Четвъртък бе ден за Лига Европа, а Лудогорец отново демонстрира класа, постигайки втора победа в групата си. Из целия континент се изиграха десетки мачове и едва ли точно този между Малмьо и Копенхаген (1:1) е хванал окото ви, но все пак около него има един доста любопитен факт.
Разстоянието между градовете е само 43 км. Така че за гостите от Дания това си беше почти като домакинство.
Малмьо и феновете му също изпитваха по-специални чувства, тъй като посрещаха отбор от друга държава, а същевременно най-близкият град в Швеция, от който имат съперник в елита, е Хелзинборг - на 30 км по-далечно разстояние от Копенхаген.
Ако сте гледали сериала "Broen", тогава, разбира се, знаете за Йоресундския мост, който свързва двата града. Ако ли пък не, сега ще ви разкажем повече за него.
Мостът е един от най-дългите в Европа и беше изобразен на логото на Евровизия
Øresundsbroen е мост-тунел, който осигурява най-бързата връзка между Дания и Швеция не с ферибот, а със сухопътен транспорт. Мащабът на съоръжението е невероятен и мостът е в топ 3 на най-дългите пътни и железопътни мостове в Европа. Дължината му е близо 8 км (7835 метра). Височината му пък е почти 60 метра и има четири платна за автомобили над две железопътни линии.
На един от трите пролива, свързващи Балтийско море със Северно море и Атлантическия океан, мостът преминава от шведския бряг до изкуствения остров Пеберхолм, който се намира в средата на протока Йоресунд.
Останалата част от съоръжението е 5 км тунел от остров Пеберхолм до датския остров Ама.
Строителството му започва през 1995 година и завършва четири години по-късно.
Тогава, на 14 август, Фредерик Датски, принц на Дания, и Виктория Шведска, принцеса на Швеция, се срещат по средата, за да отпразнуват приключването му. Разходите по построяването му възлизат на 4 млрд. евро.
Допълнително проектът е усложнен и с изпълнението на тунелната част от съоръжението, защото на датския бряг се намира летище Копенхаген, като се избира варианта за тунел, за да не се наруши трафика на аерогарата.
Също така се осигурява корабна връзка.
Мостът Йоресунд получава наградата на Международната асоциация за мостово инженерство за Изключителна структура през 2002 година.
Страхотен детайл е, че в тунела превозните средства се движат в четири тръби - две за влакове и също толкова за автомобили. Дания дори предложи да направи велосипедна пътека, но шведите отказаха.
Идеята за съоръжението се ражда още през 30-те години на миналия век, но съдбата все се намесва.
Втората световна война и икономическата криза от 70-те години са две от причините за забавянето на строителството му.
Но днес съоръжението е гордост за двете държави.
Всеки ден над 75 хиляди души преминават по моста, а таксата в едната посока е около 50 евро. Едва през 2016-а бе въведен паспортен контрол заради мигрантите, заляли континента.
Иначе властите на Швеция и Дания очакват инвестицията да се изплати до 2035 г.
Мостът е невероятно популярен в региона. Шведите дори го изобразиха на емблемата на Евровизия в Малмьо през 2013 г., а две години по-късно го сложиха и в дизайна на банкнотата от 500 крони.
Но нищо друго не прослави моста така, както сериалът, който излезе през 2011 г. и предложи четири наистина култови сезона.
Дебютният започва с внезапно прекъсване на електричеството на Øresundsbroen, след което е открит трупа на жена на границата между Дания и Швеция. С разплитането на случая се заемат и двете страни. Следващите сезони също започват с аварии на моста. Сериалът пожъна огромен успех и вече има шест адаптации из целия свят.
Но ако все още не сте го гледали, съветваме ви да започнете с оригинала.
А иначе Øresundsbroen вече е известен и с това, че "свърза" най-краткото международно гостуване в евротурнирите.