Миналата седмица няколко отговорни редактори и модни критици от едно от най-авторитетните световни модни списания Vogue коментираха Седмицата на модата в Милано, обединявайки се около следното становище: "колекциите бяха страхотни, но папагалските модни блогъри и цeлият бъркоч от улични стилове бяха непоносими."
Те определиха присъстващите модни интернет инфлуенсъри като "жалки" и "отчаяни". Така Парижката седмица на модата започна с пикантна вражда между модните професионалисти и "блогърите, които на всеки час се преобличат от глава до пети с какво ли не срещу заплащане" и които, както определи Сали Сингър, криейтив диджитъл директор на Vogue.com, "предвещават смъртта на стила".
Високопоставените модни критици и редактори от години са с открито презрително отношение към фешън блогърите и така наречените "инфлуенсъри" или "инстаграмъри".
През 2013-а година известната модна редакторка Сузи Менкес започна подобен дебат в Т Magazine относно блоговете, които прославят "клоуни, известни, защото са известни", което събуди буйни реакции у успешни блогъри като Леандра Медин и Сузи Лоу.
Този път обаче конфликтът се задълбочи. По примера на Сингър, едни критици определиха въпросните интернет звезди като "жалки, отчаяни жени, които се обличат, само за да ги снима някой", други ги квалифицираха като "тъжни жени, които се стягат да бъдат пред камерите, облечени в дрехи под наем".
"Да търсиш стил в един ред фешън блогъри на Седмица на модата е като да отидеш на стриптийз клуб в търсене на романтика" - казва Алесандра Кодиня, редактор на модни новини във Vogue.
През последните години много млади модни блогъри като Сузи Лоу, Киара Ферани и Шея Мари постигнаха огромна популярност и извоюваха много последователи в социалните мрежи.
Сузи Лоу, моден блогър
Младежкият им стил е копиран от тийнейджъри навсякъде по света, докато марки и лейбъли се надпреварват да ги обличат, имайки предвид тяхното голямо влияние в интернет.
Ферани, която е от Лос Анджелис и поддържа блог, наречен "The Blodne Salad", има 6.7 милиона последователи в Instagram. Британската блогърка Лоу, позната като Бабъл, има 277 хиляди последователи в Twitter, 302 хиляди в Instagram и посещава около 140 модни дефилета на сезон.
Шея Мари, която определя себе си като "моден инфлуенсър, дизайнер, стилист, моден консултант, телевизиионнен водещ, фотограф и модел" има един милион последователи в Instagram.
Блогъртe и техните фенове отвърнаха бързо на удара. Те посочиха, че списанието също наема дрехи за своите фотосесии и наблегнаха на огромните пространства в него, които се отделят за реклама.
"Единственото жалко нещо тука е злобният и лицемерен текст, който току що публикувахте. Вие сте точно тези хора, които дадоха на модния свят неговата студена, негостоприемна и безскруполна репутация. Слава Богу, това се променя... Би било добре институция като Vogue да уважава младите модни предприемачи, вместо да се опитва да ги мачка" - казва Мари.
"Абсурдно е как пускате злостни коментари относно фешън инфлуенсърите и после ги слагате на корицата на списанието си, за да ви подобрят продажбите" - казва Ферани, която миналата година се снима за Vogue Испания.
Шея Мари, моден блогър
Дали професионалните и доказани модни дикататори се чувстват застрашени от нарастващия успех на самоуките интернет тренд мейкъри, или действително социалните мрежи преливат от самозвани лидери на мнение в света на стила и облеклото, които са готови да облекат всеки парцал, за да получат хонорар от всевъзможни марки е въпрос, който не предполага еднозначен отговор.
В крайна сметка пазарът сам отсява просото от плявата, а стилът никога не е бил въпрос на сляпо следване на модни тенденции и робуване на доказани марки, въпреки че именно благодарение на големите брандове и парите, които те отделят за реклама, модните списания и блогове успяват да съществуват, било то и в привиден конфликт.