Представители на европейски лекарски огранизации атакуваха тима от Формула 1 Ferrari и тютюневия гигант Philip Morris за "скритата реклама" на марката цигари Marlboro в световния шампионат и поискаха спешно държавно разследване на тази имиджова кампания, както и на бизнес отношенията между отбора и тютюневата компания, които се оценяват на 1 милиард долара.
В последните години двете компании се съобразяват със забраната на реклами на тютюневи изделия в ЕС и болидите на тима и гащеризоните на пилотите се появява изображение на баркод в червено, бяло и черно. Според лекарите, това изображение има за цел да напомни на зрителите за пакет цигари Marlboro. Законодателството на ЕС изрично забранява тютюневите реклами в спортни събития.
Вчера говорител на европейски комисар, отговарящ за здравеопазването потвърди, че този рекламен ход може да бъде тълкуван потенциално нарушение на правилата. От Европейската комисия препоръчаха на испанскита и британските власти да разследват дали втората по големина тютюнева компания в света нарушава правилата на ЕС.
Следващият кръг от Формула 1 е на 9 май и със състезанието в Барселона започва европейската част от сезона в световния шампионат.
Дон Елджи, изпълнителен директор на Creston, компанията-собственик на рекламната агенция DLKW заяви, че баркодът на Marlboro може да се тълкува като "подсъзнателна реклама", която се прилага от вече позната марка, която напомня на консуматорите за продукт, без обаче те да го виждат.
Джерард Хейстингс, който е директор на Центъра за изследвания на контрола над тютюневата промишленост беше още по-директен: "Мисля, че това е реклама. Защо точно баркод? Какво е обяснението на компанията?"
Франк Добсън, бивш министър на здравеопазването на Великобритания (1997-1999) също се изказа в полза на държавно разследване. Добсън, който сега е депутат от Лейбъристката партия заяви: "Тютюневите компании още преди години измислиха начин да се рекламират, въпреки че има забрана за реклама на техните изделия."
През септември 2005 Philip Morris, производителят на цигарите с марка Marlboro удължи спонсорския си договор с Ferrari до 2011 въпреки забраната за реклама на цигари върху състезателни коли в рамките на Европейския съюз. Смята се, че стойността на договора е 1 милиард долара за срок от 10 години, а от Philip Morris заявиха, че болидите на Ferrari ще се състезават без логото на Marlboro в страните, където това е забранено.
Говорител на Ferrari се ограничи с лаконично изявление: "Баркодът е част от оформлението на колата, той не е част от кампания за подсъзнателна реклама."
На въпроса за стойността на договора с тютюневия гигант, говорителят на Скудерията обясни следното: "100 милиона долара на година не е точната сума. Не разкриваме за какви пари става въпрос, но са по-малко от тези 100 милиона."
Ferrari е единственият тим във Формула 1, в чието официално име присъства тютюнева марка - в официалните документи на световния шампионат отборът участва като Scuderia Ferrari Marlboro. В логото на тима влиза баркодът, който присъства върху борда на болидите, както и върху гащеризоните на Фернандо Алонсо и Фелипе Маса, точно до емблемата на Ferrari.
От Philip Morris коментираха, че не нарушават нито един закон на ЕС или Великобритания. Но явно това няма да е краят на скандала.