Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Омагьосване на потенциални туристи

Анонсът на "България - Магията живее тук" отприщи порой от гневни коментари Снимка: БГНЕС
Анонсът на "България - Магията живее тук" отприщи порой от гневни коментари

От началото на септември по Euronews, Discovery Channel, National Geographic и Eurosport се върти нов рекламен клип за екзотична туристическа дестинация.

Този път обаче по телевизията няма да се величаят пясъците на Тунис, белият пясък на адриатическия бряг в Хърватска или неподозираната екзотика на Тайланд.

Този път посланието е "България - Магията живее тук".

В стартирането на тази кампания има повече позитиви, отколкото негативи.

С европейски грант от присъединителните фондове  са осигурени 7,6 милиона лева за закупуване на ефирното време на водещите световни канали.

Четирите клипа от "магическата" кампания ще се завъртят 3166 пъти, като тяхната цел е да привлекат в страната ни нови и нови туристи (средната цена на едно излъчване е около 2400 лева).

Анонсът на "България - Магията живее тук" обаче отново отприщи порой от гневни коментари.

Защо? На първо място, ресорният заместник-министър на икономиката Иво Маринов сам разкритикува естетическите качества на заснетата продукция.

Това може би е така, защото проектът е одобрен и изпълнен от предишната администрация, за която политическата традиция повелява да се каже или лошо, или нищо.

На второ място, мнозина побързаха да обяснят, че клиповете пресъздават неща, които не са част от истинската картина в България. За тези хора България е страна с проблемно здравеопазване, образование в криза и социално неравенство - проблеми, които обаче в малка степен касаят средностатическия турист, дошъл да похарчи своите 1000 евро за пет дни през лятото.

Трети пък просто отсякоха, че докато има българи в България просто няма как да има каквото и да било хубаво, затова и тази кампания е напълно безмислена (прочетох този отзивчив коментар в един интернет форум).

Видеата "България - Магията живее тук" трябва да бъдат анализирани трезво и според обстоятелствата.

От естетическа гледна точка, тези видеоклипове не са нищо особено, нямат оригинална идея и по един технически съвършен начин възпроизвеждат клишета за културния туризъм в България.

Фирмата "Идо стил-ТМ" също така може да бъде упрекната, че не е съвсем ясно за какви точно цели е успяла да усвои финансирането от 483 000 лева, след като във видеоматериала се виждат композиции и режисура, достойни за средношколска театрална школа.

В стратегически план обаче тази кампания е повече от необходима. Актуалните данни на статистиката сочат, че през 2010-а туризмът ще бъде ключов отрасъл за българската икономика, като прогнозите са, че до края на годината България ще бъде посетена от пет милиона чужденци - с 10% повече, отколкото през 2009.

Приходите от туризъм се очаква да възлязат на около 3,5 милиарда евро или около 10% от БВП на страната, по данни на министерство на икономиката.

Причините за невероятно успешния летен сезон през тази година могат да бъдат открити в много щастливи странични фактори.

От една страна, икономическата криза в България доведе след себе си стопиране на непрестанните строежи, което със сигурност е успокоило много туристи. Много по-тежката социална и икономическа криза в Гърция е още една причина, поради която туристи от западна Европа, най-вече от Германия, предпочитат екзотиката на Черното море пред проблемната Егея. Не на последно място, летните пожари в Русия доведоха до порой от пререзервации на туристи, които трябваше да удължат почивката си, защото просто нямаше как да се върнат в обгазената си родина.

Съществена роля има и екзотичният характер на България, която за много европейци е напълно непозната. Те идват за първи път и са изкушени да посетят тази южна държава особено със стимула на твърде изгодни all-inclusive оферти.

Макар и клиширани за нас, рекламните клипове от кампанията на министерство на икономиката показват на потенциалната европейска аудитория наистина чудесни примери за България - античния театър в Пловдив, крепостта Царевец във Велико Търново и светлинното вечерно шоу, град Копривщица, плажовете на Черното море, планините и ентографски автентичните села в Родопите и др.

По принцип прави впечатление, че хората, които критикуват инфраструктурните проблеми на България, вероятно не познават добре световното разнообразие в туризма. И тук не говорим за уредени курортни дестинации като Испания, Италия или Турция.

В една класическа пътническа агенция в Германия клиентът може да избира в графата на екзотични дестинации между Кения, Занзибар, Мароко или... България.

Последната е там, защото новите, модерни хотели са построени в последните 10 години.

България тепърва се утвърждава като място за добър туризъм. Презастрояването и бетонните градчета са известни на западния турист до болка от посещенията му по испанските дестинации през 80-те и 90-те години на 20 век.

България е супер интересна за туристите с ограничен бюджет. Това са хора, които идват в страната ни и наистина харесват малката "голяма" ракия, бялото саламурено сирене или шопската салата с кюфтета на скара.

Това е екзотика за тях, нещо което те нямат в родните си места.

И не на последно място - имидж се гради трудно. Но все отнякъде се започва. Нали?

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените