Мариан Залцман е един от най-влиятелните трендспотъри (или с други думи: хора, "предвиждащи" бъдещето чрез наблюдаване на трендове и тенденции) в световен мащаб.
През последните 6 години тя беше старши вицепрезидент "Глобални комуникации" във "Филип Морис Интернешънъл", а от началото на 2024 г. заема позицията на старши вицепрезидент "Корпоративна отговорност".
А ето още шест от нейните тенденции за 2024 г.:
Смъртта става зелена
Зелената гробищна индустрия процъфтява, като според прогнозите тя ще достигне 1 млрд. долара до 2030 г. Не липсват нови (и възобновени) подходи, включително терамация (т.нар. човешки компост), водна кремация и биоразградими надгробни плочи, ковчези и урни.
Макар че само 8% от погребенията в САЩ днес са зелени, според данни на Националната асоциация на погребалните агенции почти три-четвърти от гробищните паркове в страната отчитат увеличено търсене на екологични решения за края на живота.
Разгръщане на пълния потенциал на инфлуенсърите
Знаете ли какво изобщо не сме си представяли само преди няколко години? Спортисти да играят водещата роля и да вадят на светло проблемите, свързани с психичното здраве. И въпреки това, от олимпийски суперзвезди като Майкъл Фелпс и Симон Байлс до боксьора Тайсън Фюри, шампион в тежка категория, страдащ от биполярно разстройство, изтъкнати фигури в спорта говорят открито за всичко - от тревожността и депресията до самоубийствените мисли.
Като се имат предвид традиционно насажданите страхове, особено сред момчетата и мъжете, че да признаеш, че имаш психични проблеми, е признак на слабост, това със сигурност ще има положително въздействие.
Междувременно в света на фармацевтичните компании се появи нова порода инфлуенсър: дигитални лидери на мнение (ДЛМ). ДЛМ могат да се определят като работещи на пълни обороти ключови лидери на мнение (КЛМ); те печелят уважение с експертни познания и са много популярни в социалните медии, което им дава възможност да разпространяват широкообхватни послания.
Компаниите, работещи в областта на природните науки и компаниите за медицински технологии, идентифицират ДЛМ, за да могат да достигнат до подходящата аудитория чрез подходящите канали.
Изследователи от Училището за обществено здраве "Т.Х.Чан" в Харвард на практика създават ДЛМ, като се възползват от друга група инфлуенсъри, а именно звезди в ТикТок. Екипът е ангажирал и обучил десетки инфлуенсъри с цел да противодейства на невярната информация и да разпространява доказани факти относно психичното здраве.
Приятелство и култура по лекарско предписание
В целия свят самотата и социалната изолация се разглеждат все повече като криза на общественото здраве. Сега сме свидетели и на по-организиран отговор на това - от назначаването на министри на самотата до все по-разпространената практика на т.нар. социални рецепти, в които медицинските специалисти предписват неклинични лечения, като например разхождане на куче, школи по рисуване и доброволчески дейности.
Националната здравна служба в Обединеното кралство (NHS) предоставя финансиране за такива инициативи в национален мащаб. Отвъд океана Съветът по култура в Масачузетс публикува по-рано тази есен "Изкуство по рецепта: Ръководство за общностите в САЩ". Целта на публикацията е да помогне на общностите да разработят програми, които интегрират изкуството, културата и природата в местните здравни системи.
През 2024 г. организацията Art Pharmacy, нещо като диспечер за културния опит на пациентите, ще разшири прилагането на инициативата във всичките три района на Масачузетс.
Коучове по жизнерадост
Модерните времена изискват модерни духовни водачи - от коучове по самота и тревожност до култиватори на сплотеността на работните екипи. Най-новото попълнение са коучовете по жизнерадост (още известни като коучове по радостен или щастлив живот). Те са консултанти, които помагат на клиентите си да живеят по-щастлив и пълноценен живот.
Вече има дори и курсове за сертифициране на такива консултанти. Появата на тази нова професия е даже закъсняла, като се има предвид, че 45 процента от хората, участвали в глобално проучване през 2022 г., съобщават, че не са изпитвали истинско щастие от повече от две години.
Солови решения
Процентът на домакинствата, съставени от един човек, постоянно нараства в глобален мащаб и особено в Европа, Северна Америка и Япония. Според прогнози на ООН до 2050 г. 35 процента от домакинствата ще се състоят само от един човек в сравнение с 23 процента през 1985 г. В Скандинавските държави над четири от всеки десет домакинства вече включват само един човек.
Тази промяна даде тласък на няколко тенденции предвид стремежа на специалистите по маркетинг да отговорят на нуждите на хората, които живеят сами - от наблюдавания в момента бум на настолни игри за един човек до растящата популярност на соло пътуванията.
При спадащите продажби на миксовете за торти компанията General Mills представи на пазара сладкишите в чаша Betty Crocker Mug Treats, които позволяват на хората, живеещи сами, да хапнат нещо сладко, без да се налага да направят цяла торта или да изпекат цяла тава браунита.
Живеещите сами също така се сблъскват с проблеми, свързани със самотата и близостта. На сцената излизат: персонализираните модели чатботове с изкуствен интелект, като Replika и Hi, Waifu. Според прогнозите глобалният пазар на чатботове ще нараства с изумителна скорост от 5.4 млрд. долара през 2023 г. до 15.5 млрд. долара през 2028 г.
През 2024 г. дебатът за това дали дигиталните компаньони са лек за самотата, или са причина за още по-голяма атрофия на социалните умения ще продължи.
Всеки навсякъде наведнъж
От движението #MeToo до Black Lives Matter възходът на движенията за социална справедливост в света повиши информираността относно неравенствата и доведе до настоятелни искания за промяна. Един от аспектите на тази тенденция е натискът за равнопоставеност и приобщаване. Виждаме изобилие от примери в различни индустрии и географски региони.
По-рано тази година в Канада бе създадена първата в света агенция за модели, Supernaturals Modelling, съставена изцяло от представители на коренното население. Организацията работи с много модни марки и събития, включително Vogue, Седмицата на модата в Ню Йорк, Smash + Tess и Barbie колаборацията, за да предефинира начина, по който коренното население се представя в медиите.
Полагат се и усилия маргинализираните групи да получат достъп до места, от които често са били изключени или където са се чувствали нежелани, включително фермерски пазари, национални паркове и дори мюзикъли на Бродуей.
Бъдещето може и да изглежда мрачно и плашещo, но напредъкът е в ход. В контекста на почти неразбираема технологична промяна, всичко което ние, простите смъртни, можем да направим е да се стараем повече да задълбочим връзките помежду си, да се стремим да поправим счупеното в обществото и да се държим здраво за онези аспекти от нашия живот и в самите нас, които ни правят истински и уникални човешки същества.
Материалът се публикува с подкрепата на "Филип Морис България".