Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Великите хорър класики: 10 филма на ужасите с най-висока оценка от критиците

“Психо”
Оценка: 97 от 100
Шедьовърът на Алфред Хичкок е всичко, от което един филм на ужасите има нужда, а сценарият е базиран на едноименния роман на Робърт Блох. Филмът започва със срещата между секретарката Мериън Крейн (Джанет Лий), която се крие в един мотел с откраднатите пари от работодателя си, и собственика на мотела Норман Бейтс (Антъни Пъркинс). След това започват серия от загадъчни убийства, които държат зрителя в постоянно напрежение. И до днес "Психо" е пример за магията на киното и как без да показваш всичко на зрителя, а само с намек и умело използване на операторско майсторство и монтаж можеш да оставиш гледащия сам да запълни празнините. Снимка: Imdb
“Психо”
Оценка: 97 от 100

Шедьовърът на Алфред Хичкок е всичко, от което един филм на ужасите има нужда, а сценарият е базиран на едноименния роман на Робърт Блох. Филмът започва със срещата между секретарката Мериън Крейн (Джанет Лий), която се крие в един мотел с откраднатите пари от работодателя си, и собственика на мотела Норман Бейтс (Антъни Пъркинс). След това започват серия от загадъчни убийства, които държат зрителя в постоянно напрежение. И до днес "Психо" е пример за магията на киното и как без да показваш всичко на зрителя, а само с намек и умело използване на операторско майсторство и монтаж можеш да оставиш гледащия сам да запълни празнините.
“Бебето на Розмари”Оценка: 96 от 100
Друг класически ужас, роден в мрачното въображение на Роман Полански по негов собствен сценарий и мотиви от едноименния роман на Айра Левин. Сюжетът на “Бебето на Розмари” разказва за младата Розмари Удхаус (Миа Фароу), която се настанява в апартамент в стара сграда в Манхатън заедно със съпруга си Гай Удхаус (Джон Касаветис). Младата двойка пренебрегва предупрежденията за мрачната история на жилищната сграда, но когато решават да се сдобият с дете, ужасът застига и тях под формата на видение на Розмари, в което тя е изнасилена от самия Сатана... Снимка: Imdb
“Бебето на Розмари”
Оценка: 96 от 100

Друг класически ужас, роден в мрачното въображение на Роман Полански по негов собствен сценарий и мотиви от едноименния роман на Айра Левин. Сюжетът на “Бебето на Розмари” разказва за младата Розмари Удхаус (Миа Фароу), която се настанява в апартамент в стара сграда в Манхатън заедно със съпруга си Гай Удхаус (Джон Касаветис). Младата двойка пренебрегва предупрежденията за мрачната история на жилищната сграда, но когато решават да се сдобият с дете, ужасът застига и тях под формата на видение на Розмари, в което тя е изнасилена от самия Сатана...
“Не поглеждай сега” (Don't Look Now) Оценка: 96 от 100
Британо-италианската продукция, базирана на кратък разказ от Дафни дю Морие, разказва за женена двойка, която наскоро е погребала дъщеря си. Във Венеция двамата срещат две сестри, едната от която твърди, че има специални сили и че покойната дъщеря на двойката се опитва да се свърже с родителите си и да ги предупреди за опасност. Със смелите творчески решения в себе си филмът предизвиква спорове около излизането си, но днес заслужава внимание заради задълбочения поглед към темата за скръбта, който го прави нещо повече от "просто филм на ужасите". Снимка: Imdb
“Не поглеждай сега” (Don't Look Now)
Оценка: 96 от 100

Британо-италианската продукция, базирана на кратък разказ от Дафни дю Морие, разказва за женена двойка, която наскоро е погребала дъщеря си. Във Венеция двамата срещат две сестри, едната от която твърди, че има специални сили и че покойната дъщеря на двойката се опитва да се свърже с родителите си и да ги предупреди за опасност. Със смелите творчески решения в себе си филмът предизвиква спорове около излизането си, но днес заслужава внимание заради задълбочения поглед към темата за скръбта, който го прави нещо повече от "просто филм на ужасите".
“Булката на Франкенщайн”Оценка: 95 от 100
Черно-бялата класика по мотиви на романа “Франкенщайн” от Мери Шели добавя щипка романтика към познатия хорър. Легендарният Борис Карлоф е в ролята на най-самотното чудовище в историята на киното и копнее за половинка. А амбициозният учен д-р Франкенщайн (Колин Клайв) му създава обречената булка. Снимка: Imdb
“Булката на Франкенщайн”
Оценка: 95 от 100

Черно-бялата класика по мотиви на романа “Франкенщайн” от Мери Шели добавя щипка романтика към познатия хорър. Легендарният Борис Карлоф е в ролята на най-самотното чудовище в историята на киното и копнее за половинка. А амбициозният учен д-р Франкенщайн (Колин Клайв) му създава обречената булка.
“Нашествието на крадци на тела” (Invasion of the Body Snatchers)Оценка: 92 от 100
Лентата има две версии - от 1956 г. и 1979 г., като критиците дават по-висока оценка на по-стария филм. И двата обаче са базирани на романа “Крадци на тела” от Джак Фини. Историята е за здравен инспектор от Сан Франциско, който открива, че извънземни подменят хората с дубликати, получени от семена, подобни на растителните. Копията са визуално съвършени, но са лишени от емоции. Снимка: Imdb
“Нашествието на крадци на тела” (Invasion of the Body Snatchers)
Оценка: 92 от 100

Лентата има две версии - от 1956 г. и 1979 г., като критиците дават по-висока оценка на по-стария филм. И двата обаче са базирани на романа “Крадци на тела” от Джак Фини. Историята е за здравен инспектор от Сан Франциско, който открива, че извънземни подменят хората с дубликати, получени от семена, подобни на растителните. Копията са визуално съвършени, но са лишени от емоции.
“Веркмайстерови хармонии” (Werckmeister Harmonies)Оценка: 92 от 100
По романа “Меланхолия на съпротивата” от унгарския писател Ласло Краснахоркай  и режисурата на Бела Тар се появява този класически хорър. Историята започва в малък унгарски град, в който пристига цирк, чиято най-голяма атракция е препарираният труп на истински кит. Хора от различни места се стичат пред цирковата шатра, за да видят останките на бозайника. Но в един момент тоновете мъртва плът събуждат необичайни събития в доскоро заспалото градче... Снимка: Imdb
“Веркмайстерови хармонии” (Werckmeister Harmonies)
Оценка: 92 от 100

По романа “Меланхолия на съпротивата” от унгарския писател Ласло Краснахоркай и режисурата на Бела Тар се появява този класически хорър. Историята започва в малък унгарски град, в който пристига цирк, чиято най-голяма атракция е препарираният труп на истински кит. Хора от различни места се стичат пред цирковата шатра, за да видят останките на бозайника. Но в един момент тоновете мъртва плът събуждат необичайни събития в доскоро заспалото градче...
“Синът на Саул” (Son of Saul)Оценка: 91 от 100
Камерата на унгарския режисьор Ласло Немеш ни отвежда в концентрационен лагер, просмукан от животински страх. Животът за затворниците няма стойност, но всички са се вкопчили в него и търсят начини да оцелеят, дори и да е само за няколко минути. Бившият ключар Саул Аусландер (Геза Рьориг) намира такъв. Немците му дават работа в газовите камери, където трябва да изгаря трупове и той я изпълнява, докато не намира тялото на момче, приличащо на сина му. Снимка: Imdb
“Синът на Саул” (Son of Saul)
Оценка: 91 от 100

Камерата на унгарския режисьор Ласло Немеш ни отвежда в концентрационен лагер, просмукан от животински страх. Животът за затворниците няма стойност, но всички са се вкопчили в него и търсят начини да оцелеят, дори и да е само за няколко минути. Бившият ключар Саул Аусландер (Геза Рьориг) намира такъв. Немците му дават работа в газовите камери, където трябва да изгаря трупове и той я изпълнява, докато не намира тялото на момче, приличащо на сина му.
“Франкенщайн”Оценка: 91 от 100
Образите от романа на Мери Шели са многократно използвани в киното, но когато става дума за класика при ужасите, критиката дава по-висока оценка на адаптацията на режисьора Джеймс Уейл от 1931 г. Борис Карлоф играе чудовището, оживяло чрез електричество, а Колин Клайв е в ролята на доктор Хенри Франкенщайн. Снимка: Imdb
“Франкенщайн”
Оценка: 91 от 100

Образите от романа на Мери Шели са многократно използвани в киното, но когато става дума за класика при ужасите, критиката дава по-висока оценка на адаптацията на режисьора Джеймс Уейл от 1931 г. Борис Карлоф играе чудовището, оживяло чрез електричество, а Колин Клайв е в ролята на доктор Хенри Франкенщайн.
“Отвращение” (Repulsion)Оценка: 91 от 100
“Отвращение” с участието на Катрин Деньов е първият англоезичен филм на Роман Полански. Неговата основна тема е сблъсъкът между срам и похот при една млада жена, която се отвращава от сексуалните си желания. Филмът е прелюдията на Полански към по-късните му шедьоври, в които напълно разработва линията на психологическия ужас. И макар да е смущаващ за обикновения зрител, критиката го цени високо. Снимка: Imdb
“Отвращение” (Repulsion)
Оценка: 91 от 100

“Отвращение” с участието на Катрин Деньов е първият англоезичен филм на Роман Полански. Неговата основна тема е сблъсъкът между срам и похот при една млада жена, която се отвращава от сексуалните си желания. Филмът е прелюдията на Полански към по-късните му шедьоври, в които напълно разработва линията на психологическия ужас. И макар да е смущаващ за обикновения зрител, критиката го цени високо.
“Птиците”Оценка: 90 от 100
Филмът е успял да побере гения на Алфред Хичкок по отношение на камерата, избора на музика и създаване на нелогични страхове в хората. Историята се развива през 60-те години в американско градче на Западния бряг, което ненадейно е нападнато от птици.Чайки, лястовици и врани атакуват без причина, а загадъчните ситуации трупат напрежение, доведено до краен предел. Снимка: Imdb
“Птиците”
Оценка: 90 от 100

Филмът е успял да побере гения на Алфред Хичкок по отношение на камерата, избора на музика и създаване на нелогични страхове в хората. Историята се развива през 60-те години в американско градче на Западния бряг, което ненадейно е нападнато от птици.Чайки, лястовици и врани атакуват без причина, а загадъчните ситуации трупат напрежение, доведено до краен предел.

Ако скоро не са ви настръхвали косите и търсите качествен филм, който да ви държи будни няколко нощи подред, то на нуждите ви могат да отговорят най-качествените хорър сюжети в историята на киното. 

И най-неприятната реалност ще ви се стори земен рай в сравнение с жестоките проблеми на героите от филмите на ужасите. А за най-добрите предложения в жанра винаги можем да се допитаме до Metacritic, който сумира оценките на критиците за хилядите предложения в хоръра.

Максималният отзив за филм е 100, а минималният - 1. А отличниците сред филмите на ужасите имат оценки над 90, което говори за впечатляващ консенсус сред професионалните оценители - тези филми са добри и заслужават вниманието на зрителите за пръв или пореден път.

За да не губите време в търсене, в галерията горе сме събрали 10-те филма с най-висока оценка.

От Хичкок до Полански - това са върховите постижения на ужаса, пред които коленичат мнозинството фенове на хорър жанра.

Тагове: филми, хорър, ужаси

Най-четените