Бизнес моделът и манталитетът на Илон Мъск и ръководените от него Tesla, SpaceX и X са точно обратното на това, което познаваме като скандинавски модел, особено на пазара на труда.
В това започва да се убеждава от личен опит милиардерът, който има все по-големи главоболия със стачки и бойкоти, които постепенно се разпростират из цяла Скандинавия.
Проблемът започна през октомври от Швеция и официалния сервиз на Tesla в страната, а понастоящем се разшири в съседните Дания, Норвегия и Финландия.
Обхвана и други сектори, свързани с доставките на коли или части за тях.
Последните новини са, че компанията за електрически автомобили загуби обжалване, заведено в Швеция заради отказа на пощенските служби в страната да доставят регистрационните табели на колите.
Работещите в PostNord решиха да подкрепят останалите стачкуващи срещу Tesla. Съдът определи, че докато не се стигне до решение по делото, работещите в пощите не могат да бъдат принудени да извършат доставките.
Не са само те - пристанищни работници, шофьори, механици и чистачи също бойкотират компанията на Мъск, или планират да го направят.
Формално действията са в подкрепа на механиците, които обслужват Tesla в Швеция, водени от синдиката IF Metall.
Наблюдателите обаче смятат, че все по-мащабната акция показва решителността на синдикатите да отстояват правата си и тези на работещите, както и скандинавския модел на пазар на труда.
Около 120 механици обявиха стачка заради отказа на Tesla да подпише колективен трудов договор (КТД) с работниците в сервизите. От компанията имат принципна позиция срещу подобен тип споразумения на глобално ниво и твърдят, че и персоналът така или иначе получава също толкова добри условия и без намесата на профсъюза. В Швеция обаче колективният трудов договор е обичайна практика и 90 на сто от работещите в страната имат такива.
Целта на КТД е да гарантира основни трудови права - заплата, пенсиониране, работни часове, почивни дни, извънреден труд, отпуски.
Това е модел, характерен за Швеция, и целта му е да регулира пазара на труда без допълнителна намеса на държавата - само със споразумения между синдикатите и бизнеса.
Мъск обаче не е съгласен с идеята за намесата на синдикати. "Не харесвам нищо, което създава отношения тип господари и слуги", обяви той.
Идейната разлика е огромна, и в резултат Tesla се сблъска с първата стачка на работници в историята си. Швеция пък - с вероятно най-голямата битка за запазване на синдикалния модел от десетилетия.
Това не е просто борба за работещите в Tesla, а за съхранение на синдикалния модел, обясни и Мари Нилсон, председателят на IF Metall.
"Ако позволим на компании като Tesla да работят без колективни трудови договори, това ще отвори вратата и за други международни компании и други видове индустрии", обясни тя.
Затова от синдиката са готови на дълъг протест - "колкото е нужно".
Заради принципната заплаха за модела и местната традиция за солидарност в подобни случаи, стачката на IF Metall обхвана 8 обекта на Tesla в Швеция - складове и автокъщи, а още 8 синдиката се включиха в подкрепа на колегите си.
Пристанищни работници отказват да товарят и разтоварват колите на американската компания във всички шведски пристанища, електротехниците на зарядните станции не работят върху тези на Tesla, бойкот има от бояджиите, от чистачите на сервизите, от хора, които отговарят за доставки и поща за компанията, включително и на регистрационните табели.
Най-голямата таксиметрова компания в Стокхолм спря да купува колите на бранда.
В Норвегия най-големият синдикат в частния сектор - Fellesförbundet, обяви, че ще блокира доставките на Tesla към Швеция от норвежките пристанища. "Норвегия няма да бъде транзитна страна и да помогне на Tesla", обявиха оттам. Това ще стане, ако до 20 декември компанията не се съгласи с исканията на шведските синдикати.
Във Финландия профсъюзът на транспортните работници AKT също планира да блокира превозните средства на компанията на Мъск за Швеция от всички пристанища, отново от 20 декември.
В Дания предприеха същата форма на бойкот на електрическите коли за Швеция.
"Дори да сте един от най-богатите хора в света, не можете да си създавате собствени правила", коментира Ян Виладсен, председател на датския транспортен синдикат.
Най-големият пенсионен фонд - PensionDanmark, оповести, че ще продаде всичките си дялове в Tesla за близо 70 млн. долара заради проблема на компанията с правата на работещите.
Бойкотът освен имиджови, може да нанесе и директни щети върху производителя на коли. Северните страни са един от ключовите пазари за Tesla. Норвегия и Швеция са в топ 5 на най-много продадени коли на марката в цял свят за 2022 г.
Мъск се изказа за вълната от стачки лаконично. "Това е безумие", написа той в X.
Според Йеспер Хамарк, специалист по икономическа история в Университета на Гьотеборг, стачката е за защита на скандинавския модел от американския.
"Бих предположил, че Tesla няма да остане в Швеция без колективен трудов договор. Синдикатът ще спечели - въпросът е прекалено важен, за да се огъне", коментира той, цитиран от "Гардиън".