Как някой решава, че може да обиколи всички домове по света за една нощ, като се провира през комините им, а през останалото време се движи с летяща шейна?
Един пуловер, който се превърна в повод за скандал, може би дава отговор на този труден въпрос.
Американската верига супермаркети "Уолмарт" (Walmart) се оказа в неприятна ситуация заради противоречиви коледни продукти, предлагани в нейния канадски сайт. Става дума за грозни коледни пуловери - популярна ниша в дрехите за сезона, които този път са били украсени с твърде провокиращи - според някои - изображения.
Може би най-скандалният от тях е този с огромен надпис "Let it snow" ("Нека вали сняг"). Над надписа е изобразен Дядо Коледа, но с разширени зеници и широка усмивка. Той стои на маса, на която има три вертикални линии, а намекът е повече от очевиден - става дума не за сняг, а за кокаин.
Това се потвърждава и от описанието, което върви към пуловера.
"Знаем как работи снегът. Бял е, прахообразен, а най-добрият сняг идва от Южна Америка. Това са лоши новини за добрия стар Свети Николай, който живее далеч в Северния полюс", пишат производителите на дрехата за мъже.
Потребители обаче откриха провокативния пуловер в онлайн каталога на Walmart, което доведе до вълна от подигравки и шеги онлайн. Някои обаче видяха забавната страна в това да изкараш добрия старец почитател на наркотиците, което доведе дори до призиви за уволнение на отговорните. От веригата магазини решиха, че е по-добре да вземат мерки и да не оставят продукта в продажба.
Така в крайна сметка Walmart свалиха пуловера с Дядо Коледа от сайта си, заедно с още няколко сходни и не по-малко противоречиви зимни дрехи, и те вече не са достъпни за продажба там.
Пред канадската новинарска организация The Global News от веригата излязоха и с официално извинение. В него обясняват, че пуловерите всъщност са пуснати за продажба в Walmart.ca от трето лице. От компанията посочват, че противоречивите продукти "не представят ценностите на Walmart и нямат място" в техния сайт. Извиняват се на всеки, който по някакъв начин се е почувствал обиден от дрехите.
Пуловерите всъщност са създадени от компанията FUN Wear, която предлага забавни облекла. Чувството за хумор обаче не е универсално и за някои Коледа и нейните символи са свещени и с тях шега не бива.
Какво е изобразено на другите пуловери, свалени от продажба?
Има такъв с обърнат надолу с главата снежен човек, чийто нос от морков навява асоциации с мъжки член. На друга дреха Дядо Коледа е смъкнал панталоните си и е застанал пред камината в опит да сгрее собствените си топки за елха. Трети пуловер показва отново добрия старец със смъкнати панталони, но този път той е поставен по корем на маса, а едно любопитно извънземно планира да проведе някои научни опознавателни ескперименти с него. И за финал - пуловерът с надпис "Когато си мисля за теб, си пипам джуджето (елфа)".
Not sure what Walmart was thinking when they decided to put these sweaters out for market, but I really wish I bought one before they stopped selling them. pic.twitter.com/VamZNqa7Pd
— Jamie Galloway (@501120_Jamie) December 9, 2019
Това не е първият случай, в който Walmart са принудени заради обществени реакции да премахнат предлаган продукт.
Миналата година от продажба беше свалена бебешка дрешка, която призоваваше за импийчмънт на президента на САЩ Доналд Тръмп и заради която имаше призиви за бойкот на веригата. Година по-рано Walmart трябваше да се извинява и заради реклама на перука, чийто цвят беше описан в сайта на веригата като "негърско кафяво".
Извиненията на големите компании в търговията на дребно стават все по-чести и се оказват провокирани обикновено от остри реакции на потребители в социалните мрежи. В опит да предпазят имиджа си, компаниите просто се отказват да предлагат продукта с идеята, че печалбите от неговото предлагане ще са по-малки от възможните негативни последствия за реномето на бранда.
Така например по-рано през декември от Amazon свалиха от сайта си няколко коледни украшения, върху които са изобразени пейзажи от лагера "Аушвиц", използван от нацистите през Втората световна война за избиване на евреи. Основната критика тук обаче дойде от организация - Мемориалът и музей Аушвиц-Биркенау, която определи продуктите за "смущаващи и неуважителни".