Вторият кръг от световния шампионат във Формула 1 предстои този уикенд на пистата „Сепанг" - две поредни състезания в две поредни недели - трудно начало на сезон 2012. В неделя в Малайзия тимовете ще трябва да се справят с доста по-различно трасе от „Албърт парк", с по-бързи завои, по-дълги прави и настилка, която износва много повече гумите от асфалта в Мелбърн.
Пистата „Сепанг" е едно от първите трасета, създадени от Херман Тилке и се отличава с интересни особености - дълги прави, обратни завои и бързи S-образни завои. Комплексът, съставен от първите два завоя след старта също е много важен - колоната влиза в десен, след това в ляв завой и в началото на всяко състезание поне няколко пилоти сменят местата си там.
Първият и третият сектор от „Сепанг" са съставени от дълги прави и обратни завои, а в сектор 2 важни са средно бързите и бързи завои, където натоварването върху гумите е сериозно.
Михаел Шумахер има три победи на „Сепанг", Фернандо Алонсо, Кими Райконен и Себастиан Фетел са печелили по два пъти в Малайзия, а Дженсън Бътън - веднъж.
За това състезание Pirelli доставя на тимовете средно твърдите и твърди сликове - така гумите са една стъпка по-твърди от тези в Австралия. Предполага се, че разликата за една обиколка между двата типа гуми ще е сериозна - около 0,8 секунди в квалификацията и около 0,6 секунди в състезанието.
Между Мелбърн и „Сепанг" има три основни разлики от стратегическа гледна точка - по-високата температура на асфалта, по-грапавия асфалт и наличието споменатите средно бързи и бързи завои, в които гумите се натоварват сериозно. А и винаги има възможност да завали.
Температурата в Малайзия е решаваща - асфалтът на „Сепанг" се нагрява до 45 градуса - понякога това е най-високата температура за целия сезон, а и това е горната граница на работния прозорец на гумите. В първата серия от обиколки колите стартират със 150 килограма гориво на борда и тези турове са много тежки за гумите. Ако е по-хладно сликовете ще имат по-дълъг живот и пилотите ще изкарат състезанието с по-малко спирания в бокса. Питлейнът на „Сепанг" е по-къс, спирането в бокса отнема по-малко време, така че агресивни стратегии с повече спирания в бокса са възможни.
Дългите прави на „Сепанг" означават, че използването на DRS системата тук ще е ефективно и ще има много изпреварвания. Това позволява на стратезите на тимовете да не се притесняват, че след бокса ще върнат своя пилот на пистата в трафик от по-бавни коли - той ще може бързо да се измъкне. В квалификацията използването на DRS системата може да донесе до 1 секунда предимство в квалификацията.
Миналата година Pirelli осигури на пилотите меки и твърди сликове и Себастиан Фетел спечели с три спирания в бокса.
Тази година, тъй като представянето на отделните типове гуми ще е по-близко, въриантите за различни стратегии нарастват. Един от тези варианти е базиран на печелившата стратегия от миналата с година с три спирания в бокса - около 12, 23 и 40 обиколки. Ако пилотът успее да постигне добро темпо и да запази твърдите гуми в добро състояние в средата на състезанието, в края това може да го изведе напред, когато пак ще е със средно твърдите.
Естествено, дъждът присъства във всеки един план на стратезите за състезанието, така че всяка стратегия е с няколко варианта.
В свободните тренировки днес една от най-важните задачи на отборите ще е да разберат колко дълго издържат на пистата средно твърдите гуми - за да изградят върху това стратегията си. Защото има вариант за спестяването на едно спиране в бокса ако пилотът тръгне с твърди гуми и изкара повече обиколки с тях. При добро темпо това може да му спести 20 секунди и да го изкачи напред в класирането.
Но това са само предположения, в неделя ще разберем кой как се е справил с подготовката за Гран при на Малайзия.