Много шофьори имат грешна представа за това какво означава ефективно управление на автомобила. Ако съдим по гонките, които се организират при най-обикновено придвижване от точка А до точка Б по родните пътища, явно под „ефективно" голяма част от българите разбират набиване на газ „до дупка", след което рязко намаляване, когато някой те „засече".
А всъщност да разчиташ основно на бързите си реакции в последния момент е точно обратното на умно шофиране.
Затова и целта на предизвикателството „Стани господар на пътя", в което се включиха потребителите на мобилно приложение Shell през юли и август, беше именно да възнагради онова, което в действителност е „добро и ефективно" при шофирането.
Приложението Shell използва данните за придвижването през GPS-a на телефона на съответния шофьор. В класацията, съпътстваща състезанието, участниците можеха да следят как се класират най-добрите шофьори по параметрите „ефективност" и „изминато разстояние". От значение за класирането по-нагоре беше броят изминати километри, минималното използване на спирачките, плавният начин на вземане на завоите - и всичко това изчислено чрез така наречените XP точки.
По тези параметри победителят в предизвикателството, обявено в секция Shell Drive на мобилното приложение Shell тази година, не се оказа някой печен шофьор с дълъг стаж, а... младо момиче, което шофира едва от година.
Забравете за предразсъдъците, че жените не са добри зад волана.
20-годишната Сандрина Захариева има книжка отскоро, но за година е навъртяла 60 000 километра „стаж" - толкова, колкото някои градски шофьори трупат за две, че и три години. А само в рамките на двата месеца от „Предизвикателството" на Shell, тя изминава почти 10 000 км.
Но къде пътува толкова една студентка втора година, която учи „Приложна информатика" в УНСС?
„Ходих два пъти до морето, до Гърция, до Велико Търново... Живея в Нови Искър и само един ден отиване и връщане до Студентски град ми е 60 км. С допълнителното каране по работа на ден ми се събират по около 100 км изминат път. За участието в „Стани господар на пътя" си измислях и различни поводи да пътувам", разказва Сандрина на чаша кафе в Shell на бул. „Цариградско шосе".
Сандрина обяснява, че обожава да шофира, това ѝ е нещо „като хоби" и го прави „за забавление".
Всъщност още от най-малка тя е свикнала да е „зад волана", благодарение на баща си, от когото е наследила страстта към автомобилите. „Той ме е учил цял живот как да карам, как да вземам завоя плавно по-отрано, как да се придвижвам ефективно и без напрежение".
След като се класира на първо място в състезанието „Стани господар на пътя", Сандрина получава голямата награда, която би развълнувала всеки страстен почитател на спортните коли - пътуване до фабриката на Ferrari в градчето Маранело в близост до Модена, Северна Италия.
Производственият център на иконичната марка представлява „кухнята", където се създават спортните модели на Ferrari, и - под строга конфиденциалност - новите състезателни болиди.
В Маранело се намира и музеят на Ferrari, в който се съхраняват различните двигатели на марката, и където може да се проследи историята на производството до днес.
Освен разглеждане на фабриката и на музея, наградата на Сандрина включва и възможността да тества два от най-новите спортни автомобила Ferrari.
Заедно с професионален инструктор, тя сяда зад волана на новото Ferrari 812 Superfast, което се отличава със страховитите си 800 коня, както и на „по-бавния" нов модел Ferari 488 GTВ, който е „само" 670 к.с.
В Маранело се намира и централата на едноименния екип на Ferrari за Formula 1, затова и Сандрина шофира на същата онази 3-километрова писта с всевъзможни завои, на която се тестват и новите болиди.
Именно там състезателите на Ferrari понякога тренират. На същата писта уменията си изпробват и собственици, и колекционери на стари болиди, които се съхраняват във фабриката.
Какво е усещането да си зад волана на свръх-автомобил като Ferrari 812 Superfast?
Според Сандрина е „прекрасно". „На първата обиколка ми беше притеснено. Това е много мощна кола, но се оказа много лесно да се кара". И тя самоуверено добавя, че „много бързо се свиква".
За автомобил, който ускорява за под 3 секунди, тя е изненадана основно от стабилността при шофирането. Ferrari 812 Superfast „доста трудно може да загуби контрол".
„Аз вдигнах максимално 197 км/час. Имаше обратни завои, които можеш да минеш с 80км/ч и колата не поднася... Разбрах по-късно с колко съм карала - отвътре в колата ни заснемаха на видео, иначе нямах време да си гледам километража".
Според нея тест-драйвът на новите автомобили на Ferrari, който включва и шофиране по полигон, я е научил на няколко нови трика за по-бързо и ефикасно шофиране, като например „малко по-късно и по-силно да натиснеш спирачката, за да може по-рязко да влезеш в завоя и после по-бързо да ускориш".
Вероятно за спортен автомобил със стабилността на Ferrari това е добър съвет, но дали е съвет за шофиране по българските пътища?
Според Сандрина, за да си добър шофьор изобщо, основното качество, което трябва да развиеш, е предвидливост. Трябва да се досещаш какво ще направят другите участници в движението, преди да са го направили, за да можеш да реагираш по-отрано.
Тя вече може да даде и съвети и за по-спокойно шофиране.
„Гледайте по-обширно пътя, на всички посоки, предвиждайте, не е нужно в последния момент да се спира и да се реагира. Спокойствието зад волана идва с плавното шофиране. Натискането рязко на спирачките не само е рисковано, но и вдига разхода на гориво - нещо, което добрият шофьор може да си спести".