Red Bull: Рикардо притисна Фетел и той си тръгна

Решението на 4-кратния световен шампион във Формула 1 Себастиан Фетел да напусне Red Bull в края на сезон 2014 е било повлияно от темпото на съотборника му Дениъл Рикардо, за когото това беше първа година в тима. Това призна шефът на тима Кристиан Хорнър.

Фетел спечели четири поредни световни титли, като между 2010 и 2014 преобладаваха коментарите, че той печели заради това, че кара по-добър автомобил от тези на съперниците му. Тимът открито фаворизирише Фетел, а през 2013 Себ създаде най-големия скандал в историята на отбора, след като открадна победата на съотборника си Марк Уебър в Малазия и хвърли огромно петно върху имиджа си и този на тима.

През 2014 Фетел се провали, заедно с доставчика на мотори на Red Bull - Renault, в защитата на четвъртата си поредна титла, а новият му съотборник Дениъл Рикардо успя напълно да го засенчи, след като спечели три победи и беше по-бърз от него през целия сезон.

Хорнър, който по принцип се изразява меко и който така и не успя да укроти егото на Фетел след скандалите през 2013, призна, че скоростта на Рикардо „най-вероятно е била фактор" в решението на Фетел да напусне и да премине във Ferrari.

„Изпреварването, което Рикардо направи срещу Фетел на „Монца" беше моментът, който определи решението на Себ, поне така смятам аз", допълни Хорнър.

В Италия Рикардо подлъга Фетел на влизането във втория шикан, Себ се хвърли да го блокира, а Дениъл го изпревари от другата страна и така спечели двубоя между двамата съотборници за петото място.

„След финала на това състезание Фетел беше изключително много недоволен - потвърди Хорнър. - След края на лятната пауза този сезон лесно можех да видя, че Себ е разсеян, че мисли за нещо друго, това ме притесни, тъй като аз познавам добре Фетел.

„Мисля, че по това време от Ferrari вече са убеждавали Себастиан да премине при тях и по време на състезанията на „Спа" и „Монца" той вече е бил почти решил да напусне."

Хорнър добави, че „не е бил изненадан" от решението на Себ да си тръгне и да замести Фернандо Алонсо в Маранело, който пък се освободи две години предсрочно от договора си с италианския тим.

Все пак, Хорнър е на мнение, че Себ е взел окончателното си решение между състезанията в Италия и Сингапур през септември.

„В Сингапур Себ пристигна като напълно различен човек - обясни шефът на Red Bull. - Той вече беше по-спокоен, но развитието на историята във Ferrari не зависеше от него, той трябваше да изчака обявлението, че Фернандо напуска. В крайна сметка, изненадата не беше голяма."

Фетел обяви в Япония, че напуска Red Bull и обясни, че „не бяга от нищо в тима", а просто търси смяна на обстановката. По-късно той допълни това с изявлението си, че винаги е искал да се състезава за Ferrari - също като идола му от детските години Михаел Шумахер, който спечели пет поредни световни титли с тима на италианците.

„Моментът за Фетел да отиде във Ferrari беше подходящ - разсъждава Хорнър. - Той постигна много с нас. Той работи с Red Bull от 12-годишен.

„С нас Себ има 4 световни титли, 39 победи, 45 квалификации и предполагам, че в един момент си е казал, че не иска да завърши кариерата си във Формула 1 без да се е състезавал за Ferrari, а сега се появи такава възможност. Всеки един пилот във Формула 1 е привлечен от Ferrari."

През 2014 Фетел завърши пети в крайното класиране, а Рикардо - трети, като австралиецът взе 71 точки повече от бившия шампион. За 19 старта Рикардо беше по-бърз от Фетел в 12 квалификации.

Хорнър призна, че Фетел е имал проблеми да се адаптира към новото поколение автомобили за Формула 1 - появиха се новите V6 турбо мотори, работещи с по две хибридни системи, правилата орязоха аеродинамичното притискане на колите, ФИА въведе и ограничение на използваното количество гориво.

„Себ не харесваше това, в което се превърна Формула 1 и постоянно се оплакваше, не харесваше моторите, звука им, начинът, по който усещаше колата - поясни Кристиан. - В началото беше много недоволен, но когато установи, че това няма да се промени, започна да се адаптира. Положи много усилия, както винаги.

„Но остана разочарован, че колата не се променяше по начина, по който искаше той и освен това, като допълнение дойдоха успехите на Дениъл, както и високото ниво, на което той се представяше."

Хорнър допълни, че забраната на обдухваните от ауспусите дифузьори и други части от аеродинамиката в задната част на колата - решения, които бяха много важни за доброто представяне на Red Bull в последните години, е имала голям ефект върху Фетел.

„Правилата претърпяха сериозна промяна и двамата, на които това се отрази най-много бяха Фетел и Кими Райконен. А отнемането на притискането на задницата се оказа важен фактор за Себастиан - обясни Хорнър. - Фетел беше недоволен, че задницата вече не беше така натисната както той я предпочита, особено когато става въпрос за влизане в бавните завои, а промяната в системата на спирачките и въвеждането на brake-by-wire технологията го лиши от усета към спирането. А доброто му каране много зависи от това. Всичко това се отрази негативно на карането му."

Новините

Най-четените