Всяка година, като част от активностите по кампанията "Алкохолът е лош шофьор", "Каменица" АД провежда национално представително проучване за навиците и нагласите на българските шофьори.
Според резултатите на изследването, реализирано от Gemius, oколо 77% от българите категорично се обявяват срещу шофирането след употреба на алкохол, но една трета (32%) от родните шофьори са били зад волана след консумацията му.
За почти половината от тях това се е случило през последния месец и основната причина (64%), която изтъкват за това, е че по тяхна преценка алкохолът, който са изпили, е под допустимото количество.
Въпреки че почти 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, повечето респонденти биха запазили известен неутралитет, ако техен познат иска да кара след като е пил.
40% от анкетираните заявяват, че обикновено не се намесват в такива ситуации или дори да се противопоставят, всеки сам решава за себе си.
"В радостта сме заедно, в нещастието сме сами - този извод е неизбежен предвид получените резултати, че водещите причини за пасивното поведение на хората в ситуации с нетрезви водачи са всъщност волеви - ние избираме да постъпваме така, т.е въпрос на себесъхранителни мотиви, а не толкова на лоши преценки.
С други думи, въпрос на отговорна солидарност към човека до теб независимо от цената на личния дискомфорт, особено когато става дума за здравето и живота", коментира Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.
"Все пак докладът от изследването дава повод и за оптимизъм, особено когато бъдат сравнени данните с изследвания от предходни кампании. Видно е, че в осезаемо по-висока степен хората показват по-добра осведоменост за законовите ограничения, свързани с шофиране след употреба на алкохол, както и за влиянието на алкохола върху преценките и реакциите на шофьорите. Също така нараства категоричността на нетърпимост към този проблем. Това показва безспорно, че кампаниите имат смисъл и си струват усилията", допълни г-н Йорданов.
Кампанията се провежда с подкрепата на посланика на Кралство Белгия Н. Пр. Франсоа Бонтан, а сред партньорите традиционно са основните институции и неправителствени организации, които имат отношение по темата: Министерство на вътрешните работи, Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение по пътищата, Съюза на българските автомобилисти, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", Български червен кръст и Lucky Drive.
"Кампанията „Алкохолът е лош шофьор" доказа своята социално отговорна роля и затова днес отново сме заедно - институции, бизнес и медии.
Заедно сме, за да привлечем новите водачи и младежите и да ги ангажираме с отговорността за шофиране в трезво състояние", заяви комисар Бойко Рановски - отдел "Пътна полиция"при Главна дирекция „Национална полиция".
Димо Димов, генерален директор на "Каменица" АД каза:
"През всички тези 9 години, откакто стартирахме кампанията „Алкохолът е лош шофьор", се убедихме, че шофирането в нетрезво състояние е проблем, който може да засегне всеки, независимо от неговото образование, професия, социален статус.
За да привлечем вниманието на всички тези хора, колкото и да са различни те, избрахме да говорим с езика на киното, защото всички ние обичаме филмите. Някои преживявания обаче трябва да останат на екрана, защото животът не е филм и всяка година стотици хора стават жертви на пътя. Всеки ден научаваме за нови инциденти и това, като че ли вече спира да ни прави впечатление.
Тук идва и нашата роля на социално отговорна компания - да говорим по темата, да предупреждаваме, да призоваваме към повече разум и отговорно поведение".
Димо Димов, генерален директор на "Каменица" АД
Началото на кампанията беше поставено на специално събитие пред медии и партньори с прожекция на "филма" със заглавие "Петък вечер".
"Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички - не карай пил!" е основното послание, под което протича кампанията, като призовава към разумно поведение и отговорност да не шофираме след употреба на алкохол.
Кампанията „Алкохолът е лош шофьор" ще продължи активно през месец ноември в различни комуникационни канали, в това число в ключови заведения в София, онлайн комуникация, външна реклама. Повече за филма "Петък вечер" можете да разберете на petakvecher.bg.