Смразяващо забавна сатира на самодоволната, консуматорска клика на обявилите се за господари на Вселената нюйоркски брокери от 80-те години на миналия век. Заклейменият като сексистки роман на Брет Ийстън Елис "Американски психар" беше превърнат в незабравим филм от жена - режисьорката Мери Хармън. Крисчън Бейл достига върха на актьорския бизнес с нечовешки доброто си превъплъщение в кухия преуспял млад садист и експерт по поп хитове от 80-те Патрик Бейтман. Филмът предизвиква разнопосочни реакции при излизането си, но днес е модерна класика и културен феномен.
Безумно красив и меланхоличен noir шедьовър от братята Джоел и Итън Коен. Това е най-недооценения филм на гениалните сценаристи и режисьори. Били Боб Торнтън прави ролята на живота си като интровертен американски бръснар през 40-те години на миналия век. Филмът играе с жанрови кодове и стилове и силно напомня на екзистенциалния литературен диамант на Албер Камю "Чужденецът". Черно-бялата визия е болезнено прелестна - безнадеждността никога не е изглеждала толкова красиво.
Гангстерският магнум опус от бразилското режисьорско дуо Фернандо Мерейреш и Катя Лунд връхлетя голямото кино като могъща природна сила и се превърна в един от най-обожаваните филми на новото хилядолетие. Заснет за по-малко от четири милиона долара, този епичен разказ за престъпния живот из фавелите на Рио предлага някои от най-запомнящите се моменти в модерното кино. А младият и брутален гангстер, убиващ за поглед накриво и сресващ се с крива вилица, Малкият Зар /прекръстил се на Малкият Зе/ триумфално влезе в пантеона великите, очарователно отблъскващи, екранни психопати. Абсолютно непропускаем филм.
Един от най-силните и подценени филми на миналото десетилетие. Спайк Лий се дистанцира от любимата си расова тематика и благодарение на страхотния сценарий на Дейвид Бениоф успя да предаде нервната атмосфера на Ню Йорк малко след атентатa срещу града на 11 септември, 2001-а година. Едуард Нортън, Филип Симур Хофман и Бари Пепър правят велики роли като трима приятели от детинство, които днес се намират на драматично различни житейски пътища, обединени от урбанистичната сила на Ню Йорк.
Тричасовият експериментален шедьовър на датския палавник Ларс фон Триер е върховната провокация и един от най-добрите филми за миналото десетилетие. Никол Кидман играе Грейс - красивата и нежна персонификация на добротата, грижата и хуманизма, която е брутално потъпкана, изгаврена, използвана, насилена и унизена от шайка средностатистически американски селяни в забито на майната си планинско градченце.
Финалът на "Догвил" е безкомпромисен, триумфално-мизантропски и тревожно удовлетворяващ акт на класна гавра от страна на Ларс фон Триер с публиката. Заслужава си всяка секунда.
Стилизираното бижу на чудовищно талантливия режисьор Уес Андерсън предлага може би най-яката роля на титана Бил Мъри. Филмите на Андерсън се познават от половин кадър - неговият авторов почерк е навсякъде в сюрреалистичното морско приключение. Мъри води невероятен екипаж от класни изпълнители като Майкъл Гамбън, Джеф Голдблум, Уилям Дефо, Анджелика Хюстън, Кейт Бланшет, Оуен Уилсън и много други. Визията е безупречна, саундтракът е феноменален, всичко е перфектно в този уникален филм, припознат, анексиран и идолизиран от хипстърите по цял свят.
Всеки филм на майстора Мартин Скорсезе от периода 2000-2010-а година има място в подобна селекция, но "Авиаторът" лети на крилете на епичен размах, напомнящ за най-екстравагантните холивудски класики, комбиниран с модерна психологизация на сложни персонажи. Вторият филм на Скорсезе и Ди Капиро разказва за живота на мистериозния милионер, филмов магнат и пионер в авиацията Хауърд Хюз. Режисурата е величествена, изпълненията са убедителни и емоционално ангажиращи, атмосферата на ретро епохата е предадена по великолепен начин, ритъмът и стила са убийствено качествени. С една дума - Скорсезе.
Най-човешкият и реалистичен филм в тази селекция. "Отбивки" е история за сладко-горчивото пътешествие на двама мъже около 40-те - приятели от колежа, запазили отношенията си въпреки коренно различните пътища, по които са поели. Пол Джамати играе неуспял писател и винен ентусиаст пред разпад на личността, а Томас Хейдън Чърч е лежерен актьор-хедонист пред сватба с красива дама от богато семейство. Те се отправят на пътуване из винарските пътеки на Калифорния, което ще остане в съзнанието ви дълго време.
Мел Гибсън може да е религиозен фанатик, пияница, сексист и антисемит, но четвъртият му /и засега последен/ режисьорски филм "Апокалипто" е гениално екшън откровение. Руди Янгблъд играе Ягуарова лапа - млад ловец, който се сблъсква с кървавите последици от разпада на майската цивилизация през XVI век. Заснет в джунглата и изигран на мъртъв майски език, "Апокалипто" препуска със скоростта на свирепа пантера и успява да каже повече неща за природата на човека и алчността на съвременния свят от много сериозни драми. Приключенският екшън действа като могъщ адреналинов кик - трудно ще останете на едно място след като го изгледате.
Неописуемо велик шедьовър. Грандиозният опус на Пол Томас Андеръсн е “Гражданинът Кейн” на новия век и най-високо оцененото произведение от критиците за периода 2000-2010-а. Даниъл Дей-Луис е титаничен в ролята на мразещия хората предприемач Даниъл Плейнвю. Брилянтен манипулатор, корав кучи син и страхотен бизнесмен, но душата му е по-черна от петрола, който той дърпа от недрата на земята. Ако трябва да гледате един филм десет пъти вместо 10 различни, нека това да е “Ще се лее кръв”.