Едва 14% от българите определят отминаващата година за България като добра, но пък за сметка на това близо половината гледат по-скоро с оптимизъм към следващата. Това са част от изводите от проучването на Изследователски център "Тренд" за нагласите на българите за отминаващата 2021 г. и предстоящата 2022 г.
Проучването е направено по поръчка на в. "24 часа" сред 1009 пълнолетни български граждани между 1 и 7 декември.
Данните показват, че въпреки всички неприятни моменти от 2021 г. 55% от сънародниците заявяват, че са били щастливи през нея. От "Тренд" отбелязват, че най-младите в най-голям дял заявяват, че са били щастливи (близо три четвърти), докато тези над 70 години по-скоро не са били щастливи през изминаващата година.
Оттам правят сравнение с предишните си проучвания за 2019 г. и 2020 г., което показва, че сега настроенията за изминаващата година са по-положителни спрямо миналата, но и по-малко щастливи сравнено с 2019 г.
В година доминирана от пандемията, икономическа несигурност и политическа нестабилност, логично само 14% от българите заявяват, че 2021 г. беше добра година за България, докато 79% са на мнение, че годината беше лоша за страната ни.
Тук пандемията оказва наистина силно влияние, като това се вижда от близките стойности в отговорите за тази и за 2020 г., но рязката разлика с периода 2017 - 2019 г.
За сметка на това, в личен план, макакр и лек превес вземат положителните оценки - 46% оценяват годината като добра, докато 42% като лоша. И тук регистрираме същата демографска динамика, като при щастието - по-младите и по-богатите в по-сериозни дялове заявяват, че годината им е била добра.
В личен план, нивата на оптимизъм са по-високи. Повече от половината (52%) анкетирани заявяват, че очакват една по-добра 2022 г. в личен план, а 18% - по-лоша.
Оптимистичните нагласи, както за България, така и в личен план са на отчетливо по-високи стойности, в сравнение с очакванията през миналата година по това време. Явно в края на 2021 г. виждаме по-близо краят на един труден период, както за страната ни, така и за всеки един от нас, отбелязват още от "Тренд".