Лазар Лазаров ще бъде обвинен заради АМ "Марица"

Бившият директор на АПИ Лазар Лазаров е разследван по сигнал за безстопанственост във връзка с поръчка за АМ "Марица". Това обяви говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова ден след като ДАНС и прокуратурата обискираха сградата на агенцията.

Разследването тече още от 17 септември 2016 г. за изхарчването на над 50 милиона лева в "абсолютно нарушение на закона" по думите на Арнаудова. Прокуратурата е работила по сигнал на депутатите от БСП Кирил Добрев и Жельо Бойчев и по втори сигнал за нередности, постъпил през Европейската служба за борба с финансовите измами ОЛАФ.

Арнаудова обяви, че италианската строителна компания "Кооператива Муратори § Чементисти - Чи Ем Ди", която работи по изграждането по лот 1 на АМ "Марица" от 2011 г., е провела среща с тогавашния директор на АПИ Лазар Лазаров през юли 2014, като е предупредила, че ще се наложи стабилизиране на почвата в района на строителството заради форсмажорни условия. От дружеството са посочили, че ориентировъчната сума на това стабилизиране ще бъде около 50 милиона лева.

"На служителите в АПИ е възложено да започнат процедура с тази прогнозна стойност. Печели „Пътища - Пловдив" в съдружие с благоевградската компания "Агромах". В рамките на около 2 месеца са извършени някакви дейности, но това не е изграждането на пътя. Платени са точно 51 млн. лв. Количествено-стойностна сметка не е изготвена, няма и никакви документи", каза Румяна Арнаудова.

До 2014 г. "Пътища Пловдив" АД е управлявана от двамата синове на бизнесмена Георги Гергов - Тодор и Цветомир. През март 2014 г. Гергов продаде бизнеса си на собственика на "Агромах". Договорът по поръчката за укрепване на почвата е сключен през юни 2015.

"Считано от посочените дати, Георги Гергов лично и свързани с него лица нямат отношение под каквато и да било форма нито към управлението, нито към собствеността на „Пътища Пловдив", се казва в писмо на пловдивския социалист.

От 2013 до 2014 г. Лазар Лазаров беше изпълнителен директор на "Панаир Пловдив", контролиран от Гергов (доскоро - член на ИБ на БСП). Лазаров се върна отново на поста в АПИ през август 2014 г. - този път назначен от служебния вицепремиер Екатерина Захариева. През ноември 2016 г. той подаде заявление за напускане на УС на АПИ "по лични причини" малко след оставката на кабинета "Борисов 2", като посочи, че се чувства "част от екипа на правителството" и смята за редно да се оттегли.

По информация на "24 часа" допълнителната поръчка по лот 1 е предложена от инж. Цвета Тимева - бивш директор дирекция "Изпълнение на проекти по ОП Транспорт и Кохезионен фонд" в АПИ.  В момента Тимева е секретар по регионалното развитие на президента Румен Радев.

"За първия лот на изграждането на "Марица", има проведена открита обществена поръчка за възлагане на допълнителни дейности по лот 1. Тази открита обществена поръчка е на най-ниска цена. Поръчката е предложена за изпълнение експертно, както се прави всеки път - с доклад от директора на дирекция ОП "Транспорт" до УС на АПИ. Не е еднолично решение на инж. Лазаров или някой друг", каза бившият регионален министър в кабинетите на ГЕРБ Лиляна Павлова пред журналисти в Народното събрание.

Автомагистрала "Марица" беше довършена през октомври 2015 г. Строежът на магистралата започва още през 1979 г., като до 1991 г. са пуснати в експлоатация близо 20 км.

"Качеството на този участък от магистрала Марица е "слаб 2". Няма съоръжение, в който да не ти подскочи автомобилът. Освен това се наложи да затворят магистралата на два пъти, защото имаше некачествено изработен насип и този насип се цепи", коментира в интервю за "Хоризонт" Румен Йовчев, бивш директор на Браншова камара "Пътища".

Новините

Най-четените