Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Корпоративният уелнес и петте елемента за продуктивни служители

Стратегиите за wellbeing, които работят Снимка: iStock
Стратегиите за wellbeing, които работят

При смяната на поколенията на трудовия пазар у нас, а и по света, на светло изплуваха много дебели митове за предразполагащата продуктивност работна среда. Един от най-големите сред тях е, че стресът е афродизиак за производителността.

Натоварените времена в службата родиха нестихващи опашки от хора пред кабинетите на психотерапевтите.

Редовно може да се чуе как трудът и хроничната преумора са неразривно свързани и как все по-често служителите се оплакват от модерната епидемия на офис пространствата - бърнаута.

Не отне много, за да се стигне до извода, че стресът и постоянната тревожност не произвеждат качествени служители. Точно обратното - липсата на спокойствие и влошеното психическо здраве генерират неефективни работници.

За сметка на това, работната среда с грижа към персонала и приятната атмосфера доказано поощряват креативността, резултатността, а оттам - и продуктивността. Ето защо периодично се напомня колко важни са стратегиите за wellbeing на служителите във всяка фирма.

"Когато човек се чувства комфортно на работа, той по-лесно се увлича в нея. От една страна, помага за чувството на удовлетвореност, а от друга е от голямо значение за мотивацията на служителите. С прилагането на стратегии за благосъстоянието на колегите си, фирмите съдействат за отключването на пълния им потенциал, а от това бизнесът им само може да спечели", твърди HR специалистът Ема Аврамова пред Webcafe.

В своята практика по наблюдение на програмите за wellbeing (в български вариант - благосъстояние) тя е забелязала, че колкото по-ясно е разграничена отговорността в грижата за психическото здраве между работодателя и служителя, толкова по-рядко се стига до работа на прага на лимитите.

Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.

С други думи, персоналът не може да очаква, че началниците ще следят начина им на хранене, качеството на съня, естеството на почивката и способността да балансират кариерата с личния си живот. Все съществени фактори за ефективността, които попадат под опеката на служителите.

Това, което работодателите могат да направят, е да съдействат за удовлетворението от работния процес, което според Ема Аврамова може да се развие по пет направления.

Активно работещият HR смята, че във всяка фирма трябва да присъстват пет действащи схеми за успешен wellbeing - кариера, социални връзки, общност, финанси и здраве.

"Ако всеки служител е добре запознат с плюсовете от създаването на добра основа в живота си, той може да оцени допълнителните възможности в програмите за wellbeing, които работодателят му предлага. А работодателят е добре да предоставя тези програми, защото те доказано повишават отдадеността към работата", споделя Ема.

Балансът между кариерата и личния живот е в основата на благосъстоянието. Снимка: iStock
Балансът между кариерата и личния живот е в основата на благосъстоянието.

На първо място в логистиката за благосъстоянието на служителите се нарежда кариерното израстване. Фирмите трябва така да се ориентират, че да следят индивидуалното развитие на работниците си, защото тяхната пълноценност пряко зависи от усещането им, че са значими и полезни с труда си.

Тук психотерапевтът Калоян Божанов уточнява, че през последните години нееднократно е разговарял с хора, които споделят, че липсата на признание от страна на началниците ги е демотивирало да се представят добре на работа.

"Индивидуалният подход в корпоративната среда не е просто хубав съвет, в който фирмите да се вслушат по желание. Това трябва да е правило. Когато работещите в една организация не се чувстват ценени, страда не само културата в работната среда, а и репутацията на фирмата", отбелязва психотерапевтът.

За да не се стига дотам, е препоръчително да се прилагат инструменти, които да следят персоналното представяне на всеки работник - кои са най-силните му качества, какви са интересите му и кое от полетата в офиса ги разработва най-продуктивно.

Ема Аврамова съветва работодателите и да оформят бонус програми, чрез които персоналът да се чувства оценен и удовлетворението от работата му да е по-голямо.

Когато се говори за благосъстояние в работната среда, не са за пренебрегване и възможностите за създаване на социални контакти.

От опит и Ема Аврамова, и Калоян Божанов могат да кажат, че сближаването на колектива, е важна съставка за производителната работна атмосфера.

"Подкрепящата среда е основа, чрез която хората ще се чувстват по-щастливи и ще изпълняват задачите си с необходимия ентусиазъм", твърди HR-a.

А психотерапевтът Калоян Божанов допълва, че хората имаме натурална необходимост ползотворни социални контакти и е естествено да избираме работните места, където ще ги получаваме. Стига, разбира се, тези занимания да са изрично регламентирани. 

За тази цел компаниите могат да организират тиймбилдинги, групови дейности на открито и уъркшопове, които предразполагат служителите да си говорят по различни теми.

Съвместното спортуване, гледането на филми заедно, посещенията на бар, ресторант, игрални зали и концерти също помагат за разчупване на атмосферата. Колективът се опознава по-добре, създават се приятелски взаимоотношения, а дружелюбната среда от само себе си тушира напрежението и стреса.

Опорен механизъм за благосъстоянието на персонала е и създаването на усещане за общност, която да създава представа, че служителите принадлежат към колектив, а не са свободни електрони.

Когато служителите работят като едно цяло, се чувстват по-удовлетворени от свършените задачи. Снимка: iStock
Когато служителите работят като едно цяло, се чувстват по-удовлетворени от свършените задачи.

Затова Ема Аврамова препоръчва на компаниите да участват в дарителски кампании, които споделят фирмените им ценности.

"Да се гордеете с работодателя си е от огромно значение за благосъстоянието на работниците в една организация. Когато служителите са наясно с политиката на компанията и намират своето място в нея, могат по-ефективно да се фокусират върху задачите си и да влагат в тях нужната енергия", споделя специалистът.

По нейно мнение изграждането на чувството за гордост и общност се опира на прозрачност в отношенията и честност в рамките на самата организация.

Към това може да се допълни навременната корекция на заплатите, така че работниците да чувстват, че трудът им е достойно заплатен, както и холистичният подход, който включва грижа за психическото и физическото здраве на персонала.

Някои фирми вече предлагат допълнителна медицинска застраховка, възможност за гъвкаво работно време, масаж и посещение при психотерапевт, които доказано съдействат за фирмения wellbeing.

Много фирми привличат служителите си с възможност за масаж в обедната почивка. Снимка: iStock
Много фирми привличат служителите си с възможност за масаж в обедната почивка.

Фокусът върху здравето в дългосрочен план е ключ към увеличаване на производителността, а когато работодателите залагат на инициативи, с които демонстрират внимание към емоционалното и психическото състояние на колектива, получават сигурна възвръщаемост.

Вариациите на програми за wellbeing може да се изброяват до безкрайност, но Ема Аврамова и Калоян Божанов са на мнение, че най-важното при тях е да са персонифицирани - насочени към конкретния персонал и конкретната работа.

Ако дадена фирма държи на определени резултати, е необходимо да отдели време и ресурси за проучване, за да научи коя е правилната посока на действие. Всяка стъпка от този процес трябва да е точно насочена и добре обмислена, за да гарантира служители с дълъг стаж на работното място и качествени плодове от техния труд.

---

"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с ProCredit Bank, Cargotec, Experian, Cetin, LIDL, Първа инвестиционна банка, UNIQA Software Service, Flutter, Kaufland, Credissimo, Entain.

 

Най-четените