52 на сто от българските тийнейджъри са били изложени на крайно съдържание онлайн

52% от българските младежи на възраст 14-19 г. са били изложени на крайно съдържание онлайн, като 30% от тях са попаднали на този тип материали по случайност. Това показва национално представително проучване, част от националната кампания "Намери друг начин".

Проучването е проведено сред 1018 респонденти на възраст 14-19 г. чрез персонално интервю, в периода април - юни 2019 г.

Резултатите показват, че между 12% и 16% от младежите одобряват онлайн съдържание, демонстриращо омраза или агресия.

Според авторите на изследването по-голям проблем идва от пасивното и безкритично "консумиране" на такъв тип съдържание. В данните от проучването се вижда, че това се свързва с по-високи равнища на одобрение сред младежите на призивите за насилие или крайни действия.

Тези послания изместват фокуса от търсенето на решения на действителни обществени проблеми, като водят до противопоставяне и поляризиране на общественото мнение, без обективна и базирана на факти дискусия.

Изследването се фокусира върху редица нагласи сред младите хора по отношение на онлайн съдържанието, с което се сблъскват, както и факторите на влияние при формиране на тяхното мнение по важни обществени въпроси. Основен акцент е доколко те са били изложени на крайно съдържание в онлайн пространството, приканващо към агресия и омраза срещу определени обществени групи, и как биха се отнесли към подобен тип послания.

Според авторите на изследването целта е да се насърчи критичното мислене и гражданската активност сред младите хора.

В рамките на кампанията, в периода септември - октомври 2019 г. са били проведени също така и пет фокус-групи с по 10 младежи на възраст 14-18 г. (8-12 клас) и 3 фокус-групи с учители на ученици в тази възраст, в Пловдив, Враца, Кюстендил, София-град, както и с членове на Младежки панел към Националния център за безопасен интернет.

Кампанията "Намери друг начин" се финансира по Програма за овластяване на гражданското общество към Фонд "Вътрешна сигурност" на Генерална дирекция „Миграция и вътрешни работи“ на Европейската комисия и ще продължи през 2020 година.

Чрез серия от видеа и креативно съдържание в социалните медии, поднесено по ангажиращ за младата аудитория начин, както и чрез практически обучения с учители, кампанията цели да развие необходимите умения на младите хора за оценка на информация и разпознаване на крайно съдържание онлайн, а също и социалните им умения и емоционална интелигентност, така че да общуват по-ефективно и пълноценно помежду си въпреки различията си и да дискутират градивно и аргументирано.

Основен елемент на кампанията ще бъде и насърчаване на гражданската активност на младите хора чрез показване на добри примери за ангажираност. Кампанията се изпълнява от комуникационна агенция Intelday Solutions в партньорство с Център за изследване на демокрацията и Фондация „Приложни изследвания и комуникации“

Новините

Най-четените