Форест Грийн Роувърс е отбор, чието име може и да не знаете, но ще го чувате все по-често. Веган собственикът на клуба го превърна в световна сензация и сега отборът има славата на „най-зеления в света". Но как се появи подобна титла и колко популярен наистина е Форест Грийн?
Когато идеята е водеща
Отборът играе домакинските си мачове на стадион за 5 147 души в град с население само няколкостотин човека повече от капацитета на съоръжението, но славата му е световна и се радва на подкрепата на множество чуждестранни фенове.
„Наскоро бяха открити нови фен клубове в САЩ, Германия и Норвегия. Идват да ни гледат хора от Австралия и продаваме фланелки на наши фенове в Корея, Швейцария, Франция, САЩ и изобщо във всички големи страни по света", обявява с гордост маркетинговият директор на клуба Райън Хармър.
„През последните седмици тук идваха репортери от Китай, даваха ни по Al Jazeera и ESPN, а германски радио станции също предаваха мачовете ни. Това вероятно е прецедент за Втора лига", казва още Хармър.
Причината за подобен интерес към клуб от английската четвърта дивизия е само една - зелената политика на Форест Грийн.
„Според ФИФА ние сме най-зеленият футболен клуб в света", хвали се веган собственикът им Дейл Винс, който направи клуба уникален, забранявайки животинските продукти преди две години на стадион „Ню Лоун" в Нейлуърт (Глостършър).
По това време Форест Грийн е аматьорски отбор, но сега вече дебютира в професионалния футбол, след като спечели плейофа за влизане в четвърта дивизия на „Уембли".
„Преди мача на „Уембли" имахме съобщения от фенове от над 20 различни държави. В този момент обаче идеята ни достигна до 270 милиона души по целия свят. Когато изиграхме и първия си професионален мач (миналата събота), вече бяха 300 млн.", казва още Винс.
След това Форест Грийн загуби с 0:1 след продължения от Милтън Кийнс Донс в първи кръг при дебюта си за Купата на лигата в Англия.
„Ние призоваваме за нещо напълно различно и уникално. Тук не става дума за самия клуб, а за идеята."
Вегански отбор
Посланието на отбора е изписано над една от трибуните на стадиона: „Устойчивост в спорта - да променим правилата на играта!" Дори адресът им е Another Way („По друг начин").
Емблемата на клуба е също зелена, вместо популярните в спорта цветове като синьото и червеното. Първият вегански отбор в света естествено е и със зелени екипи.
Тревата на стадиона пък се коси от роботизирана соларна косачка. Пред главния вход има места за зареждане на електрически автомобили.
Собственикът Винс притежава „зелена" енергийна компания (Ecotricity) и смята да изгради нов стадион от специален огнеупорен дървен материал.
„Получаваме много имейли от цял свят, в които хората пишат, че им се иска техният клуб да бе направил нещо подобно. Освен това публиката ни е предимно от „не съвсем фуболни фенове", които ни подкрепят, заради идеите ни. Някои от тях казват, че преди това не са били футболни запалянковци, но вече са. Други ни определят като вторият им любим клуб. Подкрепяйки отбора, те подкрепят околната среда - футболните фенове са много страстни и искаме да насочим енергията им към опазването на природата", добавя Винс.
Противниците
Разбира се има и противници на идеята, които се подиграват с политиката на клуба. Сред популярните скандирания срещу отбора са „Месо!, Месо! Месо!" и някои по-обидни фрази.
Политиката на клуба обаче не означава, че всички играчи и персоналът са вегани. И все пак на футболистите не е позволено да ядат животински продукти на стадиона, а също и на феновете.
Старите привърженици били скептични към идеята на собственика в началото и я приели като шега. Сега обаче са доволни от получените резултати и дори смятат храната на стадиона за вкусна.