С 66% по-малко са полети, извършени през 2020 досега. Това ще отчитат от Международната асоциация за въздушен транспорт при навлизането в последното тримесечие от годината. В момента полетите все още са малко, а надеждите на превозвачите за по-малки загуби се опровергават.
"Туризъм, знаем - март, април, май - нямаше. Там говорим за спадове в полетите около 90%, което досега никога не е било. След което лятно време започнаха да се възстановяват, но реално чартърни полети - изключително ниски спадове, нискобюджетни линии - спадове, редовни авиолинии - спадове", коментира пред Нова телевизия Константин Занков от Интитута за анализи и оценки в туризма.
По думите му дори през август, който е известен като най-ваканционния месец, спадат в използването на въздушен транспорт е бил с около 75% в сравнение със същия месец на 2019 г.
Според данните на Интитута за анализи и оценки в туризма огромните загуби са довели редица авиокомпании до ръба на фалита, след като коронавирусът промени поведението на пътниците. Това все още не се е променило и също създава проблеми.
"Това, което виждаме последно време, са едни много засилени резервации в последната минута. Тоест, пътешествениците започнаха да пътуват повече, не само в собствените си страни, а и навън, но резервациите са винаги в последния момент, което е много трудно за самите предприемачи в авиоиндустрията - да могат да планират своите приходи, какви машини, как да летят и така нататък", обясни Занков.
По негови думи някои от най-големите летища в света са затвориили цели терминали, а други са останали празни.
"За да оцелеят, превозвачите оптиват да се адаптират като предлагат гъвкави условия. Като анулация на полет в последния момент, възстановяване на сума, смяна на дата. Повечето от тях разчитат на финансова помощ от държавата си, други - като Сингапурския национален авиопревозвач пък, проявиха изклютичелна изобретателност и предложиха на клиентите си "полет за никъде". Трае около три часа, като самолетите излитат и кацат на същото летище. Идеята е всеки, на когато липсва пътуването със самолет, да може да му се наслади. Както и да се поддържат машините, оставени прекалено дълго време на земя", обяснява експертът.
"Хората ще пътуват по Коледа и нова Година, но в България. Не за ски ваканции, а съотвенто говорим за балнео и спа туризъм, културно-познавателен, къщи за гости, алтернативни форми на туризъм, малки семейни хотели. Говорейки си за зимния сезон, очакваме около 400 хиляди чуждестранни туристи по-малко тази година. Като цяло, предимно настаняванията, които виждаме, ще бъдат от съседни държави", обяснява още Занков.
Той обаче не се наема с това да направи прогноза кога въздухоплаването ще се върне към предните си нива.