Световният шампион Себастиан Фетел с Red Bull спечели квалификацията за Гран при на Канада снощи и днес ще стартира от първа позиция, а до него на първа редица се нареди Люис Хамилтън с Mercedes. Фетел победи Хамилтън с 0,087 секунди в сесията, която премина при превалявания, мокра и изсъхваща писта и беше прекъсната заради катастрофата на Фелипе Маса в края на втория сегмент.
Голямата изненада обаче беше третото място на старта на финландския дебютант на Williams Валтери Ботас, който се справи отлично с трудните условия на трасето. 23-годишният пилот беше много бърз и в трите части на квалификацията и даде надежда на Williams за добро представяне на пистата „Жил Вилньов", тъй като досега тимът не е спечелил нито една точка от началото на сезона. В първата част на квалификацията Ботас беше четвърти, във втората - пак четвърти и в третата влезе в Топ 3.
„Това означава много за мен - заяви след сесията Ботас. - Първите шест състезания се оказаха много трудни за нас, така че това ще окуражи тимът. В квалификацията всичко се получи както трябваше да бъде."
„Квалификацията беше много трудна - допълни Фетел, който все още няма победа в Канада. - При всяко излизане на пистата не бяхме сигурни какво ще са условията. В последната част решихме да направим два опита и смятах, че втората ми обиколка ще е по-бърза, тъй като бях с нови гуми, но тогава пак заваля леко и в последния сектор пистата беше много мокра.
„Битката с Люис за първото място беше много оспорвана - в края на сесията всички пилоти подобриха времената си в първите два сектора, но в последните два завоя просто нямаше как да сме по-бързи. Беше много трудно за всички."
Другите двама лидери в класирането - Фернандо Алонсо с Ferrari и Кими Райконен с Lotus имаха проблеми вчера в Монреал. Испанецът беше с 1 секунда по-бавен от Фетел, а Кими беше наказан с две места назад на стартовата решетка, тъй като се включи от забранената част на алеята пред боксовете при рестартирането на втората част. Заедно с него такова наказание за същото нарушение получи и Дениъл Рикардо с Toro Rosso. И Алонсо и Райконен имаха сходни проблеми - на мократа писта шаситата им не успяха да загреят достатъчно гумите тип „интермедия" и това ги лиши от сцепление на студения асфалт.
Сесията се оказа много трудна и за Дженсън Бътън с McLaren се озова едва 14-и, като във втората част той стигна до 13-ото място, но при подновяването на сесията, което стана 1,59 минути преди края й, той не успя да запише бърза обиколка и мина още едно място назад. Малко по-късно Бътън обясни, че колата не би му позволила да се пребори за място в Топ 10 в квалификацията.
Вторият пилот на Ferrari Фелипе Маса предизвика това прекратяване с катастрофа с висока скорост в завой №3 - колата му се хлъзна на правата преди завоя, още в началото на зоната за спиране, след като той стъпи за малко в тревата и се заби странично в предпазните огради.
Нестабилното време в Монреал, както и повечето възможности за изпреварвания на дългите прави на „Жил Вилньов" означават, че ни очаква може би най-интересното състезание от началото на годината. McLaren е тимът, който доминира в Монреал в последните три години, но сега е по-назад, а Red Bull получава шанс за първа победа в Канада.
В Монреал отборите са склонни да използват по-агресивни стратегии с повече спирания в бокса, тъй като по-бързите пилоти сравнително лесно си пробиват път напред, дори и да са изостанали.
Пистата „Жил Вилньов" няма бързи завои, където гумите се натоварват сериозно, но тук твърде често се появяват проблеми със спирачките, които често прегряват, тъй като се използват много над лимита им. Сцеплението на задницата на болидите при излизането от бавните завои е изключително важно, тъй като обикновено следва дълга права, на която високата скорост е решаваща. Отделно от това, тези тимове, които настроят най-добре болидите си за минаване през бордюрите, също ще имат предимство.
А Red Bull не се представя особено силно в Канада основно заради факта, че тук аеродинамичното притискане не играе важна роля.
Ако и днес се запази по-хладно и ако пак превалява, състезанието става много трудно за прогнозиране и претендентите за челно класиране ще се още повече. А ако е сухо и по-топло Ferrari и Lotus би трябвало да имат предимство, но все още не се знае как ще работи с гумите шасито на Mercedes.
Основните сликове за Монреал са средно твърдите (бяла лента) и супер меките (червена лента), което е с една стъпка по-твърди смеси за основните гуми в сравнение с миналата година. В квалификацията разликата в представянето на двете гуми беше над една секунда, в състезателни условия днес би трябвало да е около секунда на обиколка.
Гладкият асфалт и липсата на натоварване върху гумите в завоите водят до по-трудното им загряване, а удължаването на живота на супер меките сликове зависи от ограничаването на превъртането им при излизането от бавните завои.
В Монреал печелившата стратегия е основана на максималната скорост, дори и с повече спирания в бокса - миналата година Люис Хамилтън спечели с агресивно решение с два бокса, а Red Bull и Ferrari заложиха на по една смяна на гуми и загубиха. Боксовете в Канада протичат бързо - общо под 19 секунди, което означава, че пилотите няма да загубят много време.
При стратегия с едно спиране пилотът ще се озове пред колегите си които карат с две спирания след последния им бокс, но те ще са с нови гуми, а той - с вече износени. Но ако има кола на сигурността, това може да помогне на пилотите с едно спиране, а в Монреал това се случва доста често.