Въпреки че само преди няколко месеца се кълняха, че са далеч от банкрут и имат достатъчно ликвидност, от втория по големина авиопревозвач в Германия Air Berlin ("Еър Берлин") обявиха официалното си напускане на пазара.
Основната обявена причина бе изтеглянето на основния акционер и инвеститор - "Етихад" - базираната в Абу Даби арабска авиокомпания.
Вероятно не трябва да сме изненадани от решението им. Само за последните 2 години "Еър Берлин" реализира загуби от 1,2 млрд. евро и издръжката на компанията изцяло зависеше от финансовите инжекции на големия си инвеститор.
"Еър Берлин" вече беше пред фалит веднъж през 2011 г. Тогава именно "Етихад" дойдоха като спасители и се включиха в акционерното дружество на берлинския авиопревозвач. Реално обаче още от самото начало партньорството между двете компании не започна гладко, колкото и еуфорични възгласи да имаше.
От една страна, това се дължете на твърде бързото излизане от конгломерата на по-малки превозвачи. Компанията се надяваше, че с помощ от Изтока най-сетне ще направи големия си пробив на международно ниво и ще излезе от облика си на компания, пътуваща на предимно на кратки разстояния.
От друга страна пък, амбициозният арабски инвеститор искаше чрез закупуването на изпадналия в криза европейски превозвач.
Дори и тогава идеята за това обединение изглеждаше зле за мнозина. Сега нещата приключват с тежък скандал, който може да създаде бреме в отношенията между Берлин и Абу Даби за години напред.
Защо сега? Този въпрос трябва да бъде зададен на генералния директор и борда на директорите на "Етихад". Това е сериозен проблем за германската авиоиндустрия, който обаче е познат за бранша от доста време насам.
В началото на май тази година шефът на "Луфтханза" Карстен Спор е пътувал заедно с канцлера Меркел до Абу Даби, за да водят преговори за евентуално решение на въпроса с "Еър Берлин". Такова обаче не било намерено.
Въпреки това шейховете били обещали, че ще изплащат издръжка на берлинския авиопревозвач поне до 2018 г., за да не създаде това проблеми за предизборната кампания на канцлерката с новинарски истории за отменени полети по средата на лятото.
И въпреки това фалитът на "Еър Берлин" е стартиран и пред федералното правителство няма особен избор, освен да реагира светкавично. Все пак евентуалните снимки на маса немски туристи, блокирани насред Майорка, ще изплашат немалка част от избирателите.
Така сега на фалиращата компания ще бъде отпуснат заем от 150 млн. евро, гарантиран от държавата. С него компанията и подразделението ѝ Niki трябва да изпълнят всички вече заявени полети.
Останалите действия на "Еър Берлин" и на правителството са насочени към това служителите на компанията да не се окажат на улицата. Все още не се знае обаче в каква степен тези усилия ще се увенчаят с успех.
Но докато за някои ситуацията представлява грандиозен проблем в ситуация на предизборна надпревара, за други той е възможност за разширяване на териториите и сключване на нови алианси.
От министерството на икономиката и енергетиката и министерството на транспорта вече излязоха с общо комюнике, според което отдавна "Еър Берлин" преговаря с други самолетни компании, които да закупят подразделенията ѝ. Дори се спомена, че преговорите с "Луфтханза" са на такова ниво, че дори може да се очаква до няколко седмици да има резултати за обявяване.
Другият основен играч с апетити за активите на фалиращия авиопревозвач е Easyjet, която също търси поле за разширяване на капацитета си.
Така двете компании може да се окажат в позицията на негласни съюзници, които с благословията на Берлин да изтикат Ryanair настрани. Все пак големите сътресения понякога са повод за необичайни партньорства.