След първите четири състезания във Формула 1 за сезона, спечелени от пилотите на Mercedes, световният шампионат отново е в Европа като първата спирка е пистата „Каталуня" край Барселона. За първи път от години насам тимовете ще стартират в свободните тренировки утре без да са карали на това трасе по време на предсезонната подготовка.
Точно в Испания ще бъде подновена и битката за развитие на новите болиди във Формула 1, като според анализаторите шансът на преследвачите да започнат да застигат Mercedes не е никак малък. От години насам е вярно клишето, че болид, който се представя добре в Барселона, ще се силен до края на сезона. Този уикенд ще видим кои инженери са се справили най-добре със задачата си.
Основният проблем на Mercedes освен развитието на W05 е вътрешната битка на двамата пилоти Нико Розберг и Люис Хамилтън. С една победа в Австралия Нико все още води в класирането с 4 точки аванс пред Хамилтън, но трите поредни успеха на Люис му дават психологическо предимство преди началото на уикенда. Освен това, в тима все по-често започват да споменават, че може да се стигне до използването на заповеди от бокса. Как и дали ще се стигне до това още е рано да се каже.
Друг интересен вътрешен спор е този на 4-кратния световен шампион Себастиан Фетел срещу новака в Red Bull Дениъл Рикардо. Австралиецът успя да притисне сериозно Фетел, като в последните два старта от бокса инструктираха Себ да пусне връхлитащия отзад и по-бърз Рикардо, за да не му провали състезанието. Дениъл най-после се оплака от липсата на помощ от страна на Себ в Китай, който го държа почти две обиколки зад себе си, а е факт, че Рикардо беше по-бърз от Себ в три от четирите състезания досега.
В Испания ще е интересно да видим и как ще продължи развитието на Force India - тимът успя да изскочи на трето място в класирането при конструкторите. Сега обаче започва голямото харчене за развитието на колите, в което тимът на Вижай Маля може да изостане. Обаче Нико Хюлкенберг и Серхио Перес са доста по-добри от колегите си в средата на колоната, така че шансовете на Force India не трябва да се подценяват.
В същото време ще видим дали кризата във Ferrari ще продължи. Април беше тежък и интересен месец за италианците - Стефано Доменикали подаде оставка, а Фернандо Алонсо посвети първия си подиум за сезона точно на него. Кими Райконен все още не е успял да завърши по-напред от седмото място и може би в Барселона инженерите на Скудерията ще намерят начин да спрат оплакванията на пилотите, че F14T просто не е достатъчно бърз.
Пилотите на McLaren също ще се надяват на по-добър късмет, след като записаха две поредни състезания без точки. Състезателният директор на тима Ерик Булие обясни, че точно в Барселона ще започне новата атака на McLaren, като болидите на Бътън и Магнусен се получат много нови подобрения и компоненти.
Най-голям скок в представянето се очаква от Lotus. Миналата година с Кими Райконен Lotus беше сред топ отборите, а в началото на 2014 се срина до дъното на класирането, като дори не се знаеше дали в първите стартове Ромен Грожан и Пастор Малдонадо ще успеят да стигнат до финала. И те често не успяваха. Сега обаче Малдонадо прогнозира, че ще може да се бори за място в Топ 5, стига разбира се да не се блъсне в някого, а новините от страна на развитието на моторите на Renault стават все по-добри.
Много от анализаторите очакват свиване на разликата в представянето на големите отбори, които ще ни поднесе изключително състезание в Испания, а най-вероятно и в следващите стартове. Тази година Mercedes има ясно изразено предимство, но може би точно този уикенд, голяма част от него ще бъде заличена.
Аеродинамичното предимство на RB10 на Red Bull може би ще се прояви този уикенд, а освен това ще е интересно да видим как върви прогресът на Ferrari, който беше неоспорим факт в Китай преди три седмици.
И въпреки многото очаквания за интересна и напрегната надпревара нека не забравяме, че от 23 състезания в Испания 17 са били спечелени от пилота, който тръгне пръв на старта.
Сред важните фактори за добро представяне в Барселона са вятърът, който поднася неприятни изненади на пилотите в края на стартфиналната права, когато смени посоката си, натоварването на гумите в бързите завои и работата на аеродинамиката. На това трасе има едно място за изпреварване - на спирането за първия завой, а пилотите ще карат със същите твърди гуми, които получиха от Pirelli за Малайзия.