Според министъра на образованието Красимир Вълчев нито един ученик няма да бъде ощетен на матурата по български език и литература заради спорната 17-та задача.
В ефира на bTV министърът определи заданието като "формално неуместен текст", но подчерта, че според него в задачата няма грешка.
Вълчев каза още, че е допуснато да има неподходяща задача заради малкото на брой експерти, които предварително гледат изпитните материали. Той посочи, че МОН не е застраховано от подобни случаи.
Министърът уточни, че се работи по подобряване на организацията и тази година материалите са прегледани от един експерт повече.
Той обясни, че проверките се извършват от най-добрите специалисти езиковеди от БАН и Софийския университет. Според него обаче задачата не е имала за цел да подведе учениците.
Учениците, които са отбелязали "лесно допустим" като грешка, също ще получат точка на този въпрос от матурата. Припомняме, че в спорната задача учениците трябваше да открият 14-те грешки в кратък текст.
Някои обаче откриха 15 грешки като допълнителната грешка според тях е, че думата "леснопреносим" се пише слято. Според специалисти езиковеди правилното изписване на думата е спорно.
На въпроса как оценява резултатите от матурите след 12-ти клас, Вълчев заяви, че не си прави илюзии, че ще има подобрение от само себе си.
За него най-тревожна е тенденцията, че учениците могат да четат текстовете, но не могат да ги осмислят.
Образователният министър все пак посочи, че не може да става въпрос за историческо дъно и че разликите в успеха са в рамките на статистическите отклонения.
По въпроса за висшето образование Вълчев обясни, че вече се работи в посока намаляване на приема и се прави преструктуриране към професионалните направления, където се очаква недостиг.
Освен това ще има мораториум върху разкриването на нови ВУЗ-ове и преструктурирането на стари такива. Това обаче ще е временна мярка, докато не се приеме Националната карта за висшите учебни заведения.
Университетите ще останат автономни по отношение на академичното, финансовото и административното управление, но целта е да си партнират активно с МОН.