МРРБ ще въведе електронни винетки и специално приложение, с което потребителите да следят пътната обстановка в реално време, съобщи регионалният министър Лиляна Павлова във Варна.
В момента винетките вкарват в хазната около 200 милиона лева на година, а за поддържане на пътната инфраструктура са нужни поне още 600 милиона лева на година. Поради това, обясни Павлова, е разработен нов модел на събиране на пътни такси заедно със Световната банка.
Водещият принцип е „който цапа най-много, плаща повече", тоест изминатото разстояние, а не времевият период, както е сега. „Целта е този, който най-много пътува, който най-много руши пътищата да плаща повече, което налага смяна на досегашната система и да се плаща за изминато разстояние", обясни Павлова.
Например, чужд ТИР преминава цялата територия на България за 10 евро, а през всички останали държави, само за един голям участък, плаща по 100 евро. „Несравнимо е 10 евро в България на фона на 100 евро в Европа и ние трябва да уеднаквим. Такава е и европейската директива", подчерта тя.
Тол такса ще заплащат само товарните автомобили над 3,5 тона, а леките коли ще продължат да използват винетка, която ще заплащат за време - седмична, месечна, годишна.
Тя ще стане обаче електронна, което ще реши проблема със събираемостта на приходите от винетки. Павлова уточни, че сегашните хартиени стикери се отлепят и лепят на други автомобили, а електронните винетки ще пресекат тези злоупотреби. Очаква се тази система да заработи най-рано през 2018-та година.
Приложение за трафик
Приложението, което се очаква през октомври, ще е напълно безплатно за всички видове смартфони, таблети и компютри. Разработено е със софтуера ЛИМА на Агенция „Пътна инфраструктура" със 100% европейско безвъзмездно финансиране. Освен информация за затворени пътища, задръствания и катастрофи, апликацията ще има и възможност за обратна връзка с хорана.
„В момента Facebook е платформата, в която се пускат снимки или оплаквания, сега даваме възможност всеки пътуващ да пуска сигнал, който ще се проверява, за да може и ние да имаме обратна връзка, за да може пътуващите да казват там ли е снегорина и дали чисти, ремонтират ли се дупките, отворен ли е пътят или не. Искаме да бъдем по-отворени към хората",изтъкна Павлова.
При катастрофа или обръщане на автомобил, сигналът ще се подава автоматично към спешния телефон 112 и в ситуационния център на АПИ. В бъдеще системата ще се свърже с МВР и спешните екипи на Министерството на здравеопазването в страната.
„Стараем се да въведем иновативни технологии и мерки. Защото с изградените вече 300 км нови магистрали , с рехабилитацията на магистралите „Тракия" и „Хемус", подобрените пътни условия по републиканската пътна мрежа, се създават сериозни предпоставки за високи скорости, които от своя страна довеждат до много тежки пътно-транспортни произшествия", обясни тя.