти коментират, че възприятието за страната само като огромна производствена база за продукти, проектирани от чуждестранни компании, е остаряло и сбъркано.
Има огромен брой иновации в гигантски мащаби, които се случват в Китай и те просто се случват много бързо, без да разберем.
Например производителят на смартфони Xiaomi е обновил софтуера си на база обратната връзка от потребителите и бързото възприемане в Китай на дигитални разплащания чрез приложението WeChat на Tencent и Alipay на Ant Financial.
Хардуерен хъб
Някога малко рибарско селце в сянката на съседен Хонконг, Шенжен сега е бляскав метрополис с повече от 12-милионно население.
Наравно с други градове, разпръснати по делтата на Бисерната река в Южен Китай, той се прочува през 80-те и 90-те години като световен производствен център като бълва огромни количества индустриална и потребителска продукция. Сега обаче той е общоизвестен и като китайският отговор на Силициевата долина и като родина на технологични гиганти като Tencent и Huawei.
Шенжен се е превърнал в същински магнит за амбициозни млади предприемачи, опитващи се да се възползват от позицията на града в центъра на веригите за глобални технологични доставки. Там са се зародили стартъпи като DJI, най-големия световен производител на не-военни дронове.
Ако имате идея, можете бързо да оцените тази идея и да намерите фабрики, които да произведат продукта за вас, казва Джейсън Уонг, изпълнителен директор на технологичния образователен стартъп Makeblock.
Компанията произвежда комплекти от компоненти, които децата могат да използват, за да правят неща като състезателни коли и ходещи роботи и после да ги програмират. Продуктите и софтуерът на Makeblock са проектирани да учат децата на езика на компютърното програмиране по забавен и увлекателен начин.
Шенжен гарантира лесното снабдяване с хардуера, необходим на компанията, която при последната си кампания за набиране на финансиране се е оценявала на около $350 млн. И тя има на разположение и изобилие от таланти и специалисти.
Има толкова много големи компании тук, че е лесно да се намерят инженери, специализиращи се в разработката на хардуер, казва Уонг. Такова предимство няма в Пекин или Шанхай.
С бързи стъпки
В Шенжен също така нещата се правят бързо.
Ако наистина искате да разработвате продукти с бързи темпове, трябва да бъдете в Китай и практически сте длъжни да бъдете в Шенжен, смята Стивън Янг, изпълнителен директор на компанията за технологии за батерии Anker Innovations. Всичко, което се прави за дни или седмици другаде, там може да се направи за часове.
Янг, 36-годишен бивш служител на Google, е превърнал Anker в един от водещите производители на портативни външни батерии за смартфони и други устройства. Фирмата има доходи над $500 млн. за миналата година и продуктите й се продават в Amazon и в големи американски вериги като Walmart.
Преди 10 години Шенжен е бил 90% имитации и 10% иновации, казва Янг. Сега той е 70% иновация и 30% имитации, твърди той.
Чуждестранни компании потвърждават, че китайските фирми бележат сериозен напредък.
В годишно проучване на Търговската камара на Европейския съюз в Китай това е първата година, в която мнозинството респонденти казват, че възприемат китайските компании като "също толкова иновативни или по-иновативни от европейските фирми."
Фалшификатите все още изобилстват
Въпреки че реални иновации се случват в солидни мащаби в Шенжен, същото се случа с нарушенията на търговски марки и интелектуална собственост. Бизнесът с фалшиви продукти все още е огромен като пазарът е залят с фалшиви iPhone и маратонки на Nike.
Anker са пострадали от имитации в началото, но властите постепенно възприемат по-твърди позиции спрямо фалшификаторите, казва Янг. Според него нещата стават все по-добре с всяка изминала година.
Администрацията на Тръмп засега остава на различно мнение. Тя изтъква китайските кражби на американска интелектуална собственост като една от основните причини за търговската война между двете гигантски икономики.
Експерти казват, че китайското правителство трябва да прави повече, ако иска страната да се превърне в глобална технологична сила.
Китай иска да види как някои от местните фирми навлизат на световните пазари. И те залагат на много неща в различни области от рода на електромобили и изкуствен интелект. Но за да може Китай да изнесе иновациите си отвъд океана, той трябва да се присъедини изцяло към международната общност в защитата на интелектуалната собственост.