Сциентолозите изискват от новопостъпилите послушници да взимат доста скъпи курсове. За да плащат членството си, много сциентолози от Калифорния продават "месни продукти" със завишени цени.
През лятото на 1973-а 19-годишно момче от Лос Анджелис на име Конрад Ромо е със сериозно разклатено доверие в католическата си вяра.
Той току-що е прочел "Сидхарта" на Херман Хесе и "Един велик шаман говори" на Джон Г. Нейхард, когато пуска телевизора и вижда реклама на новата религия "сциентология".
Клипът е впечатляващ - малко над една минута лесно запомняща се мелодия и обещания за дълбоки послания. Накрая се изписва телефонен номер, който Ромо веднага записва.
В момента Конрад е будист с посивяла коса и козя брадичка. Но когато звъни на посочения номер, разговаря с жена на име Спанки. Впоследствие се оказва, че това е Спанки Тейлър - официален говорител на сциентоложката църква и една от най-приближените до най-ентусиазираните сциентолози, Джон Траволта. Спанки има секси глас и Ромо е заинтригуван.
45-години по-късно Конрад е на мнение, че именно тази реклама го е довела до 14 години отдаденост към една от най-спорните религиозни групи. В много отношения неговата история напомня разказите на други, отървали се от сциентологията - те са били прелъстени от новата, модерна религия, дали са десетки хиляди долари заради нея и накрая са се "събудили от съня".
Но сциентологията има и друга страна, за която рядко се говори - ниша, която експлоатира безброй новопостъпили и изпълнени с вяра души като ги кара да продават... месо.
Или поне те си мислят, че е месо. В името на вярата и нейния харизматичен лидер Лафайет Рон Хъбард Ромо четири години кара хладилен камион из Лос Анджелис, паркира пред супермаркети и предлага месо със завишени цени на всеки минувач.
Когато Ромо говори със Спанки, тя го вика в място в Лос Анджелис малко след 10 вечерта, точно след края на последната за деня проповед. Там Конрад гледа видео с Хъбард и чете някои от произведенията му, но без да си ги купи.
Ромо можеше и да си тръгне просто така, ако група добре облечени млади сциентолози не го бяха поканили на парти с тях. В края на вечерта той вече е убеден да се присъедини към култа. Първите класове са за упражнения в медитация и струват само около 30-35 долара, а той смята, че си заслужават всеки цент. Следващите класове се оказват малко по-скъпи, но Корнад се записва.
Оказва се, че с всяка следваща стъпка цените стават все по-нереално високи.
За разлика от много съвременни религии, сциентологията изисква солидни дарения от последователите си, за да могат те да посещават курсовете. След първия кръг проповеди посетителите са насърчавани веднага да се запишат на следващ, след това - на по-следващ и така до безкрай.
Сциентолозите наричат този процес "Моста" и окуражават всеки да го измине, за да достигне пречистване и Нирвана. Първите практики са евтини, някои дори са достъпни онлайн, но после става по-скъпо.
Оказва се, че всичко опира до пари. Не религия, а просто бизнес. Колкото по-високо си по "Моста", толкова по-скъпо става да вървиш напред.
Нарастващият натиск върху сциентолозите често ги принуждава да търсят допълнителни източници на приходи, за да запазят членството си. Сциентолозите са с най-различни професии и се занимават с каквото се сетите в живота си извън църквата.
Още през 70-те години сциентологията произвежда куп продавачи на разнообразни стоки - злато, претцели, картини, олимпийски флагчета, напитки за отслабване, коминочистачески услуги, застраховки.
А в случая на Ромо - свинско и телешко месо, бургери и субпродукти.
Само месец след началото на новия си живот, Конрад вече изнемогва откъм финансови средства. Работи във фабрика и си мрази професията. Напуска работа, когато в сциентоложката църква вижда обява за продавачи. Започва с претцелите.
Компанията за тестени изделия се управлява от сциентолог от Ню Йорк. Задачата на Ромо е да излезе с количката, да я паркира пред някой универсален магазин и да продава горещи претцели. За един ден той успява да изкара над 120 долара.
Скоро се прехвърля към по-обемни хранителни продукти. От продажбата на месо Ромо също дължи комисионна на производителя, но месото струва повече от претцелите, така че дневните му приходи ще се покачат сериозно. Собственикът на месарската фирма също е отдаден сциентолог, както и почти всичките му служители.
Той обяснява как работи бизнесът - продавачите получават хладилен камион под наем и сами купуват седмичните запаси от сух лед и месо. После обикалят набелязани квартали, ходят от врата на врата и се надяват да продадат нещо.
Обучението е кратко - по-малко от час, но Конрад чете литература за продажбите в свободното си време.
Решен е да превърне търговията в своя кариера. Заедно с това Ромо прочита и "Изкуството на войната" на Сун-Дзъ. От нея запомня максимата да изглежда слаб, когато е силен, и силен - когато е слаб. Затова често се прави на по-глупав, отколкото е, пред купувачите и ги оставя да си мислят, че са по-хитри от него.
Бизнесът обаче до голяма степен е измама, най-вече защото работата с месо е рискована. То бързо се разваля и трябва да бъде продадено в рамките на определен период от време. Иначе бива изхвърлено или се налага сам да го доядеш.
За да са сигурни, че ще си възвърнат инвестицията, търговците като Ромо се насочват към бедни хора, обикновено клиенти на големите вериги, които приемат купони за храна и имат огромни промоции. Оказва се, че точно тези клиенти осигуряват на сциентолозите непрекъснат поток от купувачи.
По това време Ромо все още не знае, че схемата с месото е измама. Той самият често яде от бургерите или продава на семейството си. Но започва да забелязва, че стоката е по-различно маркирана от тази в супермаркетите и че ако пресметнеш цената - сделката ощетява клиентите.
В края на краищата месото се оказва по-сериозна измама, отколкото Конрад си мисли.
През 80-те избухва скандал и става ясно, че производителите влагат в продуктите си съставки като пилешки дреболии, а ги продават като чисто свинско или чисто телешко.
През 1986-а лидерът Лафайет Рон Хъбард умира от удар, което окончателно разклаща вярата на Ромо. В следващите шест месеца Конрад спира да посещава лекциите и изоставя продажбата на "фалшиво месо". Признава, че техниките за търговия, които е научил, са много близки до тези, които са го вкарали в сциентоложката църква.
Тя по същия начин насочва вниманието ти там, накъдето иска да бъде, и не приема "Не" за отговор" - манипулация в най-чист вид.