Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Глоби, скоби и как да се реши проблемът с паркирането по кварталите

За платеното паркомясто пред блока и как да го защитим Снимка: iStock
За платеното паркомясто пред блока и как да го защитим

Идеята на кмета на столичния район "Красно село" Росина Станиславова за гражданите да се въведе платено паркомясто пред блока, в който живеят, предизвика не малко дебати на място и в социалните мрежи.

Местните отдавна се оплакват от сегашната ситуация, в която по улиците, тротоарите и зелените площи в квартала има множество (често неправилно) паркирали автомобили.

Ако идеята й бъде одобрена от Столичния общински съвет и кмета Йорданка Фандъкова, парите ще се събират подобно на зелената зона, живеещите в района ще имат гарантирани места за паркиране пред домовете си и ще се постигне някакъв относителен ред при паркирането. Разбира се, подобна визия има и своите рискове, тъй като обременява финансово живеещите, които искат да има къде да паркират. Също така съществуват съмнения за това как точно ще се спазва редът на паркиране и т.н.

На редакционната си поща получихме коментар от читател, който дава интересен поглед върху темата. Затова и решихме да го публикуваме. Той не е задължително да отразява възгледите на редакцията, но предлага възможни решения на проблема, които най-малкото си струва да бъдат разгледани и обсъдени.*

В София. Сигурно и на други места из страната положението с паркирането не е розово, но тук вече е драматично. Или както пее поетът - "Моят град е паркинг и пепелник".

Радостното е, че вече имаме видима политическа воля, поне от един районен кмет - г-жа Станиславова, кмет на район Красно село, проявява смелост и предлага да се въведе възможност за платено лично паркомясто (за частни лица) на територията на Община Красно село.

Много смела постъпка, с която се изправя срещу ширещата се байганьовщина да се паркира кой където свари, "оти нема къде". Политически смела, защото рискува да настрои срещу себе си избирателите, които смятат, че паркирането на не повече от 20 м. от входа на блока е изконно общочовешко право, гарантираното от Магна Харта още.

Но има един основен недостатък на предложения план - отново се разчита единствено на добрата воля на столичани да си платят и да паркират. Тези които не желаят - няма да плащат и ще паркират отново където им падне, плюс това ще имат и още едно оправдание - богатите изедници изкупиха хубавите места за паркиране.

Идеята на г-жа Станиславова да се санкционира (вдига с паяк) няма да сработи, защото не е сработила и до момента.

И в момента има правна уредба, която позволява да се глобяват неправилно паркирали автомобили, както от КАТ, така и от общинските инспектори, но същата правна уредба позволява и тези глоби да не се плащат.

Паяците са крайно недостатъчни като количество и доста неефективни като наказание. Системата не работи към момента, а предложените промени не показват как ще заработи за в бъдеще.

Къде е изходът? Да научим Ганьо да спазва правилата, на първо място. Глоби и липса на избежност на наказанията.

Как да стане - знаем как. Успешно се прилага в синя и зелена зона и работи - поставят се скоби. За съжаление и в зоните системата със скобите е извратена - скоби се слагат, ако си паркирал правилно и не си платил. Ако си паркирал неправилно - в градинка, на ъгъл или на тротоар, никой не те закача.

Как можем да приложим опита от използването на скоби в борбата с неправилното паркиране в кварталите извън обсега на зоните? Виждам няколко варианта.

Първи вариант - той включва минимални нормативноправни и инвестиционни усилия. Разширява се дейността на Центъра за градска мобилност с необходимия брой скоби, работници и автомобили и се започва масово закопчаване на неправилно паркирани автомобили, включително такива в градинки, зелени площи по тротоари и т.н.

Първоначалните инвестиции се възвръщат бързо със количеството наложени глоби, тъй както всички виждаме, ресурсът от неправилно паркирали автомобили е огромен. Да, обаче, ще кажат някои, ако смятам, че ми е сложена неправилно скоба и мястото на което е паркирано автомобила ми е ок? Няма проблем - платената скоба на място е Х пари (30-50 лв.).

Който не е доволен - поканва се инспектор от общината да оцени ситуацията и да състави акт за неправилно паркиране. Е, актът ще е поне за 100 лв., но може да се оспорва в съда. Шофьорите познават тази схема от двустранните протоколи сред ПТП.

Автомобилите, които да края на деня не са освободени се транспортират на наказателен паркинг. Там процедурата за непотърсени автомобили е ясна. Събраните глоби и други финансови средства (ако има) се насочват към бързо облагородяване на околоблоковите пространства и организирането на паркинги и паркоместа по калните градинки и "зелени площи", които и така са заети от автомобили.

И моля зелените активисти да не "пискат" за превръщането на градинките в паркинги - те и сега са такива, но отвратителни, грозни, кални и недостъпни (например за инвалиди).

Втори вариант - общинска полиция с насоченост към паркиране и чистота. Полицаи (пешаци задължително), които обикалят и глобяват неправилно паркирали автомобили, изхвърлени боклуци, непочистен сняг, несъбрани кучешки л****на, ако щете. На глобените автомобили отново им се поставят скоби от екип на общината. Нужните екипи ще са по малко, но по натоварени.

И трети вариант - частна фирма. Знам, че това може да е много рисково според някои, особено в нашата мутродържава, пък и спомените от 90-те са още пресни. Но в някои държави (Великобритания) това също работи.

Частна фирма слага скоби на автомобили срещу процент от глобата. Който смята че фирмата го ощетява - вика инспектор и получава акт. Ако пък вземе, че се окаже че е заключен неправомерно - съди фирмата за обезщетение.

Та варианти има за решение, на този наглед нерешим проблем. Досега липсваше едно нещо - политическа воля. Но сега виждаме кмет, който наистина мисли в тази посока. За момента малко плахо, но се надявам, че бързо ще набере увереност и скорост като види подкрепа сред нормалните хора - хора, които искат да има ред, но не се чуват техните гласове.

Днес най-гръмогласен е простакът, често прикрит зад криворазбрано чувство за справедливост, морал, социална отговорност. Това не означава, че простаците са множество, а само че са най-гласовити. Време е за истински мерки, а не пожелания към гражданите да спазват правилата.

Правилата винаги са се налагали със сила, независимо дали ни харесва или не. Не става с пожелание и апели към гражданската съвест. И това не проблем на българския манталитет, въпреки че често търсим причината в нашата народопсихология. Не, не мисля, че германеца или холандеца или американеца е по-добър от нашего брата. По-добре дресиран е.

Харесва ни или не - така функционира подреденото общество. И е хубаво да започнем да подреждаме от някъде.

Д-р Милен Димитров

Пешеходец, шофьор и моторист

---

*Какво е вашето мнение по казуса? Напишете ни в коментарите под статията или на нашия редакционен имейл.

** Заглавието е на редакцията.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените