Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Екшъните от едно време, които въртяхме на касетки, а днес не помним

Escape From New York/Бягство от Ню Йорк

Помните ли го Кърт Ръсел?  Последните години се позагуби, но през 80-те и началото на 90-те той е една от най-горещите екшън звезди на Холивуд. Кариерата му започва далеч преди това, още като тийнейджър, но истинският му пробив идва с нискобюджетния футуристичен “Бягство от Ню Йорк”. Той става толкова успешен, че много хора и до днес свързват превръзката за очи със Снейк Плискин, а не с еднооките пирати.

Историята е класически постакалиптичен разказ за тогавашното бъдеще през 1997 г, когато остров Манхатън е превърнат в гигантски затвор за най-ужасните престъпници. Американският президент е похитен, а единственият човек, който може да го освободи е Снейк Плискин. Снимка: IMDB
Escape From New York/Бягство от Ню Йорк

Помните ли го Кърт Ръсел? Последните години се позагуби, но през 80-те и началото на 90-те той е една от най-горещите екшън звезди на Холивуд. Кариерата му започва далеч преди това, още като тийнейджър, но истинският му пробив идва с нискобюджетния футуристичен “Бягство от Ню Йорк”. Той става толкова успешен, че много хора и до днес свързват превръзката за очи със Снейк Плискин, а не с еднооките пирати.

Историята е класически постакалиптичен разказ за тогавашното бъдеще през 1997 г, когато остров Манхатън е превърнат в гигантски затвор за най-ужасните престъпници. Американският президент е похитен, а единственият човек, който може да го освободи е Снейк Плискин.
Showdown in Little Tokyo / "Конфликт в Малко Токио"

В тази buddy cop класика Долф Лундгрен си партнира със сина на Брус Лий - Брандън, за да се изправят срещу японската Якудза в САЩ. Двамата имат доста различен стил за справяне с противниците си - докато Лундгрен използва грубата си сила и размери, Лий залага на бързината и гъвкавостта си. Двамата се допълват повече от добре в екшън сцените, които сами по себе си са доста разнообразни. В един момент Лундгрен вдига сам цяла кола, а в следващия вече размахва самурайски меч, докато през цялото време Лий рита по главите останалите лоши. Непретенциозен екшън кеф. Снимка: IMDB
Showdown in Little Tokyo / "Конфликт в Малко Токио"

В тази buddy cop класика Долф Лундгрен си партнира със сина на Брус Лий - Брандън, за да се изправят срещу японската Якудза в САЩ. Двамата имат доста различен стил за справяне с противниците си - докато Лундгрен използва грубата си сила и размери, Лий залага на бързината и гъвкавостта си. Двамата се допълват повече от добре в екшън сцените, които сами по себе си са доста разнообразни. В един момент Лундгрен вдига сам цяла кола, а в следващия вече размахва самурайски меч, докато през цялото време Лий рита по главите останалите лоши. Непретенциозен екшън кеф.
El Mariachi / "Ел мариачи"

"Ел мариачи" е първият филм на режисьора Робърт Родригес и всъщност се превърна в пълен хит, който след това вдъхнови два успешни холивудски блокбъстъра с Антонио Бандерас. А всичко реално започва с един изцяло аматьорски състав и бюджет от едва 7000 долара, като половината от тях Родригес събира собственоръчно с участието си в експерименти на нови лекарства. Филмът  разказва за китарист, който по погрешка се оказва преследван от наемниците на наркобос. Изходът от тази ситуация? Убий или бъди убит. Снимка: IMDB
El Mariachi / "Ел мариачи"

"Ел мариачи" е първият филм на режисьора Робърт Родригес и всъщност се превърна в пълен хит, който след това вдъхнови два успешни холивудски блокбъстъра с Антонио Бандерас. А всичко реално започва с един изцяло аматьорски състав и бюджет от едва 7000 долара, като половината от тях Родригес събира собственоръчно с участието си в експерименти на нови лекарства. Филмът разказва за китарист, който по погрешка се оказва преследван от наемниците на наркобос. Изходът от тази ситуация? Убий или бъди убит.
Under Siege / "Под обсада"

Този определено няма как да бъде поставен в графата “нискобюджетни”, но пък за сметка на това със сигурност е позабравен. Което до известна степен е тъжно, тъй като филмът има своите качества по всички екшън параграфи - нещо като “Умирай трудно”, но в морето и на американски боен кораб, който е отвлечен от банда терористи.

Стивън Сегал прави вероятно най-силната си роля, не просто защото героят му Кейси Райбак е страшно кораво копеле и бивш морски пехотинец, но и защото в актьорския състав перфектно го акомпанират качествените изпълнения на Томи Лий Джоунс и Гари Бюси. Снимка: IMDB
Under Siege / "Под обсада"

Този определено няма как да бъде поставен в графата “нискобюджетни”, но пък за сметка на това със сигурност е позабравен. Което до известна степен е тъжно, тъй като филмът има своите качества по всички екшън параграфи - нещо като “Умирай трудно”, но в морето и на американски боен кораб, който е отвлечен от банда терористи.

Стивън Сегал прави вероятно най-силната си роля, не просто защото героят му Кейси Райбак е страшно кораво копеле и бивш морски пехотинец, но и защото в актьорския състав перфектно го акомпанират качествените изпълнения на Томи Лий Джоунс и Гари Бюси.
Cyborg / "Киборг"

Знаем, че филмите, с които изгрява Жан-Клод Ван Дам, са свързани предимно с турнири по бойни изкуства, карате и много шпагати. В “Киборг” обаче той за първи път се пробва във фантастиката и по-точно в популярния по онова време поджанр на постапокалиптичните cyberpunk екшъни. Не особено успешно за съжаление, тъй като сам по себе си филмът е ужасен, а реално единственото увлекателно нещо са имената на главните герои - Гибсън Рикенбакер, който преследва злодея Фендър Тремоло на фона на едно бъдеще, където човешката раса е покосена от смъртоносна пандемия. Снимка: IMDB
Cyborg / "Киборг"

Знаем, че филмите, с които изгрява Жан-Клод Ван Дам, са свързани предимно с турнири по бойни изкуства, карате и много шпагати. В “Киборг” обаче той за първи път се пробва във фантастиката и по-точно в популярния по онова време поджанр на постапокалиптичните cyberpunk екшъни. Не особено успешно за съжаление, тъй като сам по себе си филмът е ужасен, а реално единственото увлекателно нещо са имената на главните герои - Гибсън Рикенбакер, който преследва злодея Фендър Тремоло на фона на едно бъдеще, където човешката раса е покосена от смъртоносна пандемия.
Snake Eater / "Ловецът на змии"

Много вероятно това е най-добрият филм с участието на Лоренцо Ламас. Доколкото филм с него може да се отчете като добър, разбира се. Всички го познаваме с ролята му от “Ренегат” и култовия му мотор, но преди него Ламас се появява в немалко нискобюджетни екшъни, които излизат  директно на видеокасети. Колкото до самия Snake Eater, едно от малкото впечатляващи неща в него е, че героят на Ламас наистина изяжда една змия. Толкова. Снимка: YouTube
Snake Eater / "Ловецът на змии"

Много вероятно това е най-добрият филм с участието на Лоренцо Ламас. Доколкото филм с него може да се отчете като добър, разбира се. Всички го познаваме с ролята му от “Ренегат” и култовия му мотор, но преди него Ламас се появява в немалко нискобюджетни екшъни, които излизат директно на видеокасети. Колкото до самия Snake Eater, едно от малкото впечатляващи неща в него е, че героят на Ламас наистина изяжда една змия. Толкова.
Eliminators

Самият факт, че знаем за съществуването му, ясно показва, че едно време наистина гледахме всичко и по-странното е, че ни харесваше. В крайна сметка какво може да се обърка в история за Мандроид - полу-човек, полу-робот, създаден от луд учен като част от план за завладяване на света посредством пътуване на времето? Разбира се, Мандроид трябва да спре този план с помощта на наемник, нинджа и робот с името Спот. Eliminators е чудесен пример за филм, който не позволява на ниския си бюджет да попречи на креативните идеи. Колкото и абсурдни на моменти да са те. Снимка: IMDB
Eliminators

Самият факт, че знаем за съществуването му, ясно показва, че едно време наистина гледахме всичко и по-странното е, че ни харесваше. В крайна сметка какво може да се обърка в история за Мандроид - полу-човек, полу-робот, създаден от луд учен като част от план за завладяване на света посредством пътуване на времето? Разбира се, Мандроид трябва да спре този план с помощта на наемник, нинджа и робот с името Спот. Eliminators е чудесен пример за филм, който не позволява на ниския си бюджет да попречи на креативните идеи. Колкото и абсурдни на моменти да са те.
American Ninja/Американска нинджа

Любимият филм на всяко едно момче, израснало през 80-те и 90-те и вдъхновил безброй много детски игри.  Тайна нинджа организация краде оръжия от американската армия и ги продава на черния пазар. А както добре знаем, само една черна нинджа може да победи друга черна нинджа, за да може да възтържествува справедливостта. В случая ролята поема Майкъл Дудикоф, който трябва да се справи с нинджа заговора в 95 минути на чист екшън, бой с мечове, карате и мустаците на Стив Джеймс. Снимка: IMDB
American Ninja/Американска нинджа

Любимият филм на всяко едно момче, израснало през 80-те и 90-те и вдъхновил безброй много детски игри. Тайна нинджа организация краде оръжия от американската армия и ги продава на черния пазар. А както добре знаем, само една черна нинджа може да победи друга черна нинджа, за да може да възтържествува справедливостта. В случая ролята поема Майкъл Дудикоф, който трябва да се справи с нинджа заговора в 95 минути на чист екшън, бой с мечове, карате и мустаците на Стив Джеймс.

Може да се каже, че жанрът на екшън филмите във вида, познат ни днес, се заражда някъде в началото на 80-те години на миналия век.

Разбира се, и преди това е имало екшън ориентирани заглавия.

В един момент обаче някой решава, че може да се изкарат много пари като в главната роля се сложи актьор с напомпана физика или бойни умения (за предпочитане и двете), който да пребива, взривява и стреля по всичко живо.

Тези филми навлязоха в България с малко закъснение, като първите от тях се разпространяваха нелегално на легендарните VHS касетки, в които един глас озвучава всички персонажи, а след падането на комунистическия режим навлязоха още по-масово и в родната поп-култура.

В онези години на никого не му пукаше особено много за подробности като стойностен диалог и добър сценарий. Просто човечеството беше жадно за чист екшън, експлозии и насилие, а чисто филмовите качества нямаха никакво значение.

Много от тези епични филми остават незаслужено забравени днес.

Затова в галерията ще ви припомним някои от не толкова великите екшъни, с които обаче израсна цяло едно поколение.

Най-четените