Стотици милиони срещу имидж: Истината зад парите на арабските авиокомпании във футбола

Познавате марката Emirates, дори и никога да не сте пътували в ОАЕ. Ако има една авиокомпания, която да може да се нарече "футболна", то без съмнение е Emirates, чието лого е на фланелките на клубове от Англия, Испания и Италия. И на най-видното място на стадиона на Арсенал.

Компанията харчи за футбол 150 милиона евро годишно

Emirates е партньор на Реал Мадрид от 2011 г., а през 2013 г. името на авиокомпанията се появи на екипа на мадридчани. Настоящият договор е до 2022-ра и осигурява на "кралете" 70 милиона евро на година. Едва ли е нужно да споменаваме, че това е най-тлъстият спонсорски договор в световния футбол. За сравнение - Манчестър Юнайтед получава от Chevrolet по 62 милиона евро годишно, Барселона - 55 милиона от Rakuten и т.н.

Emirates е основният спонсор и на Арсенал. Първият договор беше подписан през 2004 г. (за 15 години на стойност 100 милиона паунда), а миналия февруари споразумението беше удължено. До края на сезон 2023/24 Emirates ще плати на клуба 200 милиона паунда.

Благодарение на връзката си с "артилеристите", компанията се утвърди стабилно на "Хийтроу" - летището с най-висок пътникопоток в Европа.

Влиянието й на второто по този показател - "Шарл де Гол" в Париж - също е огромно заради договора с ПСЖ. Той носи на клуба по 25 милиона евро на година.

Милан си сътрудничи с авиокомпанията от 2007 г., а през 2014 г. страните подписаха договор за пет години на стойност 85 милиона евро.

Emirates е основен спонсор и на турнира за ФА къп. Сделката бе сключена през 2015 г. за 10 милиона паунда на сезон.

През 2006 г. Emirates стартира първия директен полет от Хамбург до Дубай и веднага стана спонсор на Хамбургер. Сега отборът е във втора Бундеслига, но получава около 7 милиона евро от авиокомпанията годишно. Контрактът е валиден до края на настоящия шампионат.

Компанията спонсорира още Бенфика, Олимпиакос, Ню Йорк Космос и Азиатската футболна конфедерация.

Присъствието на Emirates в спорта не се ограничава само до футбола и в спонсорското й портфолио ще откриете още тенис (US Open, Ролан Гарос), моторни спортове (Формула 1), голф, ръгби, конни надбягвания, крикет и др.

Първият футболен договор е с Челси

Арсенал не е първият лондонски клуб, който работи с Emirates. През януари 2001 г. Челси обяви договор с авиокомпанията за 4 сезона на стойност 24 милиона паунда. По това време в британския футбол повече даваше само Vodafone - 30 милиона годишно на Манчестър Юнайтед.  Споразумението предвиждаше бонуси за добри резултати и обмяна на опит - експерти от Челси обучаваха таланти в Близкия изток.

Именно тогава от компанията добавиха "fly" към името си. "Когато се обвързахме с Челси, наше проучване бе показало, че има клиенти, които смятат, че Emirates е името на страната, а не на авиокомпанията. Така се появи слоганът Fly Emirates", казва  Ашфак Шах, бивш директор на връзки с обществеността и комуникациите.

Според Шах, спонсорството е било необходимо, за да се повиши разпознаваемостта на Emirates Airlines на нови пазари (в конкретния случай в Лондон). "Тогава имаше смисъл да печелим пазарен дял в Европа, за да превърнем Дубай в по-привлекателно място за европейските туристи. В същото време се опитахме да убедим пътниците от Близкия изток да летят до Европа с помощта на нашата компания. Футболът се превърна в обща страст на Европа и Близкия изток", казва той.

В началото на новия век Emirates имаше шест полета до Великобритания на ден. Днес са най-малко осем само до Лондон…

Договорът с Челси приключи в края на сезона 2004/05, а страните не се споразумяха за удължаването му. По време на партньорството Челси стана шампион, спечели Купата на Лигата и два пъти достигна до полуфиналите на Шампионската лига.

Emirates отлита от ПСЖ. Това не е просто бизнес, а и политика

През следващия сезон компанията ще се оттегли от ПСЖ, който спонсорира от 2006 г. Според настоящия договор, клубът получава по 25 милиона евро годишно.

Според Bloomberg причините са две. Първо - в клуба са настоявали за повече пари след привличането на Неймар и второ - сложните държавни отношения между ОАЕ и Катар. Както е известно, от 2011 г. парижани са собственост на Qatar Sports Investments. През 2017-а пък ОАЕ и три други държави, включително Саудитска Арабия, прекратиха дипломатическите си отношения с Катар, като обвиниха Доха за подкрепа на тероризма и намеса в техните вътрешни работи.

Нещо повече - от Emirates обмислят и друг удар по ПСЖ, отклонявайки средствата си към вечния съперник Олимпик Марсилия.

Най-важното за Emirates накратко

  • Emirates Airlines е държавна авиокомпания. Тя се управлява от Emirates Group, която е собственост на правителството на Дубай.
  • Авиокомпанията е създадена през 1985 г. от политическата върхушка на Дубай за развитието на туризма и инфраструктурата на ОАЕ.
  • На 25 октомври 1985 г. Emirates извършва първите полети от Дубай до Карачи, Ню Делхи и Бомбай само на два самолета - Boeing 737 и Airbus 300 B4, взети под наем.
  • Днес паркът на Emirates включва около 270 машини и 160 дестинации в около 80 страни.
  • Между 1 април и 30 септември 2018 г. Emirates е превозил 30.1 милиона пътници.
  • За първата половина на фискалната година 2018-2019 нетната печалба на Emirates е 62 милиона долара. Приходите на компанията възлизат на 13.3 млрд., което е с 10% повече в сравнение с миналата година.
  • През 2017 г. по отношение на приходите Emirates се нарежда на шесто място сред всички авиокомпании в света с 27.9 млрд. долара. На първо място е Lufthansa - 42.61 млрд.
  • През 2018 г. марката Emirates е на стойност 7 млрд. долара, според независимата консултантска компания за оценка на бизнеса Brand Finance. Сред всички авиокомпании по света, Emirates е на второ място след американската Delta (8.7 млрд.) и American Airlines (9.1).

Други авиокомпании също инвестират в спорта - Etihad Airways, Turkish Airlines и Аэрофлот

Основният конкурент на авиокомпанията във футболно отношение е Etihad Airways (Абу Даби). От 2009 г. тя спонсорира Манчестър Сити. През 2011 г. страните подписаха договор за спонсорство за 10 години на стойност 400 милиона лири (с право на именуване на стадиона). Etihad е основен спонсор още на Мелбърн Сити и Ню Йорк, които са част от City Football Group.

Миналата пролет Рома подписа договор с Qatar Airways до 2021 г. за 40 милиона евро. От 2013 до 2017 г. авиокомпанията спонсорира Барселона, като плащаше на каталунците 33.5 милиона евро годишно. Qatar Airways беше партньор на Мондиал 2018 и стана официален спонсор на Световното първенство през 2022-ра.

Lufthansa - най-голямата авиокомпания в света - спонсорира Айнтрахт от Франкфурт, където се намира едно от най-големите летища в Европа.

Turkish Airlines бе спонсор на Евро 2016 и има индивидуални договори с куп величия от света на футбола и спорта.

Аэрофлот пък налива пари в Манчестър Юнайтед. Първото споразумение беше подписано през 2013 г., когато компанията стана официален превозвач на клуба. През 2017 г. страните подписаха нов договор за пет години, но не публикуваха финансови детайли.

Правозащитниците са против договорите на клубовете с арабските авиолинии

Клубните босове ликуват, но не на всички им се харесва масираното навлизане на арабски пари във футбола. Някои правозащитни организации остро критикуват клубовете, които имат договори с Emirates. Те вярват, че такива сделки са необходими на ОАЕ, за да се изчисти имиджът на държава, в която няма свобода на словото и хомосексуализмът е престъпление.

"Много хора във Великобритания и по света свързват ОАЕ с високите футуристични сгради, търговските комплекси и Арсенал - пише журналистът Андрю Смит за британското списание New Internationalist, което вече 40 години се занимава със социални и екологични проблеми. - Но зад външния блясък и внимателно излъскания образ се крие авторитарна монархия, чието поведение и убеждения са в рязък контраст с либералния образ, който обича да прокламира."

Крупни неправителствени организации като Human Rights Watch и Amnesty International също заявяват, че инвестирането във футбола е инструментът, чрез който Емирствата лъскат своята репутация. "Клуб от Висшата лига (Манчестър Сити) се използва като бранд за популяризиране и ефективно отмиване на репутацията на държава, която редовно нарушава правата на човека. Това трябва да прави впечатление на футболните фенове", твърди експертът на HRW Никълъс Макгейн.

Новините

Най-четените