Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Джеймс Кордън е талантлив комик, но като човек е кретен и най-обиждащият сервитьорите клиент"

Защо всички мразят тези, които са груби с персонала Снимка: Getty Images
Защо всички мразят тези, които са груби с персонала

Какъвто и имидж да успява да поддържа човек, отива на ресторант, изпуска си нервите и приема линия на поведение, която в България можем да охарактеризираме с една дума - селска.

На Запад пък на резултата му викат "cancel", т.е. може да последва не само забрана да бъде посещавано конкретното заведение, но и публична вълна на отхвърляне на конкретния човек.

Натам е тръгнал комикът и водещ на The Late Late Show на американската телевизия CBS Джеймс Кордън. От седмица британецът е под прицел - и от традиционни медии, и в социалните, заради грозен, класически арогантен скандал, който е вдигнал в ресторанта "Балтазар" в Ню Йорк.

Съпругата на Кордън - Джулия Кери, си поръчала омлет от жълтъци, но се оказало, че в ястието е попаднал и малко белтък. Джеймс върнал порцията, а новата била с пържени картофи вместо със салата.

Тогава започнал да крещи на сервитьора, че не си върши работата. "Сигурно трябва да ида в кухнята да си направя сам омлет!", викал актьорът.

Успокоил се, когато мениджърът пратил като извинение бутилка шампанско на масата на Кордън, но продължил да се държи гадно със персонала.

Няколко месеца преди това пък Джеймс обявил, че има косъм в чинията му, но чак след като изял порцията. Поискал безплатни питиета и заплашил, че ще напише злепоставящо ревю за ресторанта, ако не ги получи.

Историите станаха известни, след като на собственика на ресторанта - Кийт Макнали, му писна, и ги разказа в Instagram.

"Джеймс Кордън е много талантлив комик, но като човек е кретен и най-обиждащият сервитьорите клиент, откакто "Балтазар" отвори преди 25 години", написа Макнали, който също е бивш актьор, и обяви, че няма да пуска повече Кордън в ресторанта си заради "крайно противното" му държание.

Историята е грозна и дотук, но двамата не спряха. След като постът на Макнали започна да набира скорост, а в Twitter се появиха първите мемета с Кордън, водещият се е обадил на ресторантьора и му се извинил, а Макнали обяви в нов пост, че актьорът отново е добре дошъл.

След това обаче Джеймс даде интервю за "Ню Йорк Таймс", в което обяви, че не е направил нищо лошо и се чувства Дзен в цялата ситуация. Не е сложно да се сети човек какво последва.

"Ако върховно талантливият актьор иска да си върне уважението, което имаше от всичките си фенове (от всичките 4-ма) отпреди инцидента, то поне трябва да признае, че е сбъркал. Ако направи и следващата крачка и се извини на двамата сервитьора, които обиди, ще го оставя да яде безплатно в "Балтазар" в следващите 10 години", гласи отговорът на Макнали.

Поредният епизод от спора дойде в ефира на The Late Late Show на 24 октомври. Кордън се извини за поведението си и посочи, че е отправил "груб" и "ненужен" коментар към служител на заведението. Обясни, че реакцията му е била първосигнална и провокирана от това, че инцидентно на масата било сервирано ястие, към което съпругата му би имала алергична реакция.

"Не съм викал или крещял. Не се изправих от стола си. Не съм наричал никого с имена, нито съм използвал унизяващ език. Мислех си, че не съм направил нищо погрешно, нали така? Но истината е, че направих. Отправих груб коментар и сгреших", допълва той.

Независимо дали човек е водещ на рейтингово предаване по голяма телевизия или скромен бачкатор, да се държи грубо, надменно и властно със сервитьори е сред най-големите грешки, които може да направи.

На всеки се е случвало да иде в заведение и да попадне на подобен типаж, а ако той е на същата маса, неадекватното му поведение обсебва цялата атмосфера и разваля настроението на всички.

Има дори термин за оценка, наречен "Правилото на сервитьора", и той се базира на общото схващане, че начинът, по който човек се държи със сервитьор е изключително показателен за характера му.

Нещо повече - според популярните правила за управление на бившия изпълнителен директор на самолетостроителната компания Raytheon Бил Суонсън "Човек, който се държи добре с теб, но е груб със сервитьора или към останалите, не е добър". Суонсън има брошура с общо 33 правила и твърди, че това за сервитьора е единственото, което никога не е било опровергано.

"Внимавайте за хора, които имат ситуационна ценностна система, които могат да включват и изключват чара си според статута на този, с когото общуват. Бъдете особено внимателни с тези, които са груби с хора в подчинена роля", казва мениджърът.

Бренда Барнс, която е била изпълнителен директор на хранителния гигант Sara Lee, а също и на PepsiCo, има сходна философия.

"Начинът, по който началниците се отнасят към сервитьорите вероятно показва начина, по който се отнасят и с истинските си подчинени", казва тя. "Това, че съм в стола на изпълнителния директор, не ме прави по-добър човек от този, които работи във фабриката ни. Ако се държиш със сервитьор или подчинен като с боклук, познай - дали ще дадат всичко от себе си? Не мисля."

Снимка: iStock

За хората, които се отнасят зле със сервитьорите се смята, че не са отборни играчи, имат навика да съдят околните, не могат да бъдат добри лидери. Класическа е също така препоръката да няма втора среща, ако на първата другият човек се е държал лошо със сервитьора.

"Около 4% от хората в нашите проучвания казват, че да си груб е забавно. Може би има елемент на нарцисизъм - това е почти като спорт. Да имат власт ги кара да се чувстват по-големи, когато някой друг е по-малък", казва пред "Гардиън" проф. Кристин Порат, психолог в Университета Джорджтаун.

Проучванията на екипа ѝ сочат, че околните се разстройват при скандали в заведения, тъй като смятат, че не бива да се потъпква достойнството на хората, дори и да са направили грешка.

А от страна на сервитьорите отговорът е очакван - подобно унижение и изпадане в стресова ситуация пред много хора вади най-лошото от човека. И тъй като се налага да останат любезни, могат да си отмъстят тихо, в най-добрия случай с бавно обслужване.

Нещо повече - грубото отношение влияе на когнитивните способности - хората не могат да мислят адекватно, обяснява проф. Амир Ерез от Университета във Флорида.

Проучванията му сред лекари, които са били нагрубявани, сочат, че в такива случаи те бъркат повече - в диагнози, процедури, рецепти.

Макар че при сервитьорите крайният резултат не е толкова опасен, ефектът е същият - колкото по-зле се държиш, толкова по-голям е шансът да ти объркат поръчката.

"Това е най-лошата стратегия - ако мислиш, че като им викаш, ще получиш каквото искаш - не, точно обратното е", казва проф. Ерез.

Не е изключено Джеймс Кордън тепърва да получи още доста порции с косъм. В най-добрия случай.

 

Най-четените