Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Google заобикаля китайските цензори през Хонконг

Китай е твърде важен пазар и никоя компания - даже Google, не може да си позволи лукса да го изгуби Снимка: BGNES
Китай е твърде важен пазар и никоя компания - даже Google, не може да си позволи лукса да го изгуби

След стигналите до задънена улица преговори в шумния спор, ескалирал напрежението между Китай и САЩ, Google започнаха да пренасочват потребителите на китайската си търсачка към нецензурирани резултати на услугата си за китайско търсене, базирана в Хонконг.

Интернет гигантът обяви, че ще поддържа и други свои дейности в страната, като част от опита му да продължи да функционира в бързо разрастващия се Интернет пазар на най-гъсто населената страна в света. Като същевременно не се отказва от обещанието си да сложи край на цензурата.

Китайското правителство не беше предупредено предварително за този ход, защото би могло да блокира хората в континенталната част на Китай от свързване с услугата в Хонконг. Google заявиха, че потребителите вероятно ще усетят известно забавяне в услугата, заради добавеното натоварване върху хонконгските сървъри.

"Да разберем как да не отстъпим от обещанието си да спрем цензурата на търсенето в Google беше трудно. Искаме колкото може повече хора по света да имат достъп до нашите услуги, включително потребителите в континенталната част на Китай, но китайското правителство беше изключително ясно в нашите преговори, че цензурата е неподлежащо на договаряне законово изискване," казва в публикация в блога си Дейвид Дръмонд, старши вицепрезидент на Google по корпоративното развитие, и главен юридически съветник на фирмата.

"Вярваме, че този нов подход към осигуряването на нецензурирани резултати на търсенето на прост китайски език от Google.com.hk е разумно решение на предизвикателствата, пред които сме изправени. Това е напълно законно и по смислен начин ще увеличи достъпът до информация за хората в Китай."

Необичайната публична препирня превзе света на бизнеса. Google порицаха Китай преди два месеца и половина, когато призоваха да се прекрати цензурирането на резултатите от търсенето на китайския им сайт Google.cn, изисквано от китайските закони. Те се позоваха на нарасналите ограничения върху свободата в Интернет и поредица от опити за хакване на системите им от Китай. Чуждестранните фирми по принцип твърде рядко си позволяват да оспорват публично политиката на Китай.

През уикенда китайските държавни медии атакуваха Google в редакционни статии, заявявайки, че фирмата трябва да спазва законите в страните, където прави бизнес. "Амбициите на една компания да променя Интернет законите в Китай и правната ни система биха били със сигурност абсурдно смешни," се казваше в един от коментарите.

Китай, опитвайти се да избегне популистка враждебна реакция, описва спора с Google като "информационен империализъм." Китайските потребители донесоха цветя пред офисите на Google в Китай на 12 януари, за да изразят тревогите си, че Google може да напусне Китай.

Ребека Маккинън, експерт по китайската цензура, пише в блога си, че "китайският инцидент с Google" е повишил съзнанието в обществото за степента на цензурата в Интернет.

Разпалената реторика от страна на Пекин би могла да означава, че Китай смята допълнително да ограничи Интернет достъпа, изолирайки китайските потребители от глобалния Интернет и принуждавайки други фирми да решат дали да продължат да работят в страна, където правителствената регулация и местната конкуренция са препънали толкова много чуждестранни технологични компании.

"Много ясно е, че Китай ще става по-протекционистки," казва Одед Шенкар, професор по бизнес-мениджмънт в държавния университет на Охайо и автор на книгата "Китайският век".

Анализаторите казват, че огромният пазар е почти изцяло доминиран от китайски играчи, които по-лесно биват контролирани от правителствените чиновници. Китайското правителство насърчава употребата на Интернет за нуждите на образованието и бизнеса, но властите забраняват съдържание, което смятат за подривно или порнографско. Популярни международни web сайтове като Facebook, Twitter и YouTube са блокирани в Китай.

"През няколко години китайците се чувстват задължени да пробват някакъв нов вид контрол. Това е като танц," казва Джеймс Люис, експерт по технологиите в Центъра за стратегически и международни проучвания. "Google обаче се отклониха от сценария", заявява Люис.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
Тагове: google, китай, цензура
 

Най-четените