На българските потребители трайно и систематично се създава образа на овце, които са мотивирани единствено от фактора цена. И за да е още по-драматична картината от време на време се подклаждат и страховете на това стадо за двойните стандарти в качеството на храните у нас и в чужбина.
На този фон изследването на Алфа Рисърч според което 65% от потребителите се ориентират по търговската марка, когато избират каква бутилирана вода да си купят изглежда направо невероятно, но всъщност не е.
България е една от малкото страни в Европа, в която в сектора на минералните води има така ярко утвърдени на пазара марки, което не може да се каже за Гърция, например.
Цената се явява едва трети фактор за избора на водата, която се пие - с 10% - след находището, което като важно определят 12% от запитаните.
Над 2/3 от хората между 18 и 50 г. казват, че пият повече от 1 литър вода дневно, а над 90% от запитаните купуват бутилирана вода, което означава на практика всички активни хора.
Този потребителски избор е логичен, тъй като той е плод на маркетинг усилията на големите компании на пазара, които системно развиват марките си и респективно портфолиото около тях. Водата няма цвят, няма мирис, затова там всичко е бранд, опаковка, имидж.
Това, че българите не се интересуват от нещата, които потребяват, е един от големите митове, с които живеем.
Храната, напитките, посрещането на гости са тясно свързани с бита на хората у нас, а темите за здравето, за качеството на живота, са темите на бъдещето навсякъде по света.
Все повече хора отделят средства и време, за да се поддържат, да живеят здравословно и да потребяват качествени неща.
Можем ли да зачеркнем марките и да кажем, че виното е вино, хлябът е хляб, а водата е вода? Във време, в което Apple е култ, конкуриращ християнството - трудно.
Китай произвежда много телефони, но Apple е повече от made in China, а Samsung - повече от “направено в Южна Корея”.
Това, че новите потребители (т. нар. милениъли) не са лоялни към брандовете и са склонни да експериментират, е едно, но не означава отказ от марките изобщо. Защото марката не е просто името от рекламата - марката е качество, инвестиция, платени данъци, добавена стойност.
Всеки може да си сипе вода от кладенеца в Хисаря, или да си направи младо вино - но дали то ще е Божоле нуво?