Кандидатките в "стандартните" конкурси за красота биват дисквалифицирани дори и само за една случайно изтекла гола снимка. Има редица примери за Мис-ки, на които короната им е отнета заради еротични фотосесии или видеа. Но има и един конкурс, където не само е препоръчително, а и е задължително участничките да са колкото се може по-скандални и разсъблечени.
"Плеймейт на годината" е конкурсът, който списание Playboy организира ежегодно и който, разбираемо, привлича огромно внимание към себе си заради наличието на толкова разголени жени.
Може да живеете с идеята, че плеймейтките са явление на XXI-ви век, но всъщност първата плеймейтка на САЩ е избрана още през 1954-а, около година след основаването на изданието. През 1956-а е избрана и първата победителка за изминалите дванадесет месеца, тоест "Плеймейт на годината".
Първоначалната идея на Хю Хефнър и екипът му е да направят конкурс, наречен "Sweetheart of the Month" - нещо като "Сладурчето на месеца". Целта е кадрите с професионални модели и знаменитости да бъдат разнообразени и с такива на по-обикновени и достъпни момичета, които доброволно са изпратили снимките си в редакцията.
Постепенно замисълът изкристализира до решението всеки брой да си има "момиче на месеца", което бива наречено "плеймейт на месеца". Тя трябва да бъде снимана в предизвикателни пози за страниците на списанието, както и за големия сгъваем постер в центъра му.
Разбира се, ако за настоящия месец има някоя наистина голяма знаменитост, тя е предпочитана за плаката. Към кадрите на плеймейтките има и кратка информация за тях - години, мерки, какво харесват и какво мразят.
През 1956-а се прибавя и това накрая на годината дванадесетте жени да се борят за приза "Плеймейт на годината". Да получиш подобно отличие не е никак малко - според издателите на Playboy бивша плеймейтка няма. Девизът е "Веднъж плеймейт, завинаги плеймейт!".
В ранните години титлата е чисто символична и не е носила никакви материални награди на победителките.
В момента в САЩ заедно със сатенената лента с логото на изданието идват и 100 хил. долара, плюс нов мотоциклет или кола. В България "момиче на месеца" се избира от 2002-а, а от 2004-а се провежда ежегодният конкурс "Плеймейт на годината". С приза тук върви и подарък - нов автомобил.
Важно е да се отбележи, че "зайчетата" на Playboy и плеймейтките са две различни неща.
"Зайчетата" работят за брандираните клубове на медийната империя - те могат да са сервитьорки, барманки, портиери или дори жени, наети да развличат посетителите с билярд или боулинг например. От изданието категорично отричат тези жени да вървят с "консумация" и дават пример с това, че всичко зависи от мястото, на което се намира заведението. Ски курортите имат "зайчета", които практикуват зимни спортове, казината имат сексапилни крупиета и т.н.
От своя страна твърде малко плеймейтки в миналото си преди победата са носили заешките уши и пухкавата опашка и са тръгнали от въпросните клубове. В момента по света има около 25 хил. плейбойски зайчета и само около 550 плеймейтки.
Объркването може би идва от това, че на много партита на Playboy момичетата на месеца и на годината също обличат униформата на заешкия костюм заради това, което тя символизира. Същото важи и за рекламни кампании, промоции и спортни събития.
Освен това има разлика и между плеймейт и "модел на Playboy".
За модел на списанието се смята всяка жена, която е снимала гола фотосесия за страниците му. Плеймейт се наричат само тези, избрани за съответния месец. Много от появилите се в изданието жени никога не стават плеймейтки.
Победителките в годишния конкурс също така рядко успяват да наложат славата си и да пробият извън голите фотосесии, договорите за реклами и участието в музикални клипове. Тъй като средната възраст на победителките по света е 23 години, повечето остават в светлините на прожекторите само в първите години след победата си. Някои се оттеглят непосредствено след нея и се заемат със съвсем различни дейности.
Разбира се, една част от плеймейтките отвъд Океана успяваха и по друг начин, ставайки приятелки на вече покойния Хю Хефнър. Част от моделите в прословутото му имение са тръгнали именно от този конкурс.
В България славата на плеймейтките като че ли намалява с всяка изминала година, а медийното внимание към тях идва основно от риалити формати. Това обаче не пречи на аудиторията да се чуди какво всъщност работят те извън предизвикателните снимки.
Кратка проверка показва, че кандидатките и победителките в конкурса са с най-разнообразни занимания.
Първата българка, избрана за плеймейт, е Борислава Христова. По това време тя е барманка и печели за месец април 2002-а. В първите години на конкурса немалка част от претендентките са именно барманки и сервитьорки.
Има и по-различни случаи. Първата плеймейт с азиатски корени е Христина Нгуен и е посочена за фаворит за януари 2004-а. Нгуен завършва английска филология, докато нейна съперница от същата година - Анна Маринова - следва оперно пеене в Консерваторията. Тогава е избрана и първата "Плеймейт на годината", която завършва театралния колеж "Любен Гройс", но предпочита кариерата на манекенка и модел след това.
Две години по-късно - през 2006-а - победителка става Николета Лозанова, която първа успява да предизвика истински фурор с титлата си.
Лозанова бързо се прочува със скандалния си имидж, който й носи голи фотосесии и за издания като FHM и Maxim. Снима се за рекламни кампании за Cavalli и стига и до телевизията. Тя водеше клюкарското предаване "Поверително от N.L." по ТВ7, а до миналата година и предаването "Папараци" по bTV.
Другите две по-популярни плеймейтки са Златка Райкова от 2007-а година и Златка Димитрова от 2009-а година. Te успяха да дадат иронично прозвище на еротичните модели от страниците на списанията и не е рядкост да чуете името "Златка" като нарицателно, а не като собствено.
Останалото, както казват, е история...
А в галерията можете да видите някои от най-любопитните плеймейтки - по света и от България, както и с какво се занимават те.