На протест, гражданско неподчинение и дори съдебни битки са готови жители на столичния кв. "Лозенец", недоволни от проекта за строеж на естакада на бул. "Пейо Яворов" при кръстовището с ул. "Стоян Михайловски". За част от тях съоръжението ще скрие гледката на зеления парк, който виждат в момента, а и не смятат, че ще се подобри трафикът с изграждането му.
С всички законни средства те се опитват възраженията им да се чуят и да не потънат в общия хор на недоволни от едно или друго решение за инфраструктурата на столицата - или да ги насочат в глух коловоз. Те настояват да се потърси вариант, при който да не бъдат засегнати жилищните части край "Яворов".
Инфраструктурният проект не просто ще промени квартала - на него се разчита да "отпуши" трафика между северната и южната част на София през района на Семинарията. На въпрос на Webcafe.bg главният архитект на София Петър Диков не можа да посочи нито кога е предвидено да започне строителството, нито каква е цената му.
Още по-любопитно e прокарването на друго ново трасе, което ще свърже бул. "Пейо Яворов" с кв. "Хладилника" - пряк наземен път през гората, който ще тръгва от новата естакада, ще минава край бившата София Ленд и гара "Пионер", за да се свърже с ул. "Сребърна".
Новият път ще мине и покрай съществуващото трасе до болница "Токуда", като отпада вариантът да се продължи до ул. "Сребърна" от там, вместо да се изсича Борисовата градина за чисто нов път.
Най-логично е край новия път да се появи ... нов квартал, опасяват се хора от района. На 12 октомври те се събраха на второ обществено обсъждане и възразиха срещу строежа - чуха ги главният архитект на София Петър Диков, кметът на района Любомир Дреков и проектантите от "Главболгарстрой". Май вече за никого не е изненада, че ГБС ще строят и тук, освен естакадата при Телевизионната кула за 20 милиона лева.
300 души за седмица са подписали петиция в интернет срещу изсичането на гората и естакадата, защото качеството на живота в района ще се влоши. Неин инициатор е Мирослава Пешева, която сериозно се съмнява, че ще бъдат изсечени само 240 дървета, както уверяват строителите.
Естакадата единствено решение ли е?
Хората от квартала питат защо трябва да се строи наземно трасе на кръстовището на бул. "П. Яворов", а не тунел или кръгово движение. Въпросите бяха парирани с инженерни аргументи.
Естакада е единственото възможно решение за отпушване на трафика на възловото кръстовище, обясни Борис Харалампиев, част от проектантския екип. Първо, защото под земята минава голям топлопровод, захранващ кв. "Лозенец", и второ, защото теренът е много нисък и при валежи на практика ще се превърне в езеро.
Два пъти проектантите са отхвърлили варианта за подземно трасе, увери местните Петър Диков. Освен това, кръгово движение също не може да има, тъй като през кръстовището минава трамвай и така трафикът много ще се усложни.
Трафикът ще се измести на 20 м от жилищните сгради по бул. "Яворов", отговори Диков на опасението, че под прозорците на хората ще има само бетон и коли.
Старите релси на гара "Пионер" няма да се превърнат в нов път, а във велоалея, стана ясно още от думите му.
Напасване с леки отстъпки
За да не страдат хората, дължината на надземното трасе ще бъде максимално скъсена, обяви Петър Диков. Това ще се постигне с нова конструкция на подпорите на транзитното трасе, а трасето ще стане по-стръмно.
По проект естакадата ще бъде снабдена с шумоизолиращи стени, каквито има на пътя към летището - бул. "Брюксел". Новото е, че стената ще бъде озеленена, за да гледат хората от прозорците си не коли и асфалт, а зелена стена. Старото трасе ще поеме трафика от и за квартала, като е възможно да се отдели цяла лента за паркиране на местните.
На възражението, че се бърза с проекта, Диков обеща ново обществено обсъждане, което ще се състои на 22 октомври. Датата на последното обсъждане е качена в сайта на район "Лозенец" ден по-рано, което доведе до значително по-малко присъстващи.
Предложенията
В становището на Софийски градски сдружения - Инициатива "Граждани за зелена София", се изтъкват пропуските в процедурите по общественото обсъждане, които в крайна сметка оставят прекалено малко време за отговор на хората от квартала. Това поражда съмнения, че се бърза със стартирането на проекта.
До момента срещу него са постъпили подписка от жители на квартала, становище от сдружение "Граждани за зелена София", както и от "Гражданска инициатива за обществен и градски транспорт".
Всички препоръки и възражения са пратени за разглеждане в общински експертен съвет. Да видим какво ще се случи на третото обсъждане...