Световният гигант Coca-Cola е постигнала споразумение с британската компания Whitbread за закупуването на веригата кафенета Costa, а цената на сделката възлиза на 5,1 млрд. долара, пише Reuters.
Покупката е единодушно одобрена от Борда на директорите на Whitbread, според които това ще е изключително печеливша сделка за акционерите на Costa.
По думите на Алисън Бритайн, изпълнителен директор на Whitbread, продажбата е "уникална стратегическа възможност за комбиниране на бранда Costa със световния обхват, продуктови и дистрибуторски възможности на Coca-Cola".
"Топлите напитки е един от малкото останали сегменти в целия сектор на напитките, където Coca-Cola няма световен бранд", гласи част от изявлението на Джеймс Куинси, президентът и главен изпълнителен директор на Coca-Cola.
Сделката беше неочаквана, тъй като Whitbread под натиск на инвеститорите си едва наскоро обявиха, че имат намерение да отделят Costa в отделна компания в рамките на две години.
Натискът дойде, след като хедж фондът Elliott Advisors стана най-големият акционер в компанията и заговори за разделянето на активите й. В крайна сметка обаче очевидно от Coca-Cola са проявили сериозен интерес, което е ускорило самата сделка.
Според експерти предложената от Coca-Cola сума надвишава очакванията за стойността на веригата кафенета със 700 млн. паунда (911 млн. долара). Както самата Алисън Бритайн коментира сделката - компанията й е получила висока оферта за такъв тип вериги кафенета.
След новината за сделката акциите на Whitbread се понижиха с около 17.5% при отварянето на европейските пазари днес сутринта.
И за двете страни това може да се приеме като добра сделка. От една страна, компанията майка Whitbread получава за Costa на цена, 16 пъти по-висока от годишната печалба на веригата (преди данъци, лихви и разходи по поддръжка). Те се сдобиват с марката през 1995 г., когато в нея има едва 39 заведения. Цената на сделката тогава е едва 19 млн. паунда.
В момента това е втората най-голяма верига кафенета в света след Starbucks с общо над 2400 отворени обекта само във Великобритания и още 1400 международни обекта в общо 32 страни, включително и България. Същевременно Costa започна търговска експанзия и към Китай.
До голяма част това обаче се дължи на факта, че конкуренцията в бранша нараства постоянно с опитите на Starbucks да влезе по-стабилно на европейския пазар и с развитието на други европейски брандове като Cafe Nero.
С придобиването на Costa от търговски гигант като Coca-Cola обаче това ще подсигури на марката възможност за развитие и много нови инвестиции, които да предпазят позициите й на европейския пазар и да дадат напредък в позиционирането и на Изток.
Допълнително с това така Coca-Cola продължава със стратегията си да разделя активите си в различни клонове на бранша с безалкохолните напитки, което да помогне на компанията да стъпи по-здраво, в случай че бъдат приети новите предложения за налагане на допълнителна данъчна тежест върху захарта в различните продукти.
Въпреки водещата пазарна позиция на Coca-Cola в бранша, компанията би пострадала немалко от въвеждането на такива регулации. Затова и тя търси възможности за навлизане на нови пазари.