Още един голям играч

В сряда вечерта босът на Формула 1 Бърни Екълстоун сигурно е изгледал със задоволство новините по многобройните новинарски канали, излъчващи на английски език и покриващи цял свят. Една от най-големите автомобилни компании в света - Renault, обяви на бляскава церемония завръщането си във Формула 1, а тимът й ще заеме мястото на изпадналия в перманентна финансова криза Lotus, който в последната година произвеждаше само заглавия, които срамяха световния шампионат. И интересът към това събитие беше меко казано, сериозен.

А завръщането беше обявено изключително тържествено - от 20-на шефове на Renault, говорили пред над 250 журналисти, дошли от цял свят за премиерата на новия RS16 (което не се оказа точно така), пилотите на тима и разкриването на стратегията на компанията за присъствие в моторните спортове.

Всичко, което беше казано и показано в сряда в Париж обещава интересни сезони пред Renault във Формула 1, някои от които ще бъдат много трудни.

Големият шеф на компанията Карлос Гон възможно най-общо начерта плановете, че очаква до две-три години пилотите на тима да започнат да се появяват на подиума. След това шефът на Renault F1 Сирил Абитбул и състезателният директор на тима Фредерик Васьор уточниха, че планът е Renault да се бори за титлата в петия си сезон от завръщането на компанията във Формула 1.

Което може би ще стане и по-рано, но за това трябва да се случат други неща.

Ясно е, че 2016 ще е преходен сезон за тима, в който трябва да се решават много от проблемите, натрупани досега. Двигателят на Renault се оказа най-проблематичният от всички мотори в новата турбо ера във Формула 1. Сега, с помощта на Марио Илиен голяма част от трудностите трябва да бъдат отстранени, а двигателят да стане все по-мощен и по-издръжлив.

Renault и този сезон ще доставя мотори на Red Bull, но след разправиите от миналата година, отношенията им ще са замразени. Абитбул поясни, че Renault няма да очаква кой знае каква помощ от Red Bull за развитието на мотора, но гарантира, че бившите шампиони ще получават навреме новите версии на двигателя. Все пак, доктор Марко и компания вече получиха сериозна санкция за лудешките си представления миналата година, когато обикаляха да си търсят нов доставчик на двигатели - сега RBR ще плаща двойно по-скъпо за моторите и се прости с важните си спонсори Infiniti и Total, които се появиха на борда на новия болид на Renault.

Двигателят обаче е едната проблематична зона, другата е самата кола. Както обясни главният технически директор на тима Боб Бел, в случая не е загубена само настоящата зимна пауза, тъй като Renault придоби Lotus на 19 декември, а и цялата 2015 година. Заради тоталната липса на пари в Lotus, шасито на тима на практика не беше развивано през новия сезон, а количеството работа, свършена по колата за 2016 може да се определи като „скромно". Затова и доста преди сделката, Бел и екип от инженери на Renault започнаха работа в Енстоун - за да се ускори този процес дори и с риск парите, вложени в него да бъдат загубени, ако не се стигне до сделка.

И ако двигателят и шасито остават проблематични, то изборът на пилоти може да бъде разглеждан като интересна възможност. Венецуелската звезда Пастор Малдонадо изпадна в последния момент зад борда, след като стана ясно, че парите от спонсора му PDVSA няма да дойдат, въпреки че имаше надежди това да се случи и Абитбул и още няколко от шефовете на тима вече ходиха до Венецуела, за да преговарят. Това обаче даде шанс на Кевин Магнусен да се върне във Формула 1. Датчанинът също води спонсор - популярната марка Jack&Jones, която обаче ще участва „само" с 6,5 милиона евро.

В Париж Кевин поясни, че сделката е станала факт буквално два дни преди представянето и му е било потвърдено в понеделник, че трябва да пътува за Франция.

„Човек рядко получава втори шанс, за да се изяви във Формула 1, но при мен се случи, така че съм изключително амбициран да се боря за добро представяне - обясни Кевин, който през 2014 беше титуляр в McLaren, след което мина резерва. - През 2016 ще е трудно, но смятам, че Renault мога да постигна сериозни успехи в следващите сезони."

Почти същото каза и Джолиън Палмър, чийто договор беше наследен от новите собственици на тима и от Renault гарантираха, че ще уважат контракта му.

Но и двамата пилоти ще бъдат под сериозно напрежение, първо, защото състезателният директор Фредерик Васьор на няколко пъти заяви, че всички в тима трябва да „push like hell", за да се стигне по-бързо до добрите резултати, а това означава и постоянен натиск върху пилотите. Кевин и Палмър обаче са наясно с това. По-интересно е признанието на големия бос Гон, който след 15-я въпрос за това дали се интересува от завръщането на Фернандо Алонсо в тима, най-накрая призна, че тази възможност е интересна за него и похвали испанеца. Фернандо изкара кошмарен сезон в McLaren, остава в тима за 2016, а Рон Денис заяви, че той има 3-годишен договор и няма възможности да се измъкне предсрочно от него. Но ако в Renault си свършат добре работата през 2016 и 2017, то Алонсо може да се завърне точно навреме за следващата порция големи успехи на отбора, с който той спечели двете си световни титли.

А и да не забравяме, че през 2017 или може би през 2018 във Формула 1 ще има нови технически правила - това е другата възможност за изостаналите да наваксат спрямо лидерите. Нещо, което Абитбул, Бел, Васьор и техническият директор Ник Честър не може да не са обяснили на Гон, за да му дадат някаква времева рамка за това какво може да се постигне в най-близко време във Формула 1.

През юни Гон заяви в Лондон по време на финала на световния шампионат във Формула Е, че Renault е достатъчно голяма компания, за да участва в който шампионат си поиска. Сега в Париж той допълни, че това наистина е така, но трябва да има икономически смисъл от такова участие, а за да се стигне до представянето на тима, колата и пилотите, то значи този смисъл е бил намерен, но това е съвсем различна история, в която Гон има главната роля, а споменатият в началото Бърни най-после срещна достоен съперник в трудните бизнес преговори. Никой от шефовете на тима не пожела да коментира бюджета на тима, но се очаква той да не отстъпва на тези на Mercedes и Ferrari, т.е да е около 300 милиона евро на сезон. Което означава, че за Абитбул и компания парите няма да са проблем.

И накрая за "новата" кола - Renault продължава с означенията на болидите си от времето, преди да купи Benetton - RS е за Renault Sport, а 16 - за 2016. Но черният болид от Париж с цветова гама, дело на главния дизайнер на компанията Лорън ван дер Акер, ще се промени сериозно до началото на сезона на 20 март в Мелбърн. Най-малкото защото това беше шаси на Lotus от миналата година, а наистина новият RS16 е все още в Енстоун и работата по него продължава с пълна сила, а истинската му премиера ще е в първия тестов ден в Барселона на 22 февруари.

Както виждате, завръщането на Renault във Формула 1 ще е интересно и трудно, но това е начинът световният шампионат да стане по-оспорван, а преследвачите на Mercedes да се увеличат. Въпреки, че през новия сезон Магнусен и Палмър ще се опитат по-скоро да съберат достатъчно точки, за да влезе тимът в Топ 5 на конструкторите. Което ще е стъпка напред.

Новините

Най-четените