Здравният министър проф. Костадин Ангелов представи сертификата за ваксинация срещу COVID-19, както и функционалността на електронното здравно досие.
Сертификатът ще се връчва при поставяне на втората доза от препарата от личния лекар или през електронното здравно досие.
В него ще се вижда кой е поставил ваксината, на коя дата, кода и партидния номер на ваксината, нейното търговско неименование и в коя държава е била поставена. На сертификата няма да има подпис и печат, като той е се генерира автоматично от системата, за да не се допускат злоупотреби.
Има вече и мобилно приложение, където сертификатът да бъде проверем и през мобилен телефон чрез QR код.
"На граничните пунктове, ако има изискване за поставена ваксина, сертификатът може да бъде проверен през QR код. На този етап няма такова изискване", коментира здравният министър.
"Това, което е важно днес, че електронният сертификат вече е факт. Всеки един ваксиниран български гражданин може да го получи по два начина. Единият от тях е чрез електронен подпис. Тези, които нямат електронен подпис, от 1 февруари - могат да получат сертификата от личните си лекари, които имат достъп до пациентското им досие", заяви министър Ангелов.
Министърът говори и за електронното здравно досие. Там ще бъдат съхранявани данни за всички прегледи, направления и рецепти на пациентите.
Достъп до такова досие ще има всеки, който разполага с електронен подпис, а досиетата ще могат да се разглеждат и от личните лекари.
На брифинга бе дадена информация и за електронните направления, които се очаква да бъдат надградени в края на март. По думите на министъра това ще позволи издаване на електронно направление за всички диагностични процедури, които са в обхвата на доболничната медицинска помощ.
"Целта е да улесним всички в системата на здравеопазването. Дигитализацията на здравната система е приоритет", коментира още той и допълни, че без електронен подпис няма да има достъп до електронното досие.