Твърде дебели за стюардеси. Това е случаят на три дългогодишни служителки на руската държавна авиокомпания "Аерофлот", които не могат да летят, защото са с по-пищни форми.
Тази седмица делото, заведено от Евгения Магурина и от Ирина Йерусалимская, за дискриминация влиза в съда в Москва. Това е първият подобен процес срещу държавна компания.
"Старыми, толстыми, страшными" - стари, дебели, страшни - СТС, така шеговито се самоопределят стюардесите, които не влизат в новите изисквания на авиокомпанията. Сред тях са жени, които са над 40 години или носят размер по-голям от 46. Новата политика на компанията е стюардесите да са слаби.
Потърпевшите служителки вече са се обърнали с жалба към Владимир Путин, писали са в прокуратурата, а сега очакват справедливост в съда.
Евгения Магурина е на 41 година и има висше филологическо образование. В "Аерофлот" тя работи от 2010 година, като стюардеса - първа (най-високата) категория. Общо тя има над 15 години стаж в авиацията.
Магурина е старша стюардеса и е летяла често в чужбина, като работата й е била високо оценявана. От миналата година обаче тя работи само на полети в Русия. В същото положение са над 400 стюардеси, които заради възраст или външен вид не се вписват в новите негласни правила на авиокомпанията.
"Всички бяхме снимани и измерени, някои и ги теглиха, като мотивът беше поръчка на нови униформи" - разказва стюардесата. Тези, които не отговарят на изискванията, отпадат от задграничните полети. Пращат ги само на нощни или ранни сутрешни курсове.
Значение има само възрастта и размерът на дрехите, няма значение, че Магурина например е спасила живота на пътник, получил микроинсулт на полета Мадрид - Москва. Потърпевшият Арутюн Шалоян пише благодарствено писмо до "Аерофлот", и хвали не само високия професионализъм на екипажа, но и човечността им. Всичко това обаче не се брои: нито опитът, нито високата квалификация помагат на Магурина. Проблемът е и финансов, защото задграничните полети са няколко пъти по-скъпо платени от тези в страната.
Постът на Магурина във Facebook: "Преди година генералният директор на Аерофлот въведе нови правила в играта. За старите, дебелите и страшните стюардеси няма място в Аерофлот. В тези вълшебни списъци се оказаха повече от 600 души. Освен това ръководството счете за възможно да има вътрешен документ, според който част от заплата се орязва заради РАЗМЕР НА ДРЕХИТЕ! Оказва се, че според Савельов размерът на дрехите е равностоен на деловите качества. Вече една година двете с Ирина Йерусалимская започнахме протест пред ръководството. Присъединете се към нас!"
В битката за стройни стюардеси участва и здравния отдел на "Аерофлот". Освен че вече няма униформи 50-52 размер, все пак забележителни стойности, наистина, лекарите са получили указания да се отърват при първия удобен случай от "старите, дебелите и страшните". Те са в една графа със страдащите от сърдечно-съдови болести, високо кръвно и разширени вени.
Подобна е историята на 42-годишната стюардеса Наталия, която работи в "Аерофлот" от повече от 15 години. "В началото и аз, като другите в това положение, се опитах да отслабна, за да не се лиша от задграничните полети". "С колежките буквално припадахме от глад, но ни казаха, че дори и да отслабнем, няма да летим до Америка, защото вече сме стари" - казва Наталия.
Иначе дамата изглежда съвсем прилично - с прическа, маникюр и поддържано лице. "Малко е унизително да те теглят, все едно си крава, въпреки че съм 46 размер, аз съм висока и не ми личи, че не съм толкова слаба" - твърди стюардесата. "И на мъжа ми кльощави жени не му харесват".
Служители на "Аерофлот" разказват, че курсът на остлабване и подмладяване започва след като генералния директор Виталий Савельев се върнал от пътуване в Азия. "Сега при подборът на стюардеси за бизнес-класата предимство имат високите стройни момичета с източни черти, желателно манекенки".
"Красотата обаче не винаги е най-важната за сигурността на един полет" - обяснява Игор Дельдюжов, президент на профсъюза на работещите на летище Шереметьево - през септември 2001 година в полет до Дубай настъпва сериозна ситуация, и именно благодарение на бързите действия на стюардесите, все на средна възраст, никой от пътниците не пострадва". Сега тези жени, вече в графата "стари", не се допускат на тези полети.
До момента обаче, две от пострадалите стюардеси, Магурина и Йерусалимская, не печелят делото в районния съд.
Ирина Йерусалимская, другата стюардеса, завела дело срещу Аерофлот
Ограниченията в размера на униформите са валидни и за мъжките членове на екипажа, но досега никой не се е оплакал от намалени полети или заплащане.
От компанията отричат обвиненията за дискриминация. "Аерофлот не поставя географски ограничения къде отделни членове на екипажа може да летят" - казва Владимир Александров, зам.-директор по юридическата част. "Считаме за неприемливи всякакви други стандарти за подбор на персонала извън авиационните изисквания".
Въпреки това, през април представители на компанията признават мълчаливо, че такава политика съществува в Аерофлот. "Ние сме един от най-добрите авиопревозвачи и сред причините хората да плащат за билетите си е видът на служителите ни" - обяснява Павел Данилин, член на борда на директорите.
Според Никита Кричевски, друг член на борда на директорите, глобите не трябва да бъдат разглеждани като намаляване на заплатите, а като стимул за загуба на тегло.
Магурина показва фишовете от заплатите си, където се вижда разликата - спад с около 20% - след като е "понижена". Тя иска да й бъдат изплатени половин милион рубли за щети и Аерофлот да признае, че дискриминира по полов признак.
Ако Московския съд не уважи иска й, тя ще обжалва пред Руския върховен съд и Европейския съд за правата на човека.
Стюардесата счита, че нейната лична битка е върхът на айсберга, под който се крие вулкан от несправедливост. "Хората непрекъснато ме питат защо се опитвам да надвия цяла система. Но все пак някой отнякъде трябва да започне революцията"- казва тя.