Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От Гранде Торино до Чапекоензе: Самолетните трагедии с футболисти

Тъжният край на Il Graпdе Torino влиза в аналите като първият фатален инцидент във въздуха с футболен отбор.
Тъжният край на Il Graпdе Torino влиза в аналите като първият фатален инцидент във въздуха с футболен отбор.

Торино, 4 май 1949 г. (31 загинали, Fiat G212CP)	Датата е 4 май 1949 г., а "биковете" се завръщат от приятелски мач с Бенфика. Пилотът Пиерлуиджи Мерони решава да призми самолета въпреки проливния дъжд и ограничената видимост.
Със самочувствието на ветеран от войната и един от най-добрите летци в страната, Мерони решава да използва базиликата на хълма Суперга за ориентир. Решението му се оказва фатално и на място загиват всичките 31 пътници на борда.
Торино, 4 май 1949 г. (31 загинали, Fiat G212CP)
Датата е 4 май 1949 г., а "биковете" се завръщат от приятелски мач с Бенфика. Пилотът Пиерлуиджи Мерони решава да призми самолета въпреки проливния дъжд и ограничената видимост. Със самочувствието на ветеран от войната и един от най-добрите летци в страната, Мерони решава да използва базиликата на хълма Суперга за ориентир. Решението му се оказва фатално и на място загиват всичките 31 пътници на борда.

Манчестър Юнайтед, 6 февруари 1958 г (11 загинали, Airspeed AS-57 Ambassador)
На 6 февруари 1958 година в 15,04 минути местно време, самолетът на Манчестър Юнайтед не успява да излети от мюнхенското летище. Вали силен сняг, пистата е замръзнала, машината не се отлепя от нея и се забива в сгради край аеропорта. Загиват 8 футболисти от отбора, наричан тогава, а и до днес Бебетата на Бъзби. Водени от Мат Бъзби, тези играчи са шампиони на Англия в два от предишните 3 сезона. Повечето са от школата на Юнайтед, обичани от запалянковците още повече за това.
Манчестър Юнайтед, 6 февруари 1958 г (11 загинали, Airspeed AS-57 Ambassador)
На 6 февруари 1958 година в 15,04 минути местно време, самолетът на Манчестър Юнайтед не успява да излети от мюнхенското летище. Вали силен сняг, пистата е замръзнала, машината не се отлепя от нея и се забива в сгради край аеропорта. Загиват 8 футболисти от отбора, наричан тогава, а и до днес Бебетата на Бъзби. Водени от Мат Бъзби, тези играчи са шампиони на Англия в два от предишните 3 сезона. Повечето са от школата на Юнайтед, обичани от запалянковците още повече за това.

Датски олимпийски отбор, 16 юли 1960 г. (8 загинали, Havilland Dragon Rapide)
Самолетът се разбива, след като пилотът губи контрол заради лошо време. Загиват осем олимпийски национали, които трябва да участват във финалните пресявки за участие на предстоящите игри в Рим.
Датски олимпийски отбор, 16 юли 1960 г. (8 загинали, Havilland Dragon Rapide)
Самолетът се разбива, след като пилотът губи контрол заради лошо време. Загиват осем олимпийски национали, които трябва да участват във финалните пресявки за участие на предстоящите игри в Рим.

Грийн Крос, 3 април 1961 г. (24 загинали, Douglas DC-3)
Футболистите на чилийския тим се завръщат в Сантяго след мач в южния град Осорно. Самолетът се разбива в Андите, но в продължение на половин век се смята за мистериозно изчезнал, преди да бъде открит от експедиция на над 5000 метра надморска височина.
Грийн Крос, 3 април 1961 г. (24 загинали, Douglas DC-3)
Футболистите на чилийския тим се завръщат в Сантяго след мач в южния град Осорно. Самолетът се разбива в Андите, но в продължение на половин век се смята за мистериозно изчезнал, преди да бъде открит от експедиция на над 5000 метра надморска височина.

Дъ Стронгест, 26 септември 1969 г. (83 загинали, Douglas DC-6)
Два дни по-рано Дъ Стронгест е поканен да участва в благотворителен мач в Санта Круз по случай местен празник. На 26 септември тимът трябва да се прибере у дома, но властите обявяват, че самолетът е изчезнал. В същия ден управлението на Боливия пада след военен преврат. По-късно се съобщава мястото на катастрофата. 16 футболисти на тима загиват при инцидента.
Дъ Стронгест, 26 септември 1969 г. (83 загинали, Douglas DC-6)
Два дни по-рано Дъ Стронгест е поканен да участва в благотворителен мач в Санта Круз по случай местен празник. На 26 септември тимът трябва да се прибере у дома, но властите обявяват, че самолетът е изчезнал. В същия ден управлението на Боливия пада след военен преврат. По-късно се съобщава мястото на катастрофата. 16 футболисти на тима загиват при инцидента.

Пахтакор, 11 август 1979 г. (17 играчи и треньори, Ту-134)
Тимът лети за Минск за мач от шампионата на СССР срещу Динамо, но се сблъсква във въздуха с друг Ту-134 на височина 8400 м.
Пахтакор, 11 август 1979 г. (17 играчи и треньори, Ту-134)
Тимът лети за Минск за мач от шампионата на СССР срещу Динамо, но се сблъсква във въздуха с друг Ту-134 на височина 8400 м.

Алианса Лима, 8 декември 1987 г. (Fokker F27)
43-ма загиват - играчи, треньори, ръководители и фенове. Отборът се прибира след мач от вътрешното първенство. Инцидентът се случва в морето само на десетина километра от Лима.
Алианса Лима, 8 декември 1987 г. (Fokker F27)
43-ма загиват - играчи, треньори, ръководители и фенове. Отборът се прибира след мач от вътрешното първенство. Инцидентът се случва в морето само на десетина километра от Лима.

Национален отбор на Замбия, 27 април 1993 г. (De Havilland Canada DHC-5 Buffalo)
Националният тим на Гана лети за световна квалификация със Сенегал. Самолетът пада в море край бреговете на Габон. Загиват всички на борда.
Национален отбор на Замбия, 27 април 1993 г. (De Havilland Canada DHC-5 Buffalo)
Националният тим на Гана лети за световна квалификация със Сенегал. Самолетът пада в море край бреговете на Габон. Загиват всички на борда.

Чапекоензе, 29 ноември 2016 г. (BAe 146)Самолет BAE 146 със 72 души пътници и 9-членен екипаж, включително и бразилския футболен отбор Чапекоензе, се разбива малко преди да кацне в Меделин, Колумбия.
Чапекоензе, 29 ноември 2016 г. (BAe 146)
Самолет BAE 146 със 72 души пътници и 9-членен екипаж, включително и бразилския футболен отбор Чапекоензе, се разбива малко преди да кацне в Меделин, Колумбия.