Две години затвор и тежки глоби от почти 16 000 евро - това е присъдата за две египетски инфлуенсърки, издадена от съда в Кайро. Освен тях тази седмица три други млади жени се сблъскаха с присъди от по две години лишаване от свобода, а в сряда друга жена беше глобена и осъдена на три години затвор.
Какви са техните провинения за такова тежко наказание? Според официалните обвинения, повдигнати от египетската прокуратура: "нарушаване на ценностите и принципите на египетското семейство", подстрекателство към разврат и насърчаване на трафика на хора.
През последните години Египет прилага строг интернет контрол чрез закони, позволяващи на властите да блокират уебсайтове, които се разглеждат като заплаха за националната сигурност, и да наблюдават личните акаунти в социалните медии с над 5000 последователи.
Всъщност присъдите са част от мащабните усилия на египетските власти да наложат контрол върху идеята за това какво е "приемливо" и какво - не за поведението на жените в страната.
Досега този полицейски контрол се осъществяваше предимно върху публични лица - актриси, поп звезди, танцьорки на кючек и т.н., но очевидно властите в Кайро са открили една друга група млади жени, трупащи известност - инфлуенсърките.
Две от осъдените сега млади жени са популярни в потребители в китайската мрежа за видеосподеляне TikTok - 20-годишната студентка по археология Ханийн Хосам и 22-годишната Мавада eл-Адам.
В решението си срещу тях съдът отсъжда, че публикуваните видеа в профилите на двете момичета са "неприлични" и "нарушават устоите и ценностите на египетското семейство". Според магистратите подобни клипове подбуждали младежите в страната към разврат.
В TikTok двете имат събрани няколко милиона последователи, които да гледат кратките 15-секундни видеа. В тях младите жени позират до спортни автомобили, правят безобидни шеги, танцуват или се правят, че пеят известни песни. Те често носят тежък грим (типичен за Египет), ярно червило и тесни дрехи. Хосам винаги носи забрадка в тези клипове, докато Елдам е с пусната коса.
Конкретното видео, публикувано в Instagram, за което Ханийн Хосам е съдена, насърчава жените да публикуват свои видеа в приложението Likee, което плаща на потребителите въз основа на броя гледания, които получават. Заради него тях беше арестувана през април, а прокуратурата я обвини, че приканвала млади жени да продават секс онлайн. Нейният адвокат Ахмед Абделнаби отрече обвинението.
"Нищо, което тя казва в това видео, не нарушава закона. Клипът е доказателство за невинността й, а не обратното", коментира той. Въпреки думите му обаче съдът в крайна сметка я определи като виновна.
Ел-Адам, бивша участничка в конкурси за красота, която сега има 3,2 милиона последователи на TikTok, се укриваше в продължение на дни, преди в крайна сметка да бъде арестувана в предградията на Кайро. По време на процеса прокурорите окачествиха видеата, които тя качва в социалните мрежи, като "позорни и обидни".
В един от въпросните клипове, които публикува, малко преди да бъде заловена от полицията, тя позира във велурен костюм на акула, а косата ѝ е боядисана в синьо.
"Те просто искат последователи. Те не са част от никаква мрежа за проституция и не знаеха, че прокурорите ще възприемат така посланието им", коментира един от адвокатите на двете момичета - Самар Шабана.
Според Нихад Абуел-Комсан, ръководител на Египетския център за правата на жените и адвокат обаче няма нищо изненадващо в присъдите, наложени на момичетата.
Пред "Дойче веле" тя коментира, че въпросните присъди се основават на доста неясно и широко формулирано законодателство от 2018 г., засягащо публичните комуникации. Според тези законови текстове, обвинение може да бъде повдигнато срещу всеки, който нарушава предполагаемите социални или семейни ценности.
Според нея именно законът в случая е проблема, защото той позволява твърде широк прочит, който може да бъде използван и като средство за тормоз.
И това до голяма степен е така.
Според местни активисти, цитирани от "Ню Йорк Таймс", подобни наказателни преследвания често започват, когато публични "застъпници обществения морал и защитници на египетския национализъм" набедят някого за проблемен елемент, разпространяващ "неправилни послания". Те завеждат наказателни дела срещу набелязваните, обвинявайки ги в престъпления като "подбуждане към разврат" и "разпространение на фалшиви новини".
Съответно младите жени от социалните медии, които имат по-западно мислене, искат да се забавляват и да танцуват свободно и разпространяват това в социалните медии, се превръщат в цел за подобни "пазители на морала".
Наистина притеснително е и отношението, на което жените биват подлагани, веднъж попаднали в ареста. Пример за това е "поканата" от страна на властите към Ел-Адам да се подложи на т.нар. "тест за девственост" - медицинска проверка за целостта на химена. Според местните власти това се прави, за да не могат жените да кажат, че са били насилвани сексуално от полицаи.
Въпросните тестове са заклеймени от Световната здравна организация като научно необосновани, като оттам предупреждават, че подобно нещо може да причини дългосрочни психологически щети върху "тестваните" жени. Още по-притеснителна е ситуацията в Египет, където през 2011 г., според доклад на Amnesty International, съдебен лекар е принудил 18 жени, задържани за протести срещу правителството, да се подложат на такъв тест за девственост, докато междувременно други мъже ги снимат.
Затова и не беше никаква изненада, когато адвокатът на Мавада ел-Адам заяви, че клиентката му е отказала да се подложи на спорната процедура. Междувременно майката на друга от задържаните млади жени, заяви пред местни медии, че е продала хладилника и пералнята си, за да плати гаранцията на дъщеря си, така че да не ѝ се налага да пренощува в ареста.
Арестите на жените и изфабрикуваните обвинения срещу тях породиха протести в Египет. В платформата за онлайн петиции Change.org тръгна кампания в защита на инфлуенсърките. Според инициаторите на тази кампания реално тези момичта са били подложени на преследване, защото идват от по-бедни семейства, които не могат да си позволят солидна защита.
"Страхуваме се и се притесняваме от този систематичен репресивен акт, който е насочен към жените с ниски доходи. Поради тяхната класа те биват наказвани и им се отказва правото да притежават телата си; да се обличат свободно; и да изразяват себе си", се казва в петицията.
Според авторите на кампанията по-бедните гражданите не могат да си позволят тази защита, която се пада на хората с повече възможности, а инфлуенсърки от по-богати семейства досега не са засегнати от подобно наказателно преследване.
Другият ключов момент на двойни стандарти - защитата на семейните ценности и морала - се прилага единствено спрямо жени. В страна, известна със сериозните си проблеми, що се отнася до сексуален тормоз над жени, да се преследват жените за това, че с видеата си "развращавали" онлайн потребителите, провокира доста остри реакции.
Мохамед Хайрат, основателят на независимия англоезичен уебсайт "Египетски улици", публикува рязък коментар в социалните мрежи, сравнявайки отношението спрямо осъдените жени сега с отношението спрямо египетската футболна Амр Варда.
Left: Egyptian football star Amr Warda who sexually harassed several women on social media, often aggressively. Punishment? None.
— Mohamed Khairat (@khairatmk) May 16, 2020
Right: Egyptian TikTok star Mawada Eladhm who posted ordinary videos on #TikTok. Punishment? Arrested for 'violating public moral and family values'. pic.twitter.com/vvTdtX4kgZ
"Египетската футболна звезда Амр Варда, който е тормозил сексуално няколко жени в социалните медии, често по доста агресивен начин. Наказание? Няма", пише той на профила си в Twitter, публикувайки снимка на играча и на осъдената Мавада ел-Адам.
Самият сайт "Египетски улици" си е поставил за цел да привлече внимание върху инцидент от 2014 г., при който група заможни и млади мъже, идващи от семейства с доста връзки, се твърди, че са дрогирали и изнасилили млада жена в хотел "Феърмонт" в Кайро. За да мълчи, мъжете са заплашили, че ще публикуват онлайн видеото на изнасилването и ще си отмъстят на семейството ѝ.
Засега обаче властите изглеждат безкомпромисни в желанието си да наложат това, което вярват, че е "приемливо поведение за жена", ако трябва и със сила, без да се интересуват от обвиненията в двуличие и двойни стандарти.