Служебният министър на транспорта Георги Тодоров е освободил Григори Григоров и Никола Василев от постовете им на председател на Борда на директорите на БДЖ и изпълнителния директор на БДЖ, съобщават от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщения.
Цитираните мотиви за кадровите промени са свързани с влошаването на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г.
Според изнесените в съобщенито данни само от началото на годината досега в графика на БДЖ са регистрирани 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози, а силно влошеното състояние на подвижния състав и лоша организация при товарните превози, са довели до отлив на товародателите.
"БДЖ-Пътнически превози" ЕООД от години изпитва липса на изправен подвижен състав, като в същото време са забавени изпълненията на ремонтните програми на мотрисни влакове и модернизацията на локомотиви. Също така изготвената поръчка за доставката на 15 електрически локомотиви Siemens "Smаrtron" е в отклонение на европейските изисквания за оперативна съвместимост и националния план за внедряване на системата за управление на влаковото движение (ERTMS)", се казва още в мотивите за освобождаването на двамата.
Междувременно се цитират и редица "нередности и административни нарушения" в проведените обществени поръчки от "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД за ремонт на вагоги и за охрана.
Едно от най-фрапиращите е сключването на договор за ремонт на 15 вагона с частния жп завод в Дряново, без БДЖ да обяви процедура по Закона за обществените поръчки.
Цялата стойност на договора възлиза на над 30 млн. лв. с ДДС, което на практика означава, че ремонтът на един вагон с ДДС излиза по над 2 млн. лв.
Тази вагони са произведени в средата на 80-те в същия завод в Дряново, когато той е бил държавна собственост. Към момента обаче предприятието няма авторски права върху вагоните, което означава, че реновирането им може да бъде извършено и от друг вагоноремонтен завод. Освен това за парите, които се плащат за ремонта на един вагон може да бъде купен чисто нов с по-добри параметри.
Друг скандален договор, подписан от ръководството на БДЖ дни преди служебното правителство да бъде назначено от президента Румен Радев, е за охрана на обекти на националния жп превозвач в цялата страна с частна пловдивска фирма, въпреки че държавната компания има собствено звено за охрана. Договорът също е на стойност близо 30 милиона лева за срок от 5 години.
Проверките на цялостната документацията също така отчитат наличие на неверни информации и необосновани действия за провеждане на открити процедури, което се отнася до целесъобразността и прозрачността на проведените поръчки.
От министерството на транспорта отчитат като важен фактор за некомфортното пътуване за ползвателите на услугите, предоставяни от БДЖ, е и занижената хигиена във влаковете, като там не се спазват неспазването на минималните изисквания за качество, съгласно Регламент (ЕС) 1371/2007.
Отчита се загуба на основни товародатели, непогасени задължения към Национална компания "Железопътна инфраструктура" за инфраструктурни такси и електрическа енергия, както и неизпълнение на ремонтни програми.