Министър в Холивуд

Министърът на туризма Николина Ангелкова е била в Холивуд на годишната церемония за връчването на наградите „Оскар”. Тази новина предизвика очакван интерес и въпроси дали това посещение е било финансирано от българския данъкоплатец.

Отговорът на министерството не закъсня и също беше очакван – пътуването е било лично и финансирано със собствени средства. Това, обаче, не е задължително добра новина за данъкоплатците.

Всъщност, оказва се, министър в Холивуд ни излиза много по-евтино от министър у дома. Да, ако закрием министерството на туризма и изпратим министър Ангелкова на бюджетна издръжка в Холивуд за вечни времена, то всички ние всъщност ще пестим пари.

Нещо повече, дори основните дейности (съответно разходи) на министерството да се запазят – най-вече за туристическа реклама, но също така и за някои административни функции като категоризацията на туристическите обекти, а просто премахнем разхода за администрацията на министерството, то пак ще сме на плюс.

Ето и данните:

Средно на ден Министерство на туризма изразходва по около 52 хил. лв. Функциите му са сравнително прости – голяма програма за реклама на туризма, по-малка програма за регулациите и администрация.

Водещата програма на министерството – "Развитие на националната туристическа реклама и международното сътрудничество в областта на туризма", гълта по над 37 хил. лв. на ден. Тук са рекламните щандове, кампании, форуми и презентации, официалния туристически сайт, журналистически турове и т.н.

При липсата на пазарен механизъм и на опит за каквато и да е оценка на въздействието, на практика е невъзможно да се каже кое от това е смислено и кое е прахосване. Разбира се, всичко това може да бъде рационализирано и финансирано от туристическия бизнес, но с народната пара винаги е по-лесно.

Втората основна програма на министерството, очевидно с известно чувство за хумор, е наименована "Подобряване на политиките и регулациите в сектора на туризма" - тук разходът за бюджета е около 8 хил. лв. на ден.

Иронията в името на тази програма е в това, че всъщност министерството с всички сили се опитва да влоши средата в сектора, като си намери още нещо за регулиране.

Последните примери в тази посока са следните:

1) да се регулира споделената икономика, разбирай да се ударят дигиталните платформи и свободното предлагане на услуги;

2) да се въведат минимални цени в нощувките в хотелите, разбирай опит за ограничаване на конкуренцията.

И двете идеи са класически за обществения сектор – от една страна се търси по-голяма роля на министъра в сектора (мечта на всеки бюрократ), а от друга се работи за защитаване на установените играчи от новите и по-гъвкави такива (предложението за цените например идвало от "бранша").

На практика регулаторните идеи на министерството не просто гълтат пари за да бъдат изработени, но после ще струват скъпо и на потребителите през ограничения избор и по-високите цени. Въпросните 8 хил. лв. на ден за подобряване на политиките са нищо в сравнение с цената от това "подобряване".

Последната програма на министерството е "Администрация", която струва на бюджета по близо 7 хил. лв. на ден.

Едно закриване на министерството, дори и при прехвърляне на рекламата (която по принцип трябва да се финансира от бизнеса) и на регулаторната политика (която е почти изцяло безсмислена)  в някоя агенция или дирекция, би спестило тези 7 хил. лв. на ден.

Можем спокойно да предположим, че дневният разход от вечната бюджетна ваканция на министър Ангелкова в Холивуд ще влезе лесно в тези рамки. Нещо повече, един вечно изпратен бюрократ на държавна издръжка в Холивуд е много трудно да бъде "захванат" от местния туристически бранш за някакви безумни регулации.

 

*Текстът е публикуван на сайта на Института за пазарна икономика

#1 Чинчила 12.03.2018 в 10:12:33

Добър коментар. Подобно явление в българския туризъм отдавна не се е появявало. Не че не е имало опити и преди това, ама Николинка ги слага всичките в малкия си джоб. Тотална некадърност на всички нива в министерството - от министърката до последната калинка. Непознаване на туристическия продукт както и спецификата на отделните пазарите. 15 млн бюджетни средства за национална реклама просто се изпаряват или потъват в джобовете на подставени рекламни фирми... И като капак на всичко Николинка продължава да ни стряска със снимките си в социалните мрежи.

#2 iii_krv 12.03.2018 в 20:51:30

Ма то това, че ако закрият министерството на туризма ще е по- изгодно за БГ данъкоплатците, за мен важи за всички други БГ министерства. Дори ако се закрие държавата ще ни е по- изгодно. Освен всичко друго, то държава дори и няма, а искат да я издържаме с данъците, които плащаме!

Новините

Най-четените