Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Леа Сейду и най-дългата гей сцена, която запали френското #Metoo

Експлоатацията над жени в "Синият е най-топлият цвят" Снимка: Getty Images
Експлоатацията над жени в "Синият е най-топлият цвят"

В нейната кариера кино фестивалът в Кан хвърля най-тежката сянка. От първата си по-сериозна роля в "Хубавият човек" до последния ѝ проект Crimes of the Future на режисьора Дейвид Кроненбърг, френската актриса Леа Сейду е пропускала червения килим в Кан само веднъж - през 2021 г. заради COVID-19.

След десетилетие на разходка до френската ривиера около премиерите на новите заглавия за годината, най-запомнящият се фестивал за Сейду е през 2010 г., когато заедно с колежката ѝ Адел Екзаркопулос и режисьора Абделлатиф Кешиш представят най-успешния френски филм за годината - "Синият е най-топлият цвят".

Във филма Сейду играе художничка и лесбийка, която прелъстява ученичката Адел (Адел Екзаркопулос). Продукцията е еротична и доста смела за времето си, понеже показва открито как две жени правят секс.

За ролите си на Ема и Адел, Леа Сейду и Адел Екзаркопулос получават съвместна "Златна палма", но признанието, вместо да отключи сплотеност сред екипа, създал "Синият е най-топлият цвят", води до престрелки между Сейду и Кешиш, който е сред първите режисьори тогава, отнесли обвинения в духа на движението #Metoo.

Месеци след награждаването френската актриса дава интервю, в което напада методите на работа на режисьора. Говорейки за условията на снимачната площадка, Сейду разказа, че Кешиш е изисквал огромен брой дубли - около 100 за една сцена. А най-тежкият работен ден идва при заснемането на 7-минутната лесбийска секс сцена.

Епизодът, в който Ема и Адел си разменят ласки в тогава най-продължителната гей сцена в киното, е струвала на двете момичета 10 дни при според описанията на Сейду "брутално дълги работни дни".

Изявлението ѝ не минава между капките, а активизира работните синдикати във Франция, настояващи, че Абделлатиф Кешиш трябва да бъде подведен под отговорност заради "архаичните" условия на работа.

"Дадох цяла година от живота си на този филм. Нямах личен живот по време на снимките. Дадох му всичко. Не искам да критикувам режисьора, критикувам само техниката му на работа", каза Сейду пред The Hollywood Reporter.

Снимка: Getty Images

Това, което последва, обаче не бяха извинения от страна на френско-тунизийския режисьор, а точно обратното - Кешиш публикува отворено писмо до френските медии, в което заяви, че ще съди звездата от "Синьото е най-топлият цвят" за обиди и клевета.

"Колко неприлично е да говориш за страданията, които си преживял, изпълнявайки най-хубавата професия в света. Бедните страдат, безработните страдат, строителните работници страдат. Те могат да говорят за болка. Как може, докато ви обожават, вървите по червения килим и получавате награди, да говорите за страдание", на мнение е режисьорът.

А тази размяна на реплики бе самото началото. Месеци по-късно в интервю за "Гардиън" Леа сподели, че не е особено голям фен на персонажа си във филма и подкрепена от Адел Екзаркопулос, подчерта, че в бъдеще няма да работи с Кешиш заради начина, по който е третирал двете актриси.

"Мразех чувството, че ме обективизират. При цялото снимане на този филм се чувствах като проститутка", разказва Сейду.

В десетилетието, в което застава срещу режисьора, отвел я на церемонията по раздаване на Оскарите, походът на френската актриса по разкриване на експлоатацията и динамиката на властта зад камера продължава и с Харви Уайнстийн.

Звездата е сред пострадалите от продуцента жени, които публично споделят разказа си за среща с него в хотелската му стая.

Харви и Леа се запознават на модно ревю, като първото впечатление на актрисата е, че продуцентът е чаровен, забавен и умен. Той веднага я кани на питие в хотела, в който е отседнал, за да обсъдят роля, за която смята, че е подходяща.

Снимка: Getty Images

На следващия ден французойката се среща с продуцента и неговата асистентка във фоайето на хотела и тогава забелязва, че той флиртува с нея. Въпреки това се съгласява да се качи в стаята му и докато са седнали на дивана и разговарят за филми, Уайнстийн се опитал да я целуне.

"Напуснах стаята му напълно отвратена, но и се страхувах от него. Той беше много властен човек", посочва актрисата.

След тази нощ тя се среща още няколко пъти с Харви Уайнстийн на различни филмови събития. Веднъж го вижда как удря жена, вижда го и как убеждава младо момиче да прави секс с него, свидетел е и как обижда актрисите с женомразки коментари от типа - "За да имаш успех, се налага драстично да отслабнеш".

"Това е най-отвратителното. Всички знаеха какво прави Харви и никой не каза нищо. Не е за вярване, че се е държал така с десетилетия и въпреки това е успял да запази кариерата си. Това е възможно само ако разполагаш с огромна власт", на мнение е актрисата.

Инцидентът обаче не я отказва от стремежа да търси успех в Америка, защото вярва, че ще е "една много тъжна актриса", ако остане да работи само във Франция, въпреки че има известни притеснения относно стандартите в американската киноиндустрия.

"Тук не ти е позволено да остаряваш, което е много страшно. Трябва да останеш млад завинаги. Това е като закон. Във Франция са по-снизходителни към жените. И, по дяволите, аз искам да остарея пред камера", казва Сейду.

За разлика от нейните връстници и колеги актрисата няма профили в социалните мрежи, които да я притесняват, че куп непознати ще коментират всеки детайл от външния ѝ вид.

"Няма какво да продавам и не искам външността ми да се гледа като стока", подчертава Сейду.

А относно факта, че думите ѝ са в противоречие с дългогодишното партньорство с луксозната марка Louis Vuitton, Сейду казва, че животът е пълен с противоречия, които не винаги я притесняват.

   

Най-четените