Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Отказаха се от американски алкохол и призоваха "Купувай канадското" - как канадците бойкотират мощно САЩ на Тръмп

Страната е обхваната от патриотизъм Снимка: Getty Images
Страната е обхваната от патриотизъм

Вероятно и самите канадци вече изгубиха нишката кога, дали, колко и какви канадски стоки възнамерява да обмитява американският президент Доналд Тръмп при вноса им в САЩ. Налогът от 25% беше отлаган два пъти за някои продукти, а от Белия дом заплашват за 250 на сто мито върху млечните продукти и дървесината. 

В отговор Канада също въвежда ответни налози, а специалистите предричат тежки дни и дори рецесия за икономиката на страната. Отделно Тръмп от месеци твърди, че иска Канада за 51-ви щат...

В цялата какафония прави впечатление реакцията на самите канадци, които - ако трябва да обобщим доста опростено - вече не приемат САЩ като пръв приятел и съюзник и отговарят според новата реалност на търговска война.

Това се изразява в растящи патриотични настроения и бойкот на всичко американско - от алкохол, през храни до пътувания и ваканции в САЩ. С други думи, Made in Canada е доста отчетлива тенденция напоследък в Канада.

В цялата провинция Онтарио бяха свалени от продажба всички алкохолни напитки, произвеждани в САЩ, или 3600 продукта от 35 щата. Продажбата на алкохол в провинцията е под контрола на подопечен на правителството борд, т.е. мярката беше въведена с решение на премиера на Онтарио Дъг Форд.

••• Това беше само началото на сагата:

Бордът за контрол на алкохола на Онтарио се явява търговецът на едро на провинцията. Забраната означава, че спирането на продажбите на американските продукти засяга не само магазините, но и баровете и ресторантите. Вместо това канадците са посъветвани да купуват местно производство.

Дъг Форд освен това прекрати договора на Онтарио с компанията на Илон Мъск Starlink на стойност 100 млн. долара.

Той обяви и въвеждане на 25% такса за износа за ток за 1,5 милиона американски домакинства от другата страна на границата - в американските щати Минесота, Мичиган и Ню Йорк.

Подобна стъпка по отношение на алкохола от САЩ предприе и друга канадска провинция - Британска Колумбия, но там от продажба бяха изтеглени само алкохолните напитки, произвеждани в "червени" щати, където губернаторът е републиканец. На тяхно място по лавиците на управляваните от провинция магазини за алкохол са поставени надписи "Купете канадско".

Обозначението за канадски продукти е особено актуално в страната напоследък. Снимка: Getty Images
Обозначението за канадски продукти е особено актуално в страната напоследък.

Канадците обаче сами правят това, без да чакат правителствени наставления. В страната набират сила патриотични движения като Made in Canada ("Произведено в Канада") и Buy Canadian ("Купувай канадското").

Например компанията Ottawa Valley Meats, която продава 100% канадско месо, може да се похвали с 30% ръст в продажбите през февруари. Според собственика ѝ Дариус Кампо ръстът е започнал още когато за пръв път Доналд Тръмп обяви, че иска Канада за 51-ви щат.

"Изведнъж започнахме да получаваме мейли и обаждания - хората искаха да се уверят, че това, което купуват е автентично канадско, а не просто етикет върху продуктите", обяснява той пред "Си Би Си".

Компанията се гордее, че е 100% канадска - това включва фермите, служителите и дори опаковките, които се използват. Това се отплаща с особена сила през февруари, когато фирмата за месо отчита втория най-успешен месец изобщо в цялата си история.

На подобен ръст се радва и компанията за облекло Blondie Apparel, която прави дрехи, произведени и скроени от местни дизайнери. Там отчитат 35% ръст на клиентите, които поръчват за пръв път техни стоки.

Естествено, особен успех имат пуловерите с бродерия Made in Canada.

И тъй като в днешния глобален свят е доста трудно нещо да бъде наистина изцяло произведено само в една страна, моментално се появиха и приложения, с които купувачите да могат лесно да проверят доколко продуктът е канадски - къде е направен, откъде са съставките му и кой притежава марката.

Най-старата пивоварна в страната пък - Moosehead Breweries, яхна вълната като пусна за продажба огромен палет с 1461 кена бира, наречен "Президентска опаковка".

Количеството е "точно колкото да изкарате до края на президентски мандат", поясняват от основаната през 1867 г. компания. "Поздравления, вече сте с 1461 бири по-близо до 2029 г.", пише на палета, който би стигнал до края на мандата на Доналд Тръмп, ако човек пие по един кен дневно.

Социологическо проучване на Института Angus Reid - организация, която изследва общественото мнение в Канада, показва, че:

  • 85% от канадците смятат да заменят американски продукти с местни, или вече са го направили;
  • 48% го правят за всеки продукт, за който могат да намерят заместител;
  • 37% заместват стоките, които могат да намерят на подобна цена и с подобно качество;
  • 59% казват, че ще бойкотират американските продукти;
  • 41% твърдят, че докато Тръмп заплашва страната ще търсят онлайн платформи за пазаруване, различни от Amazon.

Близо половината обявяват, че ще отменят или забавят плановете си за посещение на САЩ. Авиокомпании вече обявяват намаление на пътуващите към южната съседка с 25%, а агенции отчитат спад от 40% на резервациите за почивки и пътуване за забавление.

Медиите в страната са пълни с постове и разкази на хора, които казват, че няма да посетят САЩ, докато Тръмп е президент, и дори на такива, които продават имотите си в САЩ, а за да финализират сделката държат да отидат дотам с неамерикански превозвач, дори и да е по-скъпо, за да не "вкарват пари в джоба на тази система".

Патриотизмът не е толкова типичен за Канада, поне не и колкото е в САЩ, но заплахите на Доналд Тръмп успяха да ядосат иначе известните като крайно любезна нация канадци и да ги обединят.

Дори продажбите на канадския флаг са се удвоили от година насам.

На спортни събития американското знаме е освирквано мощно, а актьори, които са на патриотичната вълна, събират много популярност.

Актьорът Майк Майерс, който изигра Илон Мъск в пародия на срещата на Доналд Тръмп с Володимир Зеленски в Белия дом, даде още един израз на движението за съпротива - "Лакътят горе!". Това е похват в хокея, който се свързва с легендарен канадски играч от миналото и сигнализира, че е време за битка. "Лакътят горе!" започва да се превръща в знак на анти-Тръмп настроенията.

••• Политиката на новия премиер е аналогична:

Новооткритият патриотизъм и страст към местната продукция на канадците може и да издържат до края на мандата на Тръмп и да се превърнат в устойчив потребителски навик.

Но може да се удавят с края на емоционалната реакция. И когато гневът на канадците се уталожи, фактори като изгодна цена и липса на време за детайлно четене на етикети на стоки отново да излязат на преден план.

А цените вероятно само ще растат.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените