От три месеца насам Бойко Борисов имаше спешна нужда от добра новина.
Правителствената криза от края на 2015 г. и разривът в Реформаторския блок започнаха да източват от имиджа на министър-председателя. Дори предозирането с мантрата за "стабилността на всяка цена" не успя да спре процеса.
И все пак Борисов намери полезен ход - позивът му за прекратяване на всички обществени поръчки, около които "витаят съмнения" за предварително ясни победители, необяснимо завишени разходи, нагласени технически спецификации по кройката на конкретен производител и други учебникарски примери за корупция.
На фона на пикиращия спад на рейтинга на правителството (одобрение от 20% срещу неодобрение от 46%), над 63 на сто от българите са харесали резкия му ход със спирането на обществени поръчки (според последното изследване на Алфа Рисърч).
От 15 февруари (денят, в който Борисов разпореди прекратяването на "свирения мач" за магистралата) - до днес са спрени над 60 обществени поръчки със средства от държавния бюджет на обща стойност 404 769 917 лева без ДДС.
Още 962 446 967 лева без ДДС бяха "спестени" през последния месец от спирането на 11 поръчки с частично или пълно финансиране по оперативните програми на ЕС.
Ако добавим и двойната надценка, която държавата беше готова да одобри за строителството на АМ "Хемус", общата стойност на спрените обществени поръчки е над 1,7 млрд. лева без ДДС.
За сравнение - това е близо 75% от бюджетния дефицит за 2015 г. И сумата се увеличава с всеки изминал час.
Кой стои зад спрените поръчки?
Министерства, големи общини, стратегически енергийни дружества, болници, горски стопанства, транспортни предприятия - почти няма сектор с държавно участие, в който да не е засечено връщане за "поправка" по дългосрочни поръчки за строителство, услуги или доставки.
25 са търговете на стойност над 1 млн. лева без ДДС, които са спрени между 15 февруари и 8 март 2016 г.
Най-тежката от тях беше процедурата на МВР за изграждане, поддръжка и експлоатация на системата за новите лични документи, която беше спряна на 22 февруари - само 25 дни след публикуването на обявата в Регистъра на обществените поръчки.
Прогнозната стойност на мега-поръчката, която трябваше да се финансира по проекта от оперативна програма „Добро управление" и фонд „Вътрешна сигурност", беше малко над 484 млн. лева без ДДС.
Формално - кандидатите за търга така и не станаха ясни, а мотивът за спирането му се оказа "нуждата от обособяването на отделни дейности от предмета на поръчката".
Община Варна води в списъка на местните власти с ревизирани поръчки за милиони. Две процедури от ноември 2015 г. и януари 2016 г. на обща стойност над 144 млн. лева бяха спрени в един и същи ден (25 февруари 2016 г.) на едно и също основание - установени са нарушения при първоначалното обявяване, които не могат да бъдат отстранени, без да се променят базови условия на поръчката.
Първата от тях е за 4-годишно рамково споразумение за строителство, ремонт и поддръжка на пътищата и парковете във Варна за 120 млн. лева без ДДС.
По-малката поръчка, но с осигурени средства по ОП "Околна среда", беше за инженеринг и реконструкция на пречиствателната станция на "Златни пясъци" за срок от 2.5 години на прогнозна стойност от близо 25 млн. лева без ДДС.
И двете могат да бъдат предмет на повторно публикуване - с други думи, Варна не се е отказала от възлагането на проектите.
На 18 февруари 2016 г. беше обявено и спирането на поръчка на Община Бургас с индикативна стойност 10 833 333 лв. без ДДС за проектиране и изпълнение на спортен комплекс със закрит басейн и футболно игрище .
Поръчката е прекратена, въпреки че цялата процедура е минала и дори е избран изпълнител - обединение "Бургас Спорт", в която влизат АБ Инвест НН ЕООД и "Джи Пи Груп".
"Джи Пи Груп" е една от фирмите от спряната поръчка за АМ "Хемус", която бе свързвана с генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев (самият той отрича да има търговски интерес в магистралата). Самостоятелно или в консорциуми компанията е спечелила договори за над 450 милиона лева, като възложителите й са Лукойл Нефтохим, Метрополитен, АПИ, Държавно горско предприятие - Благоевград, МРРБ, Пристанищна инфраструктура - Бургас, София Тех Парк, Община Правец и др.
За последните 5 години АБ Инвест НН ЕООД има две спечелени обществени поръчки, възложени от Община Варна (2012 г.) и Община Бургас (2015 г.) на обща стойност 70 млн, лева.
Мотивът за спирането й е "промяна в обхвата на предмета на поръчката", чието изпълнение не е обезпечено с дълга в размер на 11 699 850 лв., който ОбС Бургас е решил да се изтегли за целта.
На 8 март Община Бургас е спряла още една поръчка за 500 000 лв. без ДДС за изработка на рекламни материали за представителни цели с европейско финансиране поради незаконосъобразен избор на процедура
Първите изгорели
Една от първите спрени големи поръчки беше пусната през Държавното горско предприятие - Смолян с прогнозна стойност от 95 милиона лева без ДДС за изграждане на горски пътища в областите Смолян, Хасково, Пловдив и Кърджали за срок от 4 години, по която кандидатстваше дружеството "Водстрой 98" - един от шампионите по усвояване на пари по обществени поръчки (около 1 млрд. лева за последните 5 години, самостоятелно и в консорциуми).
Причината за спирането й се оказа не шестмесечното затлачване на процедурата с обжалвания пред КЗК, временно спиране и неспазване на крайния срок за отваряне на офертите.
Формалният повод за спирането й е недостатъкът на 40 млн. лева от фонд "Инвестиции в гората", без които държавата не може да си позволи да финансира щедрата обществена поръчка.
Само преди ден "Водстрой 98" се раздели с още една тежка поръчка, чието възлагане се бави близо 2 години - изграждането на охранителна система на ТЕЦ "Марица Изток 2". Стойността на офертата на ДЗЗД "Тагатис" (обединение между "Водстрой 98" и фирмата БММ АД) е 29 280 900 лв. без ДДС.
БММ АД е представлявана от председателя на Организацията на евреите в България Максим Бенвенисти. От 2007 г. досега тя е спечелила обществени поръчки за сервизно обслужване на пожарогасителни инсталации на обща стойност близо 8 млн. лева с възложители ТЕЦ Марица Изток 2, Мини Марица Изток и Министерството на правосъдието.
Самата поръчка за охрана на ТЕЦ-а е пусната още през юни 2014 г. в последните месеци на управлението на Пламен Орешарски. Веднага щом информацията за възложената поръчка изтече в медиите - премиерът Бойко Борисов прецени, че ТЕЦ-ът няма "нито основания, нито пари" да си позволи по 3000 лева на метър за охрана. Часове по-късно министърът на енергетиката Теменужка Петкова разпореди прекратяване на поръчката.
Няма информация дали вече е подписан договор с консорциума (какъвто беше случаят с прословутата поръчка за 12 млн. лв. за почистване на Летище "София", разтрогнат впоследствие по взаимно съгласие).
Важното в случая е, че при избран изпълнител, рискът от обжалване е много голям, освен ако не се мина на варианта "разтрогване по взаимно съгласие".
Бързай бавно
Една от най-интересните "порязани" процедури е дреконструкцията на Зимния дворец, която създава скандал след скандал при три поредни ръководства на Министерството на спорта от 2013 г. насам.
Прогнозната цена на сделката за проектиране, строителство и авторски надзор по модернизацията на спортната зала е за близо 30 млн. лева без ДДС. Поради неясна причина "Академика 2011" ЕАД, което отговаря за стопанисването на всички държавни спортни обекти, беше пуснало обявата в Регистъра на АОП в последния работен ден на 2015 г.
На 22 февруари обаче цялата поръчка беше спряна заради установено нарушение на Закона за обществените поръчки - възложителят е отказал да предостави на заинтересованите строителни компании доклада от обследването на енергийната ефективност на Зимния дворец, въпреки изричното настояване на една от фирмите, участващи в търга.
"Академика 2011" ЕАД излиза и при още една спряна поръчка - за доставка на ток по свободно договорени цени на стойност 616 000 лева без ДДС, отново пусната на 30 декември 2015 г.
Именно прибързаното обявяване на обществената поръчка е посочено като формален повод за спирането й - от 1 януари 2016 г. влизат в сила нови правила за купуване на ток, които разширяват обхвата на потенциалните изпълнители на поръчката.
"Това би дало възможност за по-голяма и свободна конкуренция, вследствие на която Дружеството да договори по-ниска цена, по-изгодни условия и да получи по-качествено обслужване", се казва в решението, което отменя обявената процедура на 17 февруари 2016 г.
Близо 30 млн. лева е стойността на двете обществени поръчки на Столична община, които са спрени на 24 февруари и 1 март тази година.
По-голямата от тях е за договор за поддържане на всички паркове, градини и зелени площи в София по над 60 обособени позиции до края на 2019 г. - за почти 28 млн. лв.
Формалната причина за спирането й е невъзможност да се отстранят конкретни неясноти по първоначалното задание, свързани със запазените предимства на специализираните предприятия и хората с увреждания.
Възлагането на ремонта за част от парковото пространство пред НДК (2 млн. лева без ДДС) също е спряно след наложена корекция на техническите показатели (добавяне на изискване за хидроизолационната система) и вдигане на критериите за ценовите оферти.
Тъй като единственото предложение за изпълнение на поръчката идва от Експерт Строй ООД (регистърът на АОП не показва нито една спечелена поръчка) - в духа на новата правителствена линия за "осигуряване на конкурентна среда" Столична община спира поръчката до второ нареждане, като си запазва правото да прецизира условията за участие в ремонта на пространството пред НДК.
На 23 февруари 2016 г. "БДЖ Пътнически превози" са спрели поръчка за 14 546 257 лева без ДДС за ремонт на 44 силови блока за дизеловите мотриси Siemens, тъй като единствената оферта на "Балкан Стар Ритейл" е надвишила финансовия ресурс с 200 хиляди лева.
Прави впечатление, че протоколът от оценяването на офертата е съставен още на 28 декември 2015 г. Не е ясно какво е наложило забавянето от два месеца, преди от БДЖ да спрат поръчката.
През последните 5 години "Балкан Стар Ритейл" печели над 30 обществени поръчки за доставка на автомобили, резервни части и сервиз на служебните коли на възложители като БНБ, Народното събрание, НСО, отделни дирекции на МВР и на Външно министерство, "Софийска вода", Столичен автотранспорт и др. на обща стойност над 5,2 млн. лева без ДДС.
С изключение на 6 поръчки от общо 30 между 2011 -16 г. "Балкан Стар Ритейл" винаги е бил единственият кандидат, подал оферта за участие в търговете, които печели.
НК "Железопътна инфраструктура" също е принудена да спре обществена поръчка за строителство на пътен надлез в района на гара Тодор Каблешков на стойност 3 036 697.19 лв., обявена на 16 февруари тази година заради "грешки в техническата спецификация на заданието" без каквито и да е допълнителни подробности.
Прокуратурата обаче проверява само един
Модата за прекратяване на обществени поръчки достигна и до Министерство на отбраната. На 29 февруари военният министър Николай Ненчев обяви, че ще спре обществена поръчка за доставка на шест автомобила и девет джипа с прогнозна стойност 1,5 млн. лева. Подобна поръчка не фигурира нито на сайта на МО, нито в регистъра на АОП - т.е., вероятно тя въобще не е обявявана, а само е била подготвяна.
На 8 март 2016 г. поръчката беше спряна, но протоколът от резултатите на подбора показваше, че още в средата на януари в МО са знаели, че никой от кандидатите не отговаря на изискванията на поръчката.
Американската компания Textron (производител на M1117) е отхвърлена, защото се представлява от лице, свързано с офшорни дружества. По същата линия е отхвърлена и дубайската International Armored Group. Третият участник, италианският производител Iveco, има сериозни несъответствия в предоставената документация за участие, които не са отстранени в срок. С други думи прекратяването на тази поръчка на 8 март е формален акт, който щеше да стане факт със или без заръката на премиера за ревизия на поръчките.
Третата поръчка, нарочена за прекратяване, е на стойност 16,5 млн. лв. и е за доставка на шест бронирани джипа (четири от тях с техника за техническо наблюдение) и комуникационно оборудване за нуждите на „Военна полиция".
Поръчката бе сериозно критикувана от депутати от ГЕРБ, но въпреки това министър Ненчев я защитаваше, като директно си каза, че бронираните джипове „Пустинна котка" са много нужни на армията. Волно или не, той посочи марката на един от участниците в търга, който формално още не е приключил. Към днешна дата все още няма официално решение за спирането му, като дори на 9 март бе публикуван протокол от работата на комисията, което значи, че всъщност процесът си върви.
Прекратените поръчки в МО идват на фона на два интересни процеса там. Първо, министър Ненчев обедини двете дирекции в подчиненото му министерство, които отговарят за провеждането на обществени поръчки и създаде една мегаагенция. Той не обоснова решението си, а то пък обтегна отношенията му с неговия заместник Орхан Исмаилов (РБ).
В края на февруари стана ясно, че Военна прокуратура разследва всички проведени процедури за възлагане на обществени поръчки в МО от 1 януари 2014 г. до 19 февруари 2016 г. Проверката е образувана след сигнал, в който е описано „съществуването на корупционна среда и подготовка за сключване на вредоносни сделки в Министерството на отбраната". По-късно министър Ненчев потвърди, че има такава проверка.
Нов закон, стара регулация
Почти всички поръчки в списъка са спрени под условието, че могат да се върнат отново на дневен ред с подменени условия.
Този път ще минават по новоприетия Закон за обществените поръчки, който далеч не идеален.
Само за последния месец оглавяваната от Петко Николов антимонополна комисия се оказа затрупана с над 70 жалби по спрените дотук търгове (включително с две обжалвания по търга за АМ "Хемус") и по условията на съвсем нови обществени поръчки, които са атакувани за нарушения на закона или дискриминативни условия от потенциалните кандидати.
Засега тенденцията за ударно спиране на поръчки работи в полза на правителството. В най-грубия вариант обаче не е изключено старите поръчки "в нов формат" да се върнат при предварително известните победители..