Почти 3 часа след финала на Гран при на Италия на пистата "Монца" Люис Хамилтън разбра, че ще запази победата, а преди това беше разследван от стюардите заради това, че е стартирал в надпреварата със задна лява гума, която е била с налягане под минималното, зададено от Pirelli за това състезание.
Световният шампион беше начело от старта до финала и не допусна дори да бъде доближен от втория - Себастиан Фетел с Ferrari, а в последните няколко обиколки беше инструктиран от бокса да увеличи максимално темпото.
Необичайното изискване беше обяснено с това, че Хамилтън трябва да натрупа аванс от поне 25 секунди пред Фетел, за да запази победата, ако бъде наказан по-късно. В бокса на Mercedes предполагаха, че ако има санкция, то тя ще е добавяне на наказателни секунди към времето на Люис на финала.
След финала стана ясно, че задните леви гуми на Хамилтън и на Нико Розберг, който отпадна две обиколки преди финала заради гръмнал двигател, са били с 0,3 psi по-меки от минимума 1,1 psi, наложен от Pirelli.
Малко преди финала Розберг успя да се доближи на малко над 2 секунди от Фетел в битката за второто място, но точно тогава остана без двигател. Нико трябваше да стартира с мотор на 6 състезания, с който кара и вчера в квалификацията и завърши едва 4-и.
След отпадането му двамата пилоти на Williams Фелипе Маса и Валтери Ботас трябваше да решат кой ще завърши трети на подиума. Тимът остави двамата да се надбягват до финала и Маса успя да отбие последната атака на Ботас за спирането на шикана „Аскари", след което финландецът не успя повече да го догони и на финала бразилецът завърши с аванс от 0,3 секунди.
Положението с минималното налягане на гумите се усложни след „Спа", където Себастиан Фетел спука гума обиколка и половина преди финала и загуби третото място. За „Монца" Pirelli наложи по-високо минимално налягане, после го намали след свободните тренировки, както и по-малки ъгли на отваряне на предните и задните колела на болидите. Всички тези мерки имат една-единствена цел - да се намали сцеплението, което осигуряват гумите, а оттам и натоварването върху сликовете, за да не се стигне до гръмнали гуми както в Белгия.
Хамилтън беше един от пилотите, които най-агресивно се противопоставиха на повишаването на минималното налягане на гумите, но след петъчните тренировки не поднови критиките си към сликовете.
Гран при на Италия се оказа тежък удар за Кими Райконен, който не успя да потегли от първа редица и стоя неподвижен може би 2 секунди докато другите коли профучаваха около него. Финландецът стигна последен до първия завой след старта, след което започна агресивно до си пробива път напред. В края на първата обиколка Кими беше стигнал до 12-ото място, после направи поредица изпреварвания, въпреки че записа много дълга серия обиколки с меките гуми и на финала си проби път до петата позиция.
След Гран при на Италия Хамилтън увеличи аванса си пред Нико Розберг в класирането при пилотите на 53 точки седем кръга преди края на шампионата.
Класиране в Гран при на Италия:
1. Люис Хамилтън, Mercedes 1:18.00,688 ч, 53 об.
2. Себастиан Фетел, Ferrari +25,042 сек
3. Фелипе Маса, Williams +47,635 сек
4. Валтери Ботас, Williams +47,996 сек
5. Кими Райконен, Ferrari +1.08,860 мин
6. Серхио Перес, Force India +1.12,783 мин
7. Нико Хюлкенберг, Force India + 1 об
8. Дениъл Рикардо, Red Bull +1 об
9. Маркус Ериксон, Sauber +1 об
10. Даниил Квят, Red Bull +1 об и др.