Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Повече от лого

Логото на Qatar Foundation, което от този сезон стой върху екипа, все още не се приема от привържениците на Барселона Снимка: Getty images
Логото на Qatar Foundation, което от този сезон стой върху екипа, все още не се приема от привържениците на Барселона

Йохан Кройф отново напомни за себе си. Дни след като разкритикува Жозе Моуриньо и Реал (Мадрид) бившият треньор на Барселона направи същото и с настоящото ръководство на "блаугранас". Поводът - появата на спонсорско лого върху екипите на тима за първи път в 110-годишната история на клуба.

В средата на миналия сезон президентът Сандро Росей финализира сделка с Qatar Foundation, според която организацията ще плаща на Барселона по 30 милиона евро всеки сезон в продължение на пет години и половина. Половината всъщност са последните месеци от сезон 2010/11. Иначе договорът важи до 30 юни 2016 г.

За първите шест месеца - от януари до юни Барселона получи 15 милиона евро. Освен това тимът ще получава по 5 милиона евро бонуси за всяка спечелена купа. Така общата сума стига до 170 милиона евро. А това са страшно много пари.

Но не всички са щастливи.

Кройф нарече сделката "вулгарна", докато бившият президент Жоан Лапорта обяви, че предпочита да продължава да вижда на екипите на тима логото на детския фонд на Организацията на обединените нации - УНИЦЕФ, тъй като "това носи послание, изразява подкрепа за кауза".

Сега и феновете на Барселона изразиха тяхното несъгласие, а вече хиляди подписаха петиция, с която искат прекратяване на контракта.

"Ние, долуподписаните фенове на Барселона, изразяваме нашето несъгласие с решението на екипите на нашия футболен отбор да строи друго лого. Като фенове ние проявяваме най-голямото си уважение към клуба и към борда на директорите, избран от всички сосиос, но не приемаме тази сделка с Qatar Sports Investment", се казва в петицията.

"За 111 години липсата на комерсиално лого върху екипите придоби дори митичен статус по света и това е още една причина да се гордеем, че сме привърженици на Барселона. Сега нашият клуб загуби нещо много важно: неговия статус на единствен голям тим в света без спонсор на екипа. Искаме Борда на директорите на Барселона да спре изпълнението на договора с "Qatar Sports Investment" и всеки друг комерсиален спонсор и вместо това да намери други решения за финансиране, които не включват поставяне на лого върху екипите", се казва още в протеста на привържениците.

Заради наличието на тази петиция въпросът ще бъде поставен за разглеждане и гласуване на Асамблеята на всички членове на Барселона, която ще се проведе на 24 септември.

"Ние вярваме, че решенията, които сме взели са правилните", обясни президента Сандро Росей в свое интервю за "La Vanguardia" в неделя. "Но нямаме никакъв проблем да чуем присъдата на нашите сосиос, защото все пак те са собствениците на този клуб. Надяваме се, че те ще приемат нашите аргументи".

А какво става, ако все пак не се случи?

Ако това не стане, президентът на Барселона предупреди, че клубът вероятно ще трябва да си постави по-скромни цели за в бъдещето. Защото е сигурно, че нито една друга сделка няма да донесе парите, които клуба получава и ще получава от катарските инвеститори.

"Ако това е, което искат нашите сосиос - няма проблем. Барселона ще оцелее, но ситуацията ще се промени сериозно. Няма да можем да осигурим това, което имаме в момента: най-добрият отбор, най-добрият треньор в света, няма да бъдем най-добрия мултиспортен клуб в света, няма да имаме същата младежка академия. Нашите съперници определено ще получат предимство", обобщава Росей.

Всъщност когато говори за съперници президентът на Барселона има предвид най-вече Реал (Мадрид). Само за този сезон бюджетът на столичния клуб е в размер на 480 милиона евро. Росей разчита на това, че със същата страст, с която обичат собствения си клуб, привържениците на Барселона мразят Реал. Президентът на "каталунците" се надява именно това да наклони везните в негова полза.

Всъщност с дългове в размер на почти 400 милиона евро и спешен кредит от 150 милиона евро, който бе взет през миналата година и който все пак трябва да бъде връщан, Росей просто не може да си позволи да загуби тази битка.

Маркетинговият директор на Барселона Лоран Колет подчерта перспективите на сделката с Qatar Fondation по-рано през годината. "Идването им не помага на романтичния ни имидж, но е необходимо. Без този спонсор ще сме принудени да продаваме".

Именно благодарение на първата вноска от новия спонсор, Барселона успя да привлече през това лято Алексис Санчес и Сеск Фабрегас. За да задържи тези играчи, да запази завинаги Лионел Меси и да продължи да бъде конкурентноспособен на Реал (Мадрид), Барселона има нужда от Qatar Foundation и техните средства.

Повечето фенове на клуба не им харесва той да бъде индентифициран с Катар или с въпросната фондация, но ако поне замалко отделят поглед от екипа с комерсиалното лого, ще трябва да признаят, че никога преди това отборът не е бил толкова добър.

Да, може би малко от романтичния ореол на Барселона е изчезнал, но когато виждаш как Пеп, Лео, Шави, Сеск и останалите водят каталунския клуб към славата у дома и по света, при това по един впечатляващ и вълнуващ начин, запазвайки дълбоко вкоренената в клуба философия, трябва да си спокоен. Барселона няма да се промени скоро. Клубът е повече от едно лого.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените